KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1981/május
• Létay Vera: Kis pörköltek és nagy eszmék A mérkőzés
• Zalán Vince: Magyarra fordította... A pogány madonna
• Zsugán István: Egy vezeklés története Beszélgetés Gábor Pállal
• Kézdi-Kovács Zsolt: A valóság és az álom Vita a filmforgalmazásról
DOKUMENTUMFILM
• Sára Sándor: Pergőtűz A II. Magyar Hadsereg a Don-kanyarban (3.)

• Zalán Vince: Makk mozijában
• Szörény Rezső: A tornádó, melynek neve Makk Károly
• Jancsó Miklós: A jelenlét embere
• N. N.: Makk Károly filmjei
• Elbert János: Grúz ellenpontok Néhány interjú magánügyben
• Hegedűs Zoltán: Elindult a rue des Halles-ból Az élő René Clair
• Bajomi Lázár Endre: A patafizikus filmrendező Az élő René Clair
• N. N.: René Clair filmjei Az élő René Clair
• Nemeskürty István: Gorkij bűvöletében Mark Donszkoj (1901–1981)
FESZTIVÁL
• Csala Károly: Szerzői filmek – egy sovány tehén esztendeje Sanremo
• Bikácsy Gergely: A mormon család és a kínai vasút Lille
LÁTTUK MÉG
• Dániel Ferenc: Az első nagy vonatrablás
• Koltai Ágnes: Hamburgi betegség
• Báron György: Óvakodj a törpétől!
• Iván Gábor: Bátorság, fussunk!
• Sólyom András: Nyári rét
• Fekete Ibolya: Sheila Levin meghalt, és New Yorkban él
• Kovács András Bálint: Éjjjel-nappal énekelek
• Ambrus Katalin: A félhold árnyékában
• Bikácsy Gergely: Építs házat, ültess fát!
• Koltai Ágnes: Hét januári nap
TELEVÍZÓ
• Vígh Károly: A Századunk új sorozatáról Végjáték a Duna mentén
• Loránd Gábor: Televízió és történelem Egy tanácskozás tanulságai
• Bognár Éva: Az értelem operája Weill–Brecht: A hét főbűn
KÖNYV
• Csantavéri Júlia: A csend és a mű
POSTA
• Berezsnyei L. Ottó: Kubrick Olvasói levél – Szerkesztői válasz

             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Építs házat, ültess fát!

Bikácsy Gergely

 

Így hangzik Jozef Matušnak egy istenháta-mögötti szlovák falucska (és építkezés) teherkocsi-sofőrjének jelszava és életprogramja. Végül halállal bűnhődik, mert azt a bizonyos házat lopott anyagból építette, nagyszabású csalással, tolvajlással. Pedig milyen rokonszenves fiatalembernek látszott...

Jónéhány hibája, gyengesége van ennek a filmnek. Elsősorban a történet intőén, feddően példázat-jellege zavarbaejtő:... lám, így jár, aki becsületes munka helyett rossz útra téved...”, de meglehetősen zavaró az operatőri munka is, harsány, rikító színek, túlvilágítás, indokolatlannak tetsző képi harsogás jellemzi. A szereplők állandóan beszélnek, rengeteg a töltelékdialógus. Említsük meg azt is, hogy a színészi játék majdhogynem karikatúra-szerűén elrajzolt – ez alól szerencsére épp a főszereplő, Pavel Nový a kivétel. Első pillantásra tehát a film sematikus tanmese arról, hogy bizony bűnözőként nem lehet elérni a boldogságot.

Az Építs házat, ültess fát! mégis lebilincseli a nézőt. A történet (a forgatókönyv) sematikus ugyan, de a filmnek van képi ereje. S főleg, van hús-vér hőse, aki mint jókedvű kutya rázza le a sematizmus keresztvizét. A rendezőt láthatólag nem nagyon érdekli a hős emberi környezete, a papírízű konfliktust – mivel mást alig tehet – nemigen dolgozza ki. „Termelési filmből” egyetlen hősre összpontosító drámát bont ki. Megérezteti, hogy ennek a fiatalembernek a tragédiája mélyebben rejlik, tetteiért, választásaiért nyilvánvalóan nem csupán személyiségének „torzulása” a felelős, megérezteti, hogy talán a társadalomban is van „torzulás”, hogy az egyéni zsákutcák falai nem véletlenül húzódnak itt vagy ott. „Sors, nyiss nekem tért!” – szavalták egykor a romantikus ifjak, ám mi történik, ha egy társadalom élete lelassul, mì történik, ha a lelkes mondásnak: „Építs házat, ültess fát!” akkor hiszünk inkább, ha egy zsúfolt, sorhabos talponállóban hangzik el?

Akár a filmi realizmus diadalának is tarthatjuk, hogy a tolvaj sofőrt egy pillanatig sem tudjuk meggyűlölni, vagy elítélni. Túl közel kerül a nézőhöz ez a Matuš, megszeretjük, mint a filmbeli kisgyerek: mindvégig neki drukkolunk. Ä film ritmusa mindig akkor gyorsul fel, a képek akkor válnak erőssé, dinamikussá, a beállítások akkor dobják le a szokvány nyűgét, amikor hősünk szakít a környező világgal, amikor elvakultan rohan a szerencsétlenségbe, a pusztulásba, amikor nem hallgat a „józan ész szavára”.

A rendező, Juraj Jakubisko 1967-ben, Krisztus-évek című filmjével a prágai új-hullámosok. Forman, Menzel, Němec, Schorm legígéretesebb, legnagyobb jövőjű szlovák társaként tűnt fel. Hosszú esztendők óta most készített újra játékfilmet. A „Krisztus-évek” elmúltával is igazat akar mondani: erre tett kísérletet ez a film.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1981/05 47. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=7468