|
|
Láttuk mégLutherPápai Zsolt
A történelem nagy paradigmaváltó egyéniségeinek egyik legjelentősebbike kétségkívül Martin Luther, akinek színes és gazdag életútja feltétlenül vászonra kívánkozik: ez az életpálya egyrészt fordulatos, másrészt roskadozik a megszívlelendő tanulságoktól, ideális alapanyag tehát egy szórakoztató, ugyanakkor szellemi-lelki izgalmakat is kínáló mozihoz.
Eric Till rendező vélhetően így gondolkozott, amikor belevágott a Luther életéről szóló filmje leforgatásához, ám csöppet melléfogalmazott. Igazi biztonsági játékos módjára semmit sem bízott a véletlenre, igyekezett középutat találni a historikus látványosság és a történelem dokumentatív megidézése között, de műve kétséges értékű lett. A szórakoztató és a népművelői funkció vegyítésének szándéka érdektelen filmet eredményezett, melynek legnagyobb problémája, hogy egyrészt nem eléggé szórakoztató, másrészt nem eléggé mély.
A film cselekménye azt követően indul, hogy az ifjú Luther szerzetesnek áll (1505), és reformtörekvéseinek az 1520-as években történő elfogadását taglaló képsorokkal zárul. Till direktor elsősorban a szenzációértékű eseményekre koncentrál, és nemigen vesztegeti az időt a Luthert gyötrő problémák művészi megjelenítésére. Színes, szélesvásznú tablót fest, amely azonban kiállításában nem versenghet a hasonló hollywoodi produkciókkal, és csupán egy nagy szakmai felkészültséggel levezényelt tévéfilm színvonalát éri el.
Noha a korfestés imponáló (a 21 millió eurós büdzséből futotta a díszletekre és a jelmezekre), a film vizuális megmunkáltsága igen steril. A jó nevű Robert Frazier operatőr a tévéfilmek gyakorlatát követve jórészt statikus bőszekondokban és kistotálokban fogalmaz, ezek egyhangúságát csak ritkán töri meg egy-egy rendhagyóbb felvétel. Ám amikor így esik, akkor is inkább fáradt és közhelyes, mintsem eredeti kompozíció születik: például az a nagylátószöggel vett jelenet, melyben Luthert megkísérti a sátán, banalitása miatt kifejezetten bosszantó.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 1010 átlag: 5.51 |
|
|
|
|