KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2000/augusztus
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
• Csantavéri Júlia: Vittorio Gassman (1922–2000)

• Schubert Gusztáv: XXL Az eklektika hősei
• Hirsch Tibor: Időn kívüli időutazó James Bond-korszak
FESZTIVÁL
• Létay Vera: Nyugat-Keleti Díván Cannes
• N. N.: Cannes-i díjak

• Horváth Antal Balázs: Járatlan úton Privátbűnök, magáncsapdák
• Herpai Gergely: Pixel noir Digitális bűnök
• Pápai Zsolt: Zsánerek a fonákjáról John Sayles portréjához
• N. N.: John Sayles filmjei
• Muhi Klára: A törvény kapujában Beszélgetés a filmszakmáról
• Gervai András: Karakter Eurofilm: Hollandia
• Gervai András: Mélyföld: holland filmhelyzet
KÖNYV
• Zalán Vince: A valóság dramaturgiája Kieślowski mozija
• Csala Károly: Egy szavahihető ember Hamza D. Ákos a magyar filmművészetben

• Geréb Anna: A filmkocka el van vetve A Goszfilmofond kincsei
• Halász Tamás: Testek tájban, tájak testen Táncfilmek
KRITIKA
• Varró Attila: Mélységillúzió South Park kontra Disney
• Békés Pál: Déli ritmus Cuki hagyatéka
• Köves Gábor: A jóízlésű idomár Pop, csajok satöbbi; Hi-Lo Country
• Pályi András: Hadüzenet, aranyhazugságokkal Tűzzel-vassal
LÁTTUK MÉG
• Békés Pál: M: I-2
• Nevelős Zoltán: Új csapás
• Köves Gábor: Tolvajtempó
• Bori Erzsébet: Frequency
• Ardai Zoltán: A tanú szeme
• Barotányi Zoltán: Galaktitkos küldetés
• Kézai Krisztina: Agyatlan apartman
• Hungler Tímea: Oltári vőlegény
• Tamás Amaryllis: A földlakók nemi élete
• Kis Anna: Mansfield Park
KÉPMAGNÓ
• Reményi József Tamás: Ki volt?

    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

M: I-2

Békés Pál

 

A film nyitójelenete kétségkívül bravúr. Tom Cruise szabadstílusú hegymászóként kötelek és más biztonsági felszerelések nélkül lóg egy függőleges sziklafalon, úgy ezer méter magasan, és csupán kéz- és lábujjai segítségével, félcentis egyenetlenségekbe kapaszkodva halad fölfelé. Semmi üldözés, semmi kényszer. Sport. Csak úgy. Látva látjuk: ez nem kaszkadőr, hanem ő maga. John Woo kamerája oly szédítő bravúrokat rögzít, hogy oda sem merünk nézni. Amikor végre fölemeljük pillantásunkat, a varázslatnak vége: a vászonra bedübörög a főcím, és elkezdődik egy rendes high-tech akciófilm – átlagon felüli kivitelezésben.

A különleges ügynök feladata az, ami általában lenni szokott: meg kell akadályoznia, hogy egy gonosztevő elpusztítsa, illetve uralma alá hajtsa a világot. (A régi szép hidegháborús időkben általában a KGB-t kellett az agyagba döngölni, manapság a magányos őrültekre helyeződött a főhangsúly.) Ezúttal egy Chimera nevű halálos vírus prototípusát kell visszaszerezni a rossz fiútól, és megmenteni a szép ügynöknőt, aki munka- és ágyastársi szerepkörben küzd Tom Cruise oldalán.

Semmi különös. Láttuk vagy százszor. Amit még nem láttunk ennyiszer, az John Woo bravúrsorozata, és az akciófilm mestereként számon tartott rendező halk iróniája, mellyel saját műfajának egyes kliséit kezeli.

A motoros üldözés az ő kezén technicizált lovagi tornává változik, melynek során a küzdő felek nehéz mecklenburgi csatamének helyett súlyos Yamahákon rontanak egymásnak, hogy kopják helyett gyorstüzelő Uzikkal piszkálják ki egymást a nyeregből, és az obligát, karate-kickbox-kendo-aikido elegyből gyúrt verekedések a balett könnyedségével légiesítik a csontrecsegés szapora pizzicatóját.

Mégis: ha Woo a káprázatos nyitójelenetet hozza vissza filmje végén, sokat tett volna azért, hogy valóban feledhetetlenné tegye a feledhetőt.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2000/08 58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=3030