KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1981/május
• Létay Vera: Kis pörköltek és nagy eszmék A mérkőzés
• Zalán Vince: Magyarra fordította... A pogány madonna
• Zsugán István: Egy vezeklés története Beszélgetés Gábor Pállal
• Kézdi-Kovács Zsolt: A valóság és az álom Vita a filmforgalmazásról
DOKUMENTUMFILM
• Sára Sándor: Pergőtűz A II. Magyar Hadsereg a Don-kanyarban (3.)

• Zalán Vince: Makk mozijában
• Szörény Rezső: A tornádó, melynek neve Makk Károly
• Jancsó Miklós: A jelenlét embere
• N. N.: Makk Károly filmjei
• Elbert János: Grúz ellenpontok Néhány interjú magánügyben
• Hegedűs Zoltán: Elindult a rue des Halles-ból Az élő René Clair
• Bajomi Lázár Endre: A patafizikus filmrendező Az élő René Clair
• N. N.: René Clair filmjei Az élő René Clair
• Nemeskürty István: Gorkij bűvöletében Mark Donszkoj (1901–1981)
FESZTIVÁL
• Csala Károly: Szerzői filmek – egy sovány tehén esztendeje Sanremo
• Bikácsy Gergely: A mormon család és a kínai vasút Lille
LÁTTUK MÉG
• Dániel Ferenc: Az első nagy vonatrablás
• Koltai Ágnes: Hamburgi betegség
• Báron György: Óvakodj a törpétől!
• Iván Gábor: Bátorság, fussunk!
• Sólyom András: Nyári rét
• Fekete Ibolya: Sheila Levin meghalt, és New Yorkban él
• Kovács András Bálint: Éjjjel-nappal énekelek
• Ambrus Katalin: A félhold árnyékában
• Bikácsy Gergely: Építs házat, ültess fát!
• Koltai Ágnes: Hét januári nap
TELEVÍZÓ
• Vígh Károly: A Századunk új sorozatáról Végjáték a Duna mentén
• Loránd Gábor: Televízió és történelem Egy tanácskozás tanulságai
• Bognár Éva: Az értelem operája Weill–Brecht: A hét főbűn
KÖNYV
• Csantavéri Júlia: A csend és a mű
POSTA
• Berezsnyei L. Ottó: Kubrick Olvasói levél – Szerkesztői válasz

             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Óvakodj a törpétől!

Báron György

 

Colin Higgins rendezőnek nincs egyetlen eredeti gondolata sem, viszont igen tehetségesek és színvonalasan másol. Ráadásul minőségi hozott anyagból dolgozik filmjének első fele ügyes Hitchcock-reminiszcencia, a Sir Alfred kitalálta klasszikus szabályok szerint. A hősnő, teljesen véletlenül, titokzatos bűnügybe keveredik, ettől kezdve kínzó bizonytalanság veszi körül; a feszültség néha megnő – ilyenkor többnyire nem történik semmi, majd egy nem várt pillanatban mégiscsak... félidőtájt a rendező műfajt vált, – s olyasfajta üldözéses blődlibe csap át, amilyet Bogdanovich Mi van doki?-jában kacaghattunk végig. Ez sem olyan jó persze, mint az eredeti, de tagadhatatlanul ügyes másolat. A film vége pedig operaházi üldözéses kavalkád a színfalak mögött és előtt – à la Botrány az operában, Rémület a színpadon. Higgins ebből a műfajból is megfelelőre vizsgázik. Ezúttal még a főszereplő a mesebeli rút kiskacsára emlékeztető Goldie Hawn sem olyan hektikus, mint amilyennek a Sugarlandi hajtóvadászatban láthattuk. Jobb partnert érdemelt volna, mint a szögletes és unalmas Chevy Chase. S mindenekelőtt: kevésbe blőd dialógusokat és természetesebb szinkronhangot. (Nem deríthető ki. a csikorgóan „jópofáskodó” párbeszédekben mennyi a magyar szinkron érdeme.)

Mint a fentiekből ¡s erezhető: pehelykönnyű marháskodás az Óvakodj a törpétől! Másfél óra izgalom, kacagás, káros és hasznos következmények nélkül. Higgins, mint a jó diák bebizonyította, hogy megtanulta a mesterek stílusát. Diplomával a zsebében most már önálló filmbe foghat.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1981/05 44-45. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=7462