KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
   2005/július
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
• (X) : Kortárs Összművészeti Fesztivál 31. Filmművészeti Nyári Egyetem, Eger, 2005. július 23-29.

• Schubert Gusztáv: A prüdéria pornográfiája Szextilalom
• Vágvölgyi B. András: FAQ Kinsey
• Hungler Tímea: (m)Adame bordája Férfiszerepek
• N. N.: Hímnem, nőnem
• Géczi Zoltán: Ázsiai amazonok Hongkong Girl Power
MAGYAR MŰHELY
• Bikácsy Gergely: Halálkutyák A fekete kutya – El perro negro
• Muhi Klára: Az én spanyol polgárháborúm Beszélgetés Forgács Péterrel
• Stőhr Lóránt: Amikor térré válik az idő Beszélgetés Kardos Sándorral
• Ardai Zoltán: A képmester kertje Résfilm

• Pápai Zsolt: Halotti beszédek Klasszikus gengszterfilmek
• N. N.: Klasszikus gengszterfilmek DVD-n
• Varró Attila: A köztünk élő szörnyeteg Lon Chaney, a gazember
• Váró Kata Anna: Brit szamurájok Mike Hodges
• Kovács Marcell: Fekete sivatag Öld meg Cartert!
• Vaskó Péter: A császár új ruhája Csillagok háborúja – A sith-ek bosszúja
• N. N.: A Star Wars saga
• Báron György: Aranypolgár John Baxter: Steven Spielberg
• Murai András: Az emlékezet anatómiája Resnais, Bergman, Tarkovszkij
FESZTIVÁL
• Varga Balázs: Vagabond évek Mediawave
TELEVÍZÓ
• Hirsch Tibor: Tetemrehívás Csodálatos vadállatok
KRITIKA
• Bori Erzsébet: Emily Wang titka Tiszta
LÁTTUK MÉG
• Takács Ferenc: Melinda és Melinda
• Strommer Nóra: Madagaszkár
• Kubla Károly: Viasztestek
• Kárpáti György: Túszdráma
• Vízer Balázs: Szerelem sokadik látásra
• Köves Gábor: B 13 – Bűnös negyed
• Csillag Márton: A rövidek éjszakája
• Takács Ferenc: Palindrómák

             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Palindrómák

Takács Ferenc

 

Kínosan csúnya emberek lakják Solondz új filmjének Amerikáját, s a dolgok, amelyek velük történnek, szintén kínosan csúnyák: a kertvárosi házaspár kamaszlánya mindenáron gyermeket akar, teherbe is esik, de a szülők abortuszra viszik; erre megszökik otthonról, elindul a vakvilágba, hogy ismét teherbe essen; eljut egy magán-menhelyre, ahol egy megszállott házaspár az abortusztól megmenekült gyerekeknek – nyomorékoknak, mongol-idiótáknak, torzszülötteknek – ad otthont; innen azután úgy jut haza, hogy az egyik pro-lifer elindul, hogy meggyilkolja azt az orvost, aki az ő abortuszát is csinálta, s őt is magával viszi; a bosszúálló véletlenül az abortusz-orvos egyik gyerekét is agyonlövi, őt meg a rendőrök intézik el; a kamaszlány így végül visszajut családja óvó melegébe. Ebben a kínosan és csúnyán képtelen történetben – hasonlóan Solondz korábbi filmjeihez – minden szereplő élete klisékre jár: azt mondják, azt teszik és azt érzik, amit az adott helyzetben a szappanoperák és tucatfilmek szereplői mondanak, tesznek és éreznek. Individualitásnak, szabadságnak és kritikus önreflexiónak nyomát sem találjuk bennük – mintha valami külső hatalom rángatná őket dróton, marionettfigurák, csak éppen azt nem látjuk, ki mozgatja őket.

Ennek a külső hatalomnak a jelképe az az ötlet, amely viszont magát a filmet, a szereplőket és történetüket mozgatja mintegy kívülről, mégpedig tolakodóan látható módon. A film egy retorikai alakzat, a palindróma nevét viseli címeként: arra a nyelvi játékra utal, amikor olyan szót vagy mondatot alkotunk művileg, amely oda-vissza olvasva ugyanaz. Ilyen palindróma az „Aviva” szó, amely a filmbeli kamaszlány neve, s ilyen vizuális palindrómát formáznak a bőrszínre, életkorra és testsúlyra nézve igen változatos színésznők, akik Avivát alakítják: öten vannak, s egymásnak adogatják a szerep alakításának a stafétabotját, mégpedig először „oda”, majd – ugyanabban a sorrendben – „vissza”; a film végére Avivát ismét az a kislány játssza, aki a történet legelején alakította őt.

A képtelen cselekménynek ez a látványosan művi, szinte barokkosan „ügyeskedő” fogás ad szerkezetet – s persze közben kívülről oktrojált alkotói mesterkedésként is leleplezi magát, amivel megint csak a cselekmény képtelen voltára hívja fel figyelmünket. Különös, ám a maga módján igen hatásos munka Solondz filmje: mintha azt sugallná, hogy a klisé-valóságban értelmes rendet – vagy legalábbis egy ilyen rend látszatát – megteremteni csupán egy újabb klisé – valamiféle meta-klisé – ki- és ráerőltetésével lehet. Azaz – ha jól meggondoljuk – sehogy se.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2005/07 62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=8327