KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1981/március
• Zoltai Dénes: A bartóki ihletés Motívumok, témák, modell
• Gombár József: A magyar filmforgalmazás egy évtizede és távlatai
• Létay Vera: Nem minden remekmű elsőfilm Ballagás
• Lázár István: Éljen a budapesti Yard A svéd, akinek nyoma veszett
DOKUMENTUMFILM
• Sára Sándor: Pergőtűz A II. Magyar Hadsereg a Don-kanyarban (2.)

• Elbert János: Pókláb erdő lovasai A véres trón
• Takács Ferenc: Érosz és Sátán Canterbury mesék
• Tancsik Mária: Elsőfilmesek, 1981
• Boros István: A rózsaszínű Párduc esete
• Lőrincz Andrea: A mozizongorától az elektromos gitárig Beszélgetések a filmzenéről (2.)
• Ránki Júlia: A mozizongorától az elektromos gitárig Beszélgetések a filmzenéről (2.)
• Hámori András: Amerikai századforduló Londoni beszélgetés Miloš Formannal
LÁTTUK MÉG
• Ambrus Katalin: Tigriscsapáson
• Grawátsch Péter: Tévúton
• Kemény György: Münchhausen báró csodálatos kalandjai
• Kovács András Bálint: Ess, eső, ess!
• Schéry András: A macska rejtélyes halála
• Bende Monika: Rally
• Róna-Tas Ákos: Menedékhely
• Csala Károly: Minden rendben
• Loránd Gábor: Trófea
TELEVÍZÓ
• Fekete Sándor: A Szabadság tér Petőfije
• Veress József: Köszönöm, rosszul vagyunk Védtelen utazók
• Pánczél György: Színész-vallomások Tíz dráma –hatvan percben
• Simor András: Kordokumentum
• Nógrádi Gábor: Képmagnósok, figyelem!
TÉVÉMOZI
• Karcsai Kulcsár István: Az Ambersonok tündöklése
• Karcsai Kulcsár István: Van, aki forrón szereti
KÖNYV
• Nemeskürty István: Tóbiás Áron: Korda Sándor
• Gellért Gyöngyi: A film Fekete-Afrikában
POSTA
• Gummer Jenő: Januári szám Olvasói levél – Szerkesztői válasz

             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Tévúton

Grawátsch Péter

Alexandru Tatos, a film rendezője napjaink kedvelt férjhezmenési szokását, a külföldre való „kiházasodást”, vagy ha tetszik: a jólétbe való beházasodást választotta film-példázatának tárgyául.

Doina bölcsészhallgató lány s évfolyamtársa, Adrian meglehetős forrósággal szeretik egymást, és vidáman élnek, tanulnak, mint afféle mai román fiatalok. De jön a „gonosz kísértés”, amely megzavarja az idillt. Doina ráeszmél arra, hogy számára nem perspektíva, ha férjhez megy szerelméhez, leköltözik vele vidékre, majd szül neki két gyereket, aztán csak tengeti napjait. „A saját fürdőmedencémben akarok kávézni” – fogalmazza meg sebtében és tömören a „mindenből a legjobbat” hedonista elvét. Így aztán nászra kel egy színésznek álcázott nyugatnémet fiúval, Hans-szal (és annak feltételezett vagyonával). Érzékeny búcsúk, majd a szerelem jegyében elfurikáznak egy 15 éves Mercedes-en a Fogyasztói Társadalom felé. Hosszú képsorokban láthatjuk, amint Doina nekilát a fogyasztásnak.

De jön a keserű ébredés: a vagyon a fösvény és gonoszkodó nagynénikéé, a tuityimutyi, beosztással élő Hans és testvére csak örökösök.

Doina pedig idegen, akire csak unalom vár.

E felszínes, sőt triviális és méretreszabott nyugati prototípus figurák megismerése után a néző további szabvány indulatokat kap az úgynevezett jóléti társadalomról, az idegenként kezelt külföldiekről és Doina otthonról exportált könnyes emlékeiről. Végül aztán, egy öngyilkossági kísérletet követően. Doinának megjön az esze, ráébred, hogy eddig tévúton járt: a haza és megtagadott szerelme jelenti számára az életet.

Mindez a rendező vasakarata szerint történik, amely mindenáron arról akarja meggyőzni a nézőt, hogy az efféle lányoknak azért előbb vagy utóbb helyére kerül esze s szíve.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1981/03 45. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=7526