KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
   2009/szeptember
KÉPHATALOM
• Szilágyi Anna: Csivitelő forradalom Újmédia
• Deák Dániel: Egyenes adás a jövőbe Interaktív televíziózás
• Várkonyi Benedek: Rendszerváltás videóval Beszélgetés Elbert Mártával
• Örkény Antal: Polgári szolgálat Válságjelek-kiállítás
GŐZPUNK
• Beregi Tamás: Etűdök gőzturbinára Steampunk történelem
• Teszár Dávid: Teljes gőzzel hátra Steampunk-anime
• Kovács „Tücsi” Mihály: Az ostrom Budavár, 1849
• Vajda Judit: Felcsavart Potterméter Harry Potter és a Félvér Herceg
ROMCOM
• Darab Zsuzsa: Szerelem a négyzeten Romantikus komédiák
• Varró Attila: Két világ közt Római vakáció
• Szabó Noémi: Cukormáz George Cukor és a romkom
PRESSBURGER
• Takács Ferenc: Egy angol úr Miskolcról Emeric Pressburger és a forgatókönyvírás dicsősége
• Vincze Teréz: Expresszionizmus lábujjhegyen Vörös cipellők
FORMAN
• Zalán Vince: Sem hazugság, sem utópia Miloš Forman cseh tetralógiája – 1.rész
• Báron György: Forman kísértetei Fordulatok
FESZTIVÁL
• Muhi Klára: Animálunk, ergo vagyunk Kecskemét: Kaff 2009
HATÁRSÁV
• Szíjártó Imre: Nagy mennyország A határon túli magyar film
KRITIKA
• Csillag Márton: Francia illatok Rózsaszín sajt
MOZI
• Roboz Gábor: Egy kis gubanc
• Varró Attila: Hajsza a föld alatt
• Galambos K. Attila: Kiságyúk
• Tüske Zsuzsanna: Férj és feleség
• Vajda Judit: Két szerető
• Forgács Nóra Kinga: Vénasszonyok nyara
• Vajda Judit: Karate kölyök
• Gyenge Zsolt: Gyors meló
• Sepsi László: GI Joe : A kobra árnyéka
• Kovács Marcell: Kísértetjárás Connecticutban
• Schreiber András: Fanboys – Rajongók háborúja
DVD
• Pápai Zsolt: Fennsíkok csavargója
• Pápai Zsolt: Kínai történet I–III (Volt egyszer egy Kína)
• Klág Dávid: Időbűnök
• Tosoki Gyula: Példátlan példaképek

             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Hajsza a föld alatt

Varró Attila

Taking of Pelham 123 – amerikai-brit, 2009. Rendezte: Tony Scott. Írta: James Godey regénye alapján Brian Helgeland. Kép: Tobias A. Schliessler. Zene: Harry Gregson-Williams. Szereplők: Denzel Washington (Walter Garber), John Travolta (Ryder), Luis Guzmán (Phil Ramos), John Turturro (Camonetti), James Gandolfini (Polgármester). Gyártó: Columbia Pictures / MGM / Escape Artists. Forgalmazó: InterCom. Feliratos. 121 perc.

 

Minden bizonnyal valamelyik álomgyári stúdió mélyén már formálódik az első film, amiben mindenre elszánt amerikai bankárok elfoglalnak egy óriásgépet, hogy nekivezessék a Szabadság-szobornak, amennyiben Obama elnök nem hatálytalanítja az összes luxuskiadást sújtó kormányintézkedést – a bemutatóig azonban gyorsan leforgatták a Hajsza a föld alatt 1973-as gengszter-bestsellerének harmadik filmverzióját, hogy mielőbb randevúzhasson egymással az évtized két legnagyobb amerikai sokk-élménye, a 9/11 és az idei bankválság. Tony Scott akció-thrillere egy new york-i metrószerelvényt elfoglaló négyfős bűnbandáról és a sors szeszélye folytán hősszerepbe kényszerült forgalomirányító túszmentő harcáról nem elsősorban felpergetett tempójában, a suspense-t akcióra cserélő dramaturgiájában vagy a rendező kézjegyét jelentő agresszív képi stilizációban különbözik elődeitől – inkább abban a kétségbeesett igyekezetben, hogy szerzői a kecsegtető alapsztorit minél passzentosabban aktuális traumákhoz igazítsák.

Brian „Payback” Helgeland tendenciózus forgatókönyvének fő áldozatát a főszereplők jelentik: míg a karakán metróirányító figurája a regény és a két filmelőd által leírt ívhez híven nemesedett passzív mellékszereplőből aktív főhőssé (a friss film csupán a átlagpolgár-vonásokat rajzolja rajta rikítóvá), addig a heist-alapművek remekül kidolgozott, izgalmas antihőse (lásd az 1973-as verzióban Robert Shaw pazar minimál-játékát) egy csapásra lett minden ízében gyűlöletes, pszichopata börtöntöltelék és ráadásul bróker is, akit még Travolta szerethető kis manírjai sem tudnak megmenteni a súlytalanná válástól. A Hajsza a föld alatt sajnos nem csak az eredeti opuszok sokszálú drámai feszültségét és az igen erős etnikai felhangokat áldozza be gyermeteg kisember-kontra-pénzspekulációk olvasatának, de a végkifejletre a történet hitele is odavész, csak hogy az egyre kimódoltabb fordulatok árán a pozitív és negatív pólus végül egymásra találhasson a Manhattan-hídon. Az idei remake részletmegoldásaiban izgalmas darab (dialógusai helyenként mesteriek), ám hiába a valós idejű cselekményvezetés, a nagyobb véráldozat és a webkamerák kínálta többletlehetőségek újításai, a Scott-Helgeland páros feldolgozásában kevésnek bizonyul ennyi acélpillér, hogy megtartsa a többtonnányi lélekemelő mondanivaló terhét.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2009/09 57-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9930