KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
   2022/április
MAGYAR MŰHELY
• Hirsch Tibor: Régi nemzedékek, új lövészárkok Generációk filmtörténete – 1. rész
• Nemes Z. Márió: Növényi politika A hungarofuturista film alternatív valóságai
• Sipos Júlia: Hozzáférés a világhoz Beszélgetés Almási Tamással
• Kormos Balázs: Erkélyekre aggatott nádszövet Az Egy nap és a kortárs román film
• Lakatos Gabriella: Míg az oltár el nem választ Szerelemtől házasságig – 1. rész
ALAIN RESNAIS
• Bikácsy Gergely: Az életmű cserepei Alain Resnais 100
ANTIHŐSÖK, ANTIHŐSNŐK
• Baski Sándor: Traumák hősei Batman és Joker
• Huber Zoltán: A régi iskola Clint Eastwood idős antihősei
• Pozsonyi Janka: Nőben az erő Paul Verhoeven antihősnői
KÉPREGÉNY LEGENDÁK
• Szép Eszter: A viktoriánus erkölcs réme Marie Duval: Ally Sloper-képregények
ÚJ RAJ
• Fekete Tamás: Nyelvcserék Claudio Cupellini
FILMZENE
• Pernecker Dávid: A mennyországban minden rendben Lynch zene
KÖNYV
• Géczi Zoltán: „Ilyet csak Clint Eastwood tud” Marc Eliot: Amerikai lázadó
FESZTIVÁL
• Nagy V. Gergő: Diadal a törvény felett Rotterdam
• Varró Attila: Kötelékek Japán Filmfesztivál
KRITIKA
• Báron György: Átokföldje Pálfi György: Mindörökké
• Benke Attila: Saul magyar Damaszkusza Fazekas Máté: Kilakoltatás
• Bartal Dóra: Hetedhét határon Jonas Poher Rasmussen: Menekülés
TELEVÍZÓ
• Déri Zsolt: Fekete Woodstock Summer Of Soul
MOZI
• Pethő Réka: Szuperhősök
• Rudas Dóra: Minden rendben ment
• Roboz Gábor: Arany
• Fekete Tamás: Foglalkozása: szülő
• Kovács Kata: Út a díjesőig
• Varró Attila: Katonadolog
STREAMLINE MOZI
• Benke Attila: Harriet – Szabadság vagy halál
• Baski Sándor: A maffia szentjei
STREAMLINE MOZI
• Pazár Sarolta: A megváltás éjszakája
STREAMLINE MOZI
• Herczeg Zsófia: Agancs
• Pethő Réka: A tizenhetes számú ház
• Kolozsi László: Retró szerelem
• Huber Zoltán: Az Adam-projekt
• Varró Attila: Dr. Petiot
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi Aljas utcákon balra, a bűntanyáig egyenesen

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Arany

Roboz Gábor

Gold – ausztrál, 2022. Rendezte: Anthony Hayes. Írta: Anthony Hayes és Polly Smyth. Kép: Ross Giardina. Vágó: Sean Lahiff. Szereplők: Zac Efron (egyik férfi), Anthony Hayes (másik férfi), Susie Porter (nő). Gyártó: Rogue Star Productions. Forgalmazó: ADS Service Kft. Feliratos. 97 perc.

 

Mint arról a nyílt tengeren játszódó túlélőfilmek is tanúskodnak, egy fojtogatóan feszült egy- vagy kétszereplős thriller forgatásához a készítőknek nem kell korlátozniuk magukat szűk terekre, és az élelmesebb alkotók akár a sivataghoz is hozzá tudnak rendelni nem feltétlenül magától értetődő veszélyforrásokat (Desierto, Vérvörös homok). Az inkább színészként aktív Anthony Hayes a Ten Empty 2008-as kertvárosi családi drámája után újra a kamera mögé állt, és szupersztárra és pofonegyszerű high-conceptre épített, hogy ezúttal nagyobb eséllyel lendítse be rendezői pályáját. Bár idei egészestése egy néhány mondattal összefoglalt közeljövőben és pontosan meg nem határozott helyszínen játszódik, a figyelemfelkeltőnek szánt körítést leszámítva a cselekmény valójában arról szól, hogy két férfi talál egy földbe szorult, óriási aranyrögöt a tűzforró pusztaság kellős közepén, és az egyiküknek napokig őriznie kell, míg a másik odaér a kotrógéppel.

A főszerepet alakító Zac Efronra az arcát borító koszréteg és hólyagok alatt nem hárul különösebben megterhelő színészi feladat, így az ausztrál rendező – aki a másik férfit játssza a filmben – a delejezően sivár táj hatásos ábrázolásán túl építheti teljes produkcióját a feszültségkeltésre, és végig is zongorázza a speciális helyzetből adódó veszélyforrásokat az élővilág fenyegetésétől az időjárási viszontagságokig. Papíron minden adott egy feszes thrillerhez, de egy éppen csak felvázolt főhőssel nem kap valódi tétet a sztori (az emberi kapzsiságról pedig már bőven elég film fogalmazott meg ehhez hasonló allegóriát), szereplők közti dinamikára nem építhet, a kisebb-nagyobb dramaturgiai problémák miatt nem tart ki benne végig a zsigeri feszültség, így az ötletben rejlő ambícióhoz nem ér fel a szakértelem, az Arany mutatós felszíne alatt inkább csak a műfaji rutin hiánya tűnik fel.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/04 58-58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15316