KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
   2005/július
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
• (X) : Kortárs Összművészeti Fesztivál 31. Filmművészeti Nyári Egyetem, Eger, 2005. július 23-29.

• Schubert Gusztáv: A prüdéria pornográfiája Szextilalom
• Vágvölgyi B. András: FAQ Kinsey
• Hungler Tímea: (m)Adame bordája Férfiszerepek
• N. N.: Hímnem, nőnem
• Géczi Zoltán: Ázsiai amazonok Hongkong Girl Power
MAGYAR MŰHELY
• Bikácsy Gergely: Halálkutyák A fekete kutya – El perro negro
• Muhi Klára: Az én spanyol polgárháborúm Beszélgetés Forgács Péterrel
• Stőhr Lóránt: Amikor térré válik az idő Beszélgetés Kardos Sándorral
• Ardai Zoltán: A képmester kertje Résfilm

• Pápai Zsolt: Halotti beszédek Klasszikus gengszterfilmek
• N. N.: Klasszikus gengszterfilmek DVD-n
• Varró Attila: A köztünk élő szörnyeteg Lon Chaney, a gazember
• Váró Kata Anna: Brit szamurájok Mike Hodges
• Kovács Marcell: Fekete sivatag Öld meg Cartert!
• Vaskó Péter: A császár új ruhája Csillagok háborúja – A sith-ek bosszúja
• N. N.: A Star Wars saga
• Báron György: Aranypolgár John Baxter: Steven Spielberg
• Murai András: Az emlékezet anatómiája Resnais, Bergman, Tarkovszkij
FESZTIVÁL
• Varga Balázs: Vagabond évek Mediawave
TELEVÍZÓ
• Hirsch Tibor: Tetemrehívás Csodálatos vadállatok
KRITIKA
• Bori Erzsébet: Emily Wang titka Tiszta
LÁTTUK MÉG
• Takács Ferenc: Melinda és Melinda
• Strommer Nóra: Madagaszkár
• Kubla Károly: Viasztestek
• Kárpáti György: Túszdráma
• Vízer Balázs: Szerelem sokadik látásra
• Köves Gábor: B 13 – Bűnös negyed
• Csillag Márton: A rövidek éjszakája
• Takács Ferenc: Palindrómák

             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

A rövidek éjszakája

Csillag Márton

 

A jó rövidfilmszínész keveset beszél, arcának egyik fele árnyékban van, a másikat tábortűz játszi fénye világítja meg. Múltja terhes, jövője bizonytalan, és a sors (a mindent elrendező rendező) általában egyetlen nagyjelenetet szán neki rövidke létezése alatt. Van persze jobb rövidfilmszínész is, például a 2003-ban kisjátékfilmes Oscar-díjjal jutalmazott Egy kedves ember dán főhőse, aki olyan intenzitással van jelen a történet minden jelenetében, mintha „special guest” volna egy folytatásos rövidfilm-sorozat összes epizódjában. Az ő remeklése köré épül a nyári kertmozi-szezon alkalmából bemutatásra kerülő A rövidek éjszakája című kisfilmcsokor, benne és jobb (egy- és háromdimenziós) karakterekkel: földalatti boldogság-koldussal, unatkozó kislánnyal, lángba bambuló menekültekkel, majdnem-balettos focidrukkerrel és természetesen a dán munkanélkülivel, aki átképzőnőjének udvarol. A sort a francia Megvárom a következőt… nyitja, főszereplője statisztikai adatokra hivatkozva keres magának menyasszonyt a párizsi metrón. Philippe Orreindy koldulás-átiratának már alapötlete is elég szórakoztató, a film hangvételéhez mérve megdöbbentő befejezés azonban olyan erővel vágja földhöz az érzékeny nézőt, mint mátrix a kiscicát. Míg Orreindy munkája az okos és frappáns kisfilm tankönyvi példája, addig a következő két alkotás csupán a szépelgés és szenvelgés területén jeleskedik: A legszebb férfi a világon ritmustagadó gondolatklip, a Tűzpillangók klasszikus beszélő képeskönyv. Őket követi Stephen Daldry (Billy Elliot; Az órák) első rendezése, az egy kis Liverpool-drukker egy napját lekövető Nyolc, mely a főszereplő narrációjával és szép beállítású életképeivel a direktor mindkét későbbi filmjéből ízelítőt nyújt. A sort Martin Strange-Hansen fent említett filmje zárja, mely ismét bebizonyítja, hogy a dánok milyen meglepően sok pástétomot képesek egy kicsi konzervbe belepasszírozni.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2005/07 62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=8326