KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

            
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1982/október
KRÓNIKA
• N. N.: Országos Közművelődési Filmfórum Kecskeméten
POSTA
• Németh Zoltán: Hol vetítik a klasszikusokat? Olvasói levél
• A szerkesztőség : Hol vetítik a klasszikusokat? Válasz

• Pörös Géza: Teremtő ízlés Időszerű beszélgetések a filmklubmozgalomról
PRO ÉS KONTRA
• Báron György: Nehéz szerelem Egymásra nézve
• Spiró György: Kikacsintva Egymásra nézve

• Csala Károly: Egy műfaj jelzései Vörös föld
• Székely András: Jelenetek egy kényszerházasságból Suli-buli
• Bársony Éva: Forgatókönyv-vezénylés Beszélgetés Simó Sándorral
VITA
• Szabó B. István: Mit és hogyan? Vita a forgatókönyvről

• Zalán Vince: Aki többet követelt az élettől, mint vajaskenyeret Noteszlapok Rainer Werner Fassbinderről
• N. N.: Rainder Werner Fassbinder filmjei
FESZTIVÁL
• Zsugán István: Az ember és a történelem Pesaro
LÁTTUK MÉG
• Ardai Zoltán: Adj, amit adhatsz
• Jakubovits Anna: Szenvedünk a kamaszkortól
• Lajta Gábor: Montiel özvegye
• Deli Bálint Attila: Újra vissza
• Ardai Zoltán: Pucéran és szabadon
• Harmat György: Hová tűnt Agatha Christie?
• Hollós László: Helyre vagy befutóra
• Greskovits Béla: Az ítélet: halál
• Varga András: Kilenctől ötig
• Zsilka László: Bajtársak
TELEVÍZÓ
• Boros István: „BBC” Budapest Beszélgetés Benda Lászlóval, baló Györggyel és Chrudinák Alajosal
• Csepeli György: ... et circenses A televíziós szórakoztatásról
• Kőháti Zsolt: Bevallani a múltat Tanúkihallgatás
KÖNYV
• Csantavéri Júlia: Filmes könyvek közt Rómában

             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Újra vissza

Deli Bálint Attila

 

Aki megnézi ezt a román közérzetfilmet, aligha szabadulhat attól a nyomasztó érzéstől, hogy – más szereplőkkel, más környezetben – már látta néhányszor.

A kamera egy középkorú építész sorsformáló kísérletét követi a család elhagyásától a család restaurálásáig. E sablon keretei között keresi helyét. Az illegalitásba szoruló szerelem, a munkahelyi intrika, az albérleti lét stb., mind a román társadalom aktuális kérdéseit vannak hivatva tolmácsolni, de e kérdések csupán fölmondatnak, nem válnak a dramaturgia szervező erőivé. Utalások maradnak. Jellemző jegye a filmnek a sok belsőben forgatott jelenet, a kamera tanácstalan ácsorgása, mozgásának önismétlése, és az arcok premier plánjaival lefedett tér. Sajnos a színészi játék sem köti le a figyelmünket annyira, hogy elfeledkezhetnénk tett és a motívum, az ember és a környezet összefüggéseinek hiányos ábrázolásáról. Arra lettem volna kíváncsi, hogy a hősök ott és most hogyan élik meg konfliktusaikat, de csak azt tudtam meg, hogy hogyan nem.

Vannak filmek – és filmgyártások –, amelyeknél az izgalmas kérdés és jelentés akörül kristályosodik ki, ami nem, kerül a filmre. Az ilyen műveket elsősorban szociológiai és nem esztétikai mérték illeti.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1982/10 48. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=6950