KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1984/január
POSTA
• Schéry András: A tangó társastánc

• Lukácsy Sándor: Történelmi handabanda Hanyatt-homlok
• Koltai Tamás: Tschikosch film Hosszú vágta
• Koltai Ágnes: Pesti Taigetosz
• Márton László: A Gumimegváltó E. T. (A Földönkívüli)
• Matos Lajos: A valószínűtlen lehetséges A tudományos-fantasztikus filmről
• Ágh Attila: Indiai történelem – kezdőknek Gandhi
FESZTIVÁL
• Zalán Vince: A maiak és Pasolini Mannheim

• Fáber András: Költő kamerával Jean Cocteau és a film
• N. N.: Jean Cocteau filmjei
• Deák Tamás: Álomfejtés Antonioni és Cocteau
• Karcsai Kulcsár István: Színes tintákról álmodott Emlékezés Ranódy Lászlóra
LÁTTUK MÉG
• Zsilka László: A zöld kabát
• Harmat György: Donald kacsa és a többiek
• Kapecz Zsuzsa: Gallipoli
• Varga András: Hé, élet!
• Peredi Ágnes: D. B. Cooper üldözése
• Csantavéri Júlia: Két fiú gitárral
• Ardai Zoltán: Bockerer
• Jakubovits Anna: A barátod akarok lenni
• Lalík Sándor: A matróz, a kozák és a hamiskártyás
• Greskovits Béla: Vabank
• Gáti Péter: Kína-szindróma
TELEVÍZÓ
• Faragó Vilmos: Magyar Általános Szórakoztató
• Szilágyi János: Mondják a másokét Beszélgetések tévébemondókkal
KRÓNIKA
• N. N.: Szijj Miklós (1936–1983)
• N. N.: Fifilina József (1926–1983)
KÖNYV
• Lajta Gábor: A jövő népművészete

             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Gallipoli

Kapecz Zsuzsa

 

Történelemkönyveink többsége egy-egy rövid bekezdésben emlékezik meg Gallipoli ostromáról, „kísérlet a Dardanelláknál” címen. Az erődöt ugyanis nem sikerült bevenni, bár csaknem egy évig küldte érte puskatűzbe katonáit az Antant. Körülbelül ennyit tud az átlagnéző 1915 idevágó eseményeiről, amikor leül megnézni Peter Weirnek, a 70-es években jött ausztrál újhullám egyik legrangosabb képviselőjének a filmjét. Végül is mi köze a magyaroknak Gallipolihoz? Nagyon sok; a téma és az elemzett mechanizmus működése több történelmi korszakunkból ismerős. A „hullámokat uraló Britannia” haditengerészete a nemrég megalakult Ausztrál Államszövetség önkénteseit használja előőrsként, ágyútöltelékként. Tony Richardson bemutatta a könnyűlovasság támadását Balaklavánál, még lovon; Gallipoli idejére a ló is elmarad a lovasságtól, csónak és lövészárok jut lovasnak, gyalogbakának egyaránt. Csupán az vetődik fel egyre nyugtalanítóbban, miért? – mit keres egy – akár hazafiságból, akár kalandvágyból, akár számításból – katonaságot vállalt ausztrál a Boszporusznál, török földön, egy számára idegen háborúban? A Gallipoli elég élesen teszi fel ezt a kérdést, és ez a legnagyobb erénye. Az eddigi kritikák kedvezően értékelték, A dicsőség ösvényeivel (Kubrick), az Árnyéklovassal (Kuroszava), a Tűzszekerekkel (Hudson) helyezték egy sorba. A Gallipoli hibátlan mozi. Látványos, hatásos, helyenként kellő mértékben kommersz a sikerhez; élvezhető párbeszédeket adó, karakteres epizódszereplőket felvonultató, rutinosan megrendezett munka, és mindehhez még elgondolkodtató is. Külön ajándék a két futóbajnokot alakító Mark Lee és Bill Kerr személyisége, játéka. Egy kis visszafogottsággal, egy kis többletfáradsággal a Gallipoli nemcsak jó mozi, de jó film is lehetett volna.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1984/01 50. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=6543