KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1980/január
FILMSZEMLE
• Zsugán István: A magyar film a világban 1979-ben Pécsi Játékfimszemle, 1980
• Dárday István: Töredékes összefüggések nagylátószögű optikával

• Jovánovics Miklós: Alászállás a közelmúlt poklába Bizalom
• Koltai Tamás: Szász Péternél mindig olyan jókat mondanak Hogyan felejtsük el életünk legnagyobb szerelmét?
• Lázár Ervin: Sorok az Égigérő fű plakátjának ragasztós oldalára
• András László: Szemtől szemben Tarkovszkijjal Tükör
• N. N.: Andrej Tarkovszkij filmjei
• Rubanova Irina: Miskin herceg a tiltott zónában Tarkovszkij Sztalker című filmjéről
• Császár István: Folytatható utószó Fellini Casanovájáról
• N. N.: Federico Fellini filmjei
FILMZENE
• Kocsis Zoltán: Kell-e a filmzene?

• Takács Ferenc: „Amerika kizöldülése” Hair
• Réz Pál: A sokértelműség csapdái Gondviselés
• Sándor Pál: „Közeli fotográfiát ne csináljanak rólam!” Interjú-részlet egy készülő Karády Katalin filmből
• N. N.: Karády Katalin filmjeiből
• Matos Lajos: agresSZÍV KINó
• Veress István: Az állatok válaszolnak
FESZTIVÁL
• Székely Gabriella: Politikai lelkigyakorlat a Genfi-tó partján Nyon
LÁTTUK MÉG
• Dániel Ferenc: A hiénák napja
• Gervai András: Koldus és kirlyfi
• Iván Gábor: Nada csoport
• Csala Károly: Spirál
• Schéry András: Konvoj
• Kapecz Zsuzsa: A dervis lerombolja Párizst
• Sólyom András: Kezedben a kulcs
• Bognár Éva: Férfiak nélkül
• Schéry András: Lidércnyomás
• Argejó Éva: Fierro fiai
• Iván Gábor: Meg kell ölni ezt a szerelmet
TELEVÍZÓ
• Illyés Gyula: A jövő mozija
• Mezei András: Csak ülök és kérdezek Beszélgetés Vitray Tamással
• Faragó Vilmos: Kortársak – adaptálva
• Kristóf Attila: A kabaré alkonya Humor a tévében 1.
• Gervai András: A Kunta Kinte-legendárium Gyökerek
• Honárkay Róbert: Hús, bőr, szeplő Ingmar Bergmanról
• Békés Tamás: A képernyő – tegnap
• Gombár Endre: A Tejút fiai
KÖNYV
• Bádonfai Gábor: Két évtized filmtörténete egy olasz napilap hasábjain
TELEVÍZÓ
• Hegedűs Tibor: Némi eligazítás, semmi több...
POSTA
• N. N.: „Minden számban legalább egy aktfotót” Olvasói levél – Szerkesztői válasz
KRÓNIKA
• N. N.: Az év játéka Az 1979-ben Magyarországon bemutatott legjobb külföldi filmek

     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Fesztivál

Nyon

Politikai lelkigyakorlat a Genfi-tó partján

Székely Gabriella

Kiküldött munkatársunk beszámolója

 

Furcsán, mulatságosan hatottak a békés, gazdag svájci üdülővároskában a nemzetközi dokumentumfilmfesztvál politikai filmjei. Az utószezon nyugalmát élvező idősebb vendégek, és a helybéli honpolgárok közé megérkeztek az elkötelezett filmesek a világ legkülönbözőbb tájairól, hogy felébresszék a téli álomra szenderülő lelkiismeretet. A világ gondjait, bajait hozták magukkal, a környezethez, a Genfi-tó partjához illő, finom csomagolásban. Nem provokáltak szenvedélyes vitákat, nem lobbantottak indulatokat. Hűvös, unalmas nyugalommal számba vették és vászonra vitték a tévéhíradókból, újságcikkekből jól ismert, nyugtalanító valóságot.

A dokumentumfesztiválok állandóan visszatérő filmtémái is sorra megjelentek. A kicsit is edzett fesztiváltudósítónak lassan az az érzése, ugyanazokat a filmeket látja, melyek változó címekkel vándorolnak Oberhausentől Krakkón, Lille-en, Lipcsén át Lyonig, amíg egy újabb filmes divat el nem mossa a nyomukat. Addig azonban fesztiválról fesztiválra járva, fejcsóválásra, szörnyülködésre, dühös kifakadásra ingerlik a nézőket, kit-kit vérmérséklete szerint.

Például a környezetszennyeződés ügyében. Vegyszerekkel, festékekkel mérgezett folyók, földek, emberek képe néz vissza a vászonról vádlón. Végtelen hosszú interjúsorozatban a megkérdezettek mind ugyanazt mesélik el, mikor melyik családtagjuk betegedett meg, került kórházba, halt bele a fertőzésbe, és miért kényszerülnek elhagyni kedvelt otthonaikat. (Tom Priestley: A gyilkos föld). Atomrobbantási kísérlet a Nevadai sivatagban; – sugármérgezettek beszélnek halálos betegségükről. (Jack Willis és Saul Landau: Paul Jacobs és a nukleáris banda).

A másik hálás téma a fiatalkori bűnözés, melyet sokfelől lehet megközelíteni. Bemutathatják a szörnyű családi körülményeket, amik az utcára lökik a gyerekeket. Beszélhetnek az átnevelés nehézségeiről, a börtönviszonyokról, melyek között lassan az apróbb csínytevők is hivatásos bűnözőkké válnak. A sok lehangoló kép között Nyonban akadt egy ígéretesen optimista is. A New Jersey-i börtönben folyó kísérletekről számolt be. A fiatalkorúakat néhány órára összeeresztik az életfogytiglanra, húsz-harminc évre ítélt rablógyilkosokkal, akik önként vállalkoznak a feladatra, hogy „jó útra rémisztik” a gyerekeket. (Ez a film címe is: Jó útra rémisztve, rendezője: Arnold Shapiro). És teszik ezt olyan sikerrel, hogy – mint a narrátor, Peter Falk, ezúttal levetvén Columbo-ballonkabátját, elmeséli–: a gyerekek nyolcvan–kilencven százaléka nem kerül többé bíróság elé. A kép olyan szép, hogy alig lehet igaz. Az egyik, kétkedését némi alkohollal is fokozó helybéli néző a vetítés közben ezt többször is hangosan szóvá tette.

Szomorú szemű gyermekarcok a harmadik világ országaiból évek óta változatlanul vádló tekintettel néznek ránk egy másik típusú dokumentumfilmből. Éhség, csecsemőhalál, analfabetizmus, egy életre szóló kiszolgáltatottság süt ezekből a szemekből, a háttérben Afrika, India, Dél-Amerika jellegzetes tájképeivel (például John Cohen: Queros, a túlélés példája). A látványhoz, sajnos, hozzászoktunk, a felpuffadt hasú kisgyerekek képe önmagában már nehezen rendít meg; a sokadik film láttán már-már rezignáltán vesszük tudomásul sorsukat.

A fesztiválvetítéseket gyéren látogató helybéli közönség egyetlen estére töltötte meg zsúfolásig a termet. S mint később kiderült, ez is valószínűleg félreértésből történt, a Fiatalság és a szexualitás című svájci film sokat sejtető címe vonzotta a tömeget a moziba. Az öt hölgy alkotta rendezőközösség (Madeline Hirsinger, Marianne Jaeggi, Ellen Meyrat, Tula Roy és Lili Sommer) azonban csalódást okozott a pikáns látványokat reménylőknek. Ebben az egyórás filmben mégcsak nem is beszélnek a szexualitásról, hanem egy kísérleti iskola tantervét elemezvén azt bizonygatják, hogy – beszélni kell a szexről a gyerekekkel.

Másfajta, politikai pikantériát azért kínált a fesztivál. A kanadai Tony Ianzelo és Boyce Richardson Egy észak-kínai kommunáról készített filmet, részletesen bemutatva életrendjüket. Csodálattal párosult kíváncsisággal kutakodtak e távoli, s az európaiak számára furcsa ország életében, nem kis örömet szerezve a svájci publikumnak.

Nyonból sem hiányzott a fesztiváljáró riportfilmeknek az a fajtája, melyik jó szándékúan elfogult hangon, látványosan, de felületesen tudósít és ítélkezik egy-egy politikai konfliktusról. Arthur MacCaig A hazafias játék című filmjében az északír kérdésről beszél, fényes glóriával övezi az IRA-t, amely a gonosz és elvetemült angol hadsereggel szemben védelmezi a nemzeti függetlenséget. A külpolitika útvesztőiben laikusként is éreztük a film felszínességét, hamisságát, de az elnyomott kis ország nemzeti öntudatának ereje szétsugárzott a nézőtéren.

Ha valamely nyoni polgár egy héten át szorgalmasan eljárt a moziba, a kényelmes zsöllyéből átélhette, végigszomorkodhatta, lázonghatta és borzonghatta a nyugati világ jelentős, nagy konfliktusait. Megtornáztatta elgémberedett lelkiismeretét. És nem is kellett messzire mennie érte. Csak a szomszédos moziba.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1980/01 37. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=8013