KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
   2005/január
KRÓNIKA
• A szerkesztőség : A Filmvilág pályázata Eredményhirdetés
ANIMÁCIÓ
• Hirsch Tibor: Kellesz! Disney gyermekei
• Csillag Márton: Rajzold újra, gép! Animáció új dimenzióban

• Varró Attila: A Hatlövetű jegyében Film noir: menekülő szerelmesek
• Kolozsi László: Szabadság, szerepek Bolond Pierrot
• Stőhr Lóránt: Ködlovagok A miskolci bonniésklájd
AMERIKAI FÜGGETLENEK
• Köves Gábor: Kék bársonyos forradalom Jarmuschtól Tarantinóig
• Schreiber András: Fekete sereg A blaxploitation története
• Strausz László: A bőrszín ára Blaxploitation: a fekete gazdaság
MAGYAR MŰHELY
• Stőhr Lóránt: Intés a túlpartról Beszélgetés Szaladják Istvánnal
• Szaladják István: Bíbortekercs Filmnovella

• Kubiszyn Viktor: Szellem a rendszerben Kiyoshi Kurosawa
• N. N.: Kiyoshi Kurosawa
KÖNYV
• Kelecsényi László: Amerikából jött 1001 film, amit látnod kell, mielőtt meghalsz
KRITIKA
• Hungler Tímea: No man est omen Állítsátok meg Terézanyut!
• Kolozsi László: Esztrád nélkül Zsiguli
• Takács Ferenc: A hasznos és a szép Vera Drake
• Vágvölgyi B. András: Utánuk a Kánaán A bőség földje
• Bori Erzsébet: Balkáni vér Az élet egy csoda
• Muhi Klára: Dogma-duellum Öt akadály

• Kubiszyn Viktor: Fékezett habzás Reklámzabálók éjszakája
LÁTTUK MÉG
• Korcsog Balázs: A kilencedik nap
• Pápai Zsolt: Luther
• Strausz László: Nagy Sándor, a hódító
• Mátyás Péter: Véget vetni minden háborúnak
• Kovács Marcell: Tapló télapó
• Csillag Márton: Özönvíz
• Ádám Péter: 80 nap alatt a föld körül

             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Nagy Sándor, a hódító

Strausz László

Amikor Oliver Stone Nagy Sándora először hallatja terveit a világ leigázásáról, egy hódítóhoz képest meglepően demokratikus és multikulti nézeteknek ad hangot. Nem is annyira legyőzni kívánja Ázsiát: kulturális unióról, együttélésről, vegyes családokról szónokol. A filmben központi szerepet kapnak a kulturális és szexuális másságot kidomborító elemek, mielőtt azonban a néző túlzottan lelkesedni kezdene a felvilágosult despota újszerű ábrázolása felett, rájön: a PC-maszlag alatt a szokásos neurózis bújik meg újra. A másság érdekes és látványos, csak ne kelljen vele érdemben foglalkozni! A rendező tehát elbabrál vele egy darabig, de aztán nem tud vele mit kezdeni, ezért inkább félretolja. Így történhet meg, hogy Sándor babiloni arájáról – akit azért vesz feleségül, hogy szimbolikus gesztust gyakoroljon a perzsák felé – annyit tudunk meg, hogy meddő. Ehhez fogható nagyívű és sokdimenziós drámai ábrázolás a jutalma Oliver Stone kezében NagySándor egyiptomi és a perzsa harcostársainak is, és hasonlóan komoly bánásmódban részesül az az indiai kultúra is, amely végül visszafordulásra kényszeríti a makedónokat. A néző figyelmét így aztán nem kerüli el, hogy a harci elefántok nagyok, és erősek. Ám Nagy Sándornak sajnos egy sincs belőlük, hiszen neki lovai vannak...

A politikailag roppant erőtlen és felemás gesztusokkal teli film további baja, hogy nem tudja mit akar elmondani Nagy Sándorról. A címszereplő homoerotikus vonzalmainak tárgya egy roppant férfias fiatalkori barát, akivel kapcsolatban csak az kérdéses, miért van nőnek kifestve az egész film alatt, és miért hord női ruhákat?! Stone fintorogva, csipesszel kezében nyúl hozzá a témához és úgy tűnik: nem hajlandó komolyan venni a férfi-férfi kapcsolatot.

Feljegyzések szerint a hadvezér halála előtt 11 napig agonizált. Együtt érzünk vele, hiszen ehhez fogható epikus méretű megpróbáltatást jelent a film három órája is!


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2005/01 59-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=4794