KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1981/május
• Létay Vera: Kis pörköltek és nagy eszmék A mérkőzés
• Zalán Vince: Magyarra fordította... A pogány madonna
• Zsugán István: Egy vezeklés története Beszélgetés Gábor Pállal
• Kézdi-Kovács Zsolt: A valóság és az álom Vita a filmforgalmazásról
DOKUMENTUMFILM
• Sára Sándor: Pergőtűz A II. Magyar Hadsereg a Don-kanyarban (3.)

• Zalán Vince: Makk mozijában
• Szörény Rezső: A tornádó, melynek neve Makk Károly
• Jancsó Miklós: A jelenlét embere
• N. N.: Makk Károly filmjei
• Elbert János: Grúz ellenpontok Néhány interjú magánügyben
• Hegedűs Zoltán: Elindult a rue des Halles-ból Az élő René Clair
• Bajomi Lázár Endre: A patafizikus filmrendező Az élő René Clair
• N. N.: René Clair filmjei Az élő René Clair
• Nemeskürty István: Gorkij bűvöletében Mark Donszkoj (1901–1981)
FESZTIVÁL
• Csala Károly: Szerzői filmek – egy sovány tehén esztendeje Sanremo
• Bikácsy Gergely: A mormon család és a kínai vasút Lille
LÁTTUK MÉG
• Dániel Ferenc: Az első nagy vonatrablás
• Koltai Ágnes: Hamburgi betegség
• Báron György: Óvakodj a törpétől!
• Iván Gábor: Bátorság, fussunk!
• Sólyom András: Nyári rét
• Fekete Ibolya: Sheila Levin meghalt, és New Yorkban él
• Kovács András Bálint: Éjjjel-nappal énekelek
• Ambrus Katalin: A félhold árnyékában
• Bikácsy Gergely: Építs házat, ültess fát!
• Koltai Ágnes: Hét januári nap
TELEVÍZÓ
• Vígh Károly: A Századunk új sorozatáról Végjáték a Duna mentén
• Loránd Gábor: Televízió és történelem Egy tanácskozás tanulságai
• Bognár Éva: Az értelem operája Weill–Brecht: A hét főbűn
KÖNYV
• Csantavéri Júlia: A csend és a mű
POSTA
• Berezsnyei L. Ottó: Kubrick Olvasói levél – Szerkesztői válasz

             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Hét januári nap

Koltai Ágnes

 

Juan Antonio Bardem mostanában sosem távozik üres kézzel a moszkvai filmfesztiválról. 1977-ben a Hosszú hétvégét. 1979-ben a Hét januári napot díjazta a zsűri. A társadalmi problémákra oly fogékony rendező utóbbi filmjében konkrét politikai eseményt dolgoz fel, a spanyol kommunista párt és a francoista hagyományokra támaszkodó újfasiszták véres harcát. A cselekmény középpontjában egy hírhedt gyilkosság, az 1977-es Attocha utcai merénylet áll: fasiszta rohamosztagosok a baloldal ellen indított terrorakciók keretében kommunista ügyvédek madridi irodájába behatolva öt embert megöltek. A film. amolyan „politikai gyilkosság anatómiájáéként ezt az eseményt elemzi.

Bardem történelemkönyvbe illő feladatra vállalkozott, a tények rögzítésén túl az okokat is fel akarta tárni. Emellett még (hisz ettől művészet a művészet) egyéni-emberi indítékokat, jellemeket is próbált ábrázolni. Az újfasizmus társadalmi gyökereinek, emberi arculatának rajza kísértetiesen hasonlít a San Babila egy napjára. Bardem is, mint Lizzani, gyenge, puhány arisztokrata csemeték és feltörekvő, erőszakos lumpen-elemek hordájának látja a – csak eszköznek használt és „magasabb körökből” irányított – rohamosztagokat. Ehhez a leegyszerűsített osztálytartalomhoz sematikus jellemek társulnak. A lényeg, a politikai érdekek elvesznek az aprólékosan részletezett családi ebédek és gyűlések útvesztőiben.

A politikai események pusztán adatok mindaddig, amíg nem nyertek emberi arcot és nem helyezték őket a megfelelő összefüggés-rendszerbe. Ezzel minden, a közel- vagy régmúlt történelmét feldolgozó műnek szembe kell néznie. Bardem filmje egy gesztus: tisztelgés a spanyol kommunista párt előtt.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1981/05 47. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=7469