KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
          
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1981/április
• Létay Vera: A margón kívül vagy belül Cserepek
• Csala Károly: Tasszili tenyérnyom Beszélgetés Gaál Istvánnal
• Bikácsy Gergely: A légnadrág Ripacsok
FILMSZEMLE
• Ciment Michel: 12 kérdés 48 válasz A Filmvilág külső tudósítói a Magyar Játékfilmszemléről
• Gambetti Giacomo: 12 kérdés 48 válasz A Filmvilág külső tudósítói a Magyar Játékfilmszemléről
• Robinson David: 12 kérdés 48 válasz A Filmvilág külső tudósítói a Magyar Játékfilmszemléről
• Rubanova Irina: 12 kérdés 48 válasz A Filmvilág külső tudósítói a Magyar Játékfilmszemléről
• N. N.: XIII. Magyar Játékfilmszemle – díjak és díjazottak

• Kardos Ferenc: Filmek, mozik, nézők – a filmrendező szemszögéből
• Gambetti Giacomo: Egy „kívülálló” rendező Giuseppe Ferrara portréjához
• Zsolt Róbert: Rallye, Formula I., Formula II. Autóversenyzők
• Galsai Pongrác: Jogi „love story” Kramer kontra Kramer
• Matos Lajos: Mozi az ördög tornyánál Harmadik típusú találkozások
FESZTIVÁL
• Zsugán István: Trambulin a világsikerhez Nyugat-Berlin
WILDER
• Ciment Michel: „Ne untasd felebarátodat!” Beszélgetés Billy Wilderrel
• Wilder Billy: Billy Wilder zsebszótárából
• N. N.: Billy Wilder
FILMZENE
• Lőrincz Andrea: A mozizongorától az elektromos gitárig Beszélgetések a filmzenéről (3.)
• Ránki Júlia: A mozizongorától az elektromos gitárig Beszélgetések a filmzenéről (3.)

• Molnár Gál Péter: A félévszázados siheder Jegyzetek James Deanről
LÁTTUK MÉG
• Harmat György: Hófehér és Rózsapiros
• Béresi Csilla: A repülés megszállottjai
• Dániel Ferenc: Ellopták Jupiter fenekét
• Szalai Anna: Péntek nem ünnep
• Dániel Ferenc: Az emberevő medve
• Sneé Péter: A bestia
• Oravecz Imre: Szárnyalás
• Iván Gábor: Az égő Barcelona
• Sólyom András: Piedone Egyiptomban
• Róna-Tas Ákos: A fekete kutya
• Loránd Gábor: Skorpió
• Palugyai István: Jobb félni, mint ...
• Báron György: Egy holland Jáva szigetén
TELEVÍZÓ
• Kerényi Mária: Hol a színpad: kint-e vagy bent...? A kékszakállú herceg vára
• Veress József: Igazság és Hamisság Közjáték Vichyben; Viadal
• Mészáros Tamás: Ismeri ön Horvátékat? Csáth Géza drámája
• Koltai Ágnes: A képernyő nem türelmes Beszélgetés Érdi Sándorral, a Stúdió főszerkesztőjével

• A szerkesztőség : Filmkritika-pályázatunk eredménye
TÉVÉMOZI
• Karcsai Kulcsár István: Angyalok földje
• Karcsai Kulcsár István: A kétéltű ember
• Karcsai Kulcsár István: Ötcentes mozi
KÖNYV
• Schéry András: A „bénító szintézis” ellen
• Csala Károly: Filmévkönyv, 1979
• Karsai Lucia: Laura Betti önéletrajzi regényéről
POSTA
• Zalán Vince: Lajta Andor

             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Könyv

Filmévkönyv, 1979

Csala Károly

Hazánkban viszonylag nem kevés filmkiadvány lát napvilágot évente, mégis azt kell tapasztalnunk, hogy az egész filmkönyvkiadás – marginális. Kevés ugyanis a normális könyvforgalmazásba kerülő, nagyközönségnek szóló, komolyabb fajsúlyú kiadvány. Immár nem is évek, hanem évtizedek óta csüggesztő az ellentmondás a Filmtudományi Intézet komoly méretű kiadói tevékenysége és majdhogynem komolytalan termék-terjesztése között. Nagyra kell tehát becsülnünk az Intézet vállalkozását, amidőn’ kilépni igyekszik eredendően szűkre szabott keretei közül. A Filmévkönyv kezdeményezése igen biztató!

A magyar film egy évének eseményeit, a filmirányítás, a filmgyártás, a szakmai szervezetek, az oktatás, a filmterjesztés állapotát egy adott évre nézve adatokban rögzíteni és összegezni: szükséges, elengedhetetlen a jelen és a jövő filmműveltségéhez. S leszögezhetjük: jól használható kézikönyv kerekedett az összegyűjtött adatokból; a cikkek olvasmányosak; a szakma is, a nagyközönség is eredményesen forgathatja a kiadványt. Reméljük, hogy az 1980 végén megjelentetett 1979-es évkönyv csakugyan egy megszakítatlan sor kezdőpontja lesz.

Épp ezért (no meg fölbiztatva a filmfőigazgató Előszavától) érdemes szóvá tennünk néhány észrevételt a kísérleti jellegű évkönyv szerkesztésével kapcsolatban.

Kézikönyvről s bizonyos értelemben adattárról lévén szó, roppant fontos minden olyasmi, ami másfajta kiadványoknál elhanyagolható apróságszámba menne. Fontos a pontosság. Például a helyesírásé. (Nera mindig következetes az idegen – főleg a szláv – nevek írásmódjaj És a gondosabb korrektúra is fontos. (Hogy Salamanca helyett ne Salamankát, Valladolid helyett ne Vallaloidot írjon az évkönyv.)

Végül: teljesebb lehetne a következő évkönyv. Magyarországon nem csupán a MAFILM gyárt filmeket. Nem hiányolom a temérdek úgynevezett referenciafilm fölsorolását (bár azok némelyike pontosan olyan, mint a Propagandafilm Stúdió számos terméke!), de milyen elvi alapon mellőzzük például azokat a művészileg igényes dokumentumfilmeket, amelyekből minden-évben készül néhány, mondjuk, az IPV vagy az ÉTK stúdióban? Ezeket nemegyszer a MOKÉP is átveszi, s szinte minden esetben sugározza a televízió – tehát a nagyközönség számára készülnek.

(Kézenfekvő a párhuzam: aligha helyeselhetnénk, ha a magyar filmkönyvkiadást összegező kiadvány-féléből kimaradnának a Filmtudományi Intézet könyvei, csak azért, mert az Intézet nem tagja a Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülésének?...)

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1981/04 62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=7510