KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
   2006/április
KRÓNIKA
• N. N.: Hibaigazítás
• N. N.: Képtávíró
• N. N.: A 37. Magyar Filmszemle díjai
FILMSZEMLE
• Schubert Gusztáv: Hullámzó Balaton Játékfilmek
• Forgách András: Személyes kozmoszok Halász, Szemző, Szaladják – háromkirályok
• Vaskó Péter: Honderű Új filmvígjátékok
• Hirsch Tibor: Más a mese Kisjátékfilmek
• Báron György: Feltételes megállók, végállomások Dokumentumfilmek

• Lengyel László: Pókok és legyek Szabó István: Rokonok
• Gelencsér Gábor: Szegény barbárok Móricz-filmek
• Takács Ferenc: Szerelem és pénz Jane Austen-adaptációk
• Darab Ágnes Zsuzsa: Amikor kilóg az asztalláb Nevelőnők a filmvásznon
• Varró Attila: Fúriák az angolparkban A brit horror és a nők
• Köves Gábor: A változatosság kedvéért Ang Lee-portré
• Hahner Péter: A hőskor után Ang Lee: Túl a barátságon
• Molnár Gál Péter: Bolond világ A Marx fivérek
• N. N.: A Marx fivérek filmjei
MÉDIA
• Vízer Balázs: Póz, csajok, satöbbi A videoklip mesterei
• Reményi József Tamás: Hattyú és klitorisz Tévékritika
KRITIKA
• Dániel Ferenc: Az író mint társtettes Bennett Miller: Capote
• Stőhr Lóránt: A bírálás édes gyönyöre Bacsó Péter: De kik azok a Lumnitzer nővérek?
• Pápai Zsolt: Zsák a foltját Benoit Delépine – Gustave de Kervern: Aaltra
• Muhi Klára: Régi idők orosz focija Ifj. Alekszej German: Nagypályások – Garpastum
• Kriston László: „Amikor az ember még misztérium volt” Beszélgetés ifj. Alekszej Germannal
KÖNYV
• Palotai János: A pillanat embere Friedmann Endre albumai
LÁTTUK MÉG
• Ardai Zoltán: Az időjós
• Vincze Teréz: Mária Magdolna
• Horeczky Krisztina: A szavak titkos élete
• Mátyás Péter: A leggyorsabb indián
• Vízer Balázs: A belső ember
• Köves Gábor: Casanova
• Vízer Balázs: Pénz beszél
• Wostry Ferenc: Motel
• Horeczky Krisztina: Befejezetlen élet
• Kárpáti György: Rózsaszín párduc

             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Rózsaszín párduc

Kárpáti György

 

Blake Edwards két nagyszerű dráma, az Álom luxuskivitelben és a Míg tart a bor és friss a rózsa után 1963-ban blődli vígjáték készítésére vállalkozott, s filmjéhez megtalálta magának Peter Sellerst. A Rózsaszín párducban Sellers bizonyította vígjátéki tehetségét, s megteremtette Jacques Clouseau felügyelő utánozhatatlan karakterét – utánozhatatlan legalábbis sellersi mivoltában. A főcím rózsaszín párducával és az esetlen Clouseau-val új recept született, majd jó hollywoodi szokás szerint kezdetét vette a sorozatgyártás – előbbi önálló rajzfilmsorozatot kapott, utóbbi pedig összesen hét folytatást élt meg, melyek közül kétségtelenül a legbizarrabb A rózsaszín párduc nyomában, melyben a már két éve halott Sellers archív felvételekből került a moziba, a mélypont pedig az 1993-as A rózsaszín párduc fia, melyben Roberto Benigni ifjabb Clouseau-ként süllyeszti el a történetet – gondoltuk – örökre.

A Csipkerózsika-álom idén ért véget, ám Steve Martin Rózsaszín párduca csupán nyomaiban emlékeztet az eredeti filmekre A Clouseau-film ezúttal is egyszemélyes show, ám a humor helyett színtiszta ripacskodást láthatunk, ostoba és sértő élcelődéssel, azon kellene a legtöbbet nevetnünk, hogy a raccsoló franciák nem tudnak érthetően angolul beszélni. Az eredeti történet csak brandként szolgál, Sellers esetlenségét a forgatókönyvet is jegyző Steve Martin olyan gegekkel váltotta fel, melyek tökéletesen jellemzik a zsáner amerikai mainstream-vonalát: nem vicces, s mint vígjáték sem ér célt. A Rózsaszín párduc könnyed stílusgyakorlatból olyan gyorsan fogyasztható konzumfilmmé változott, amely leginkább a filmben elfogyasztott hamburgerre emlékeztet. Blake Edwards 40 évvel ezelőtti párducáról még nem a junk food jutott eszünkbe.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2006/04 62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=8588