KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
   2022/április
MAGYAR MŰHELY
• Hirsch Tibor: Régi nemzedékek, új lövészárkok Generációk filmtörténete – 1. rész
• Nemes Z. Márió: Növényi politika A hungarofuturista film alternatív valóságai
• Sipos Júlia: Hozzáférés a világhoz Beszélgetés Almási Tamással
• Kormos Balázs: Erkélyekre aggatott nádszövet Az Egy nap és a kortárs román film
• Lakatos Gabriella: Míg az oltár el nem választ Szerelemtől házasságig – 1. rész
ALAIN RESNAIS
• Bikácsy Gergely: Az életmű cserepei Alain Resnais 100
ANTIHŐSÖK, ANTIHŐSNŐK
• Baski Sándor: Traumák hősei Batman és Joker
• Huber Zoltán: A régi iskola Clint Eastwood idős antihősei
• Pozsonyi Janka: Nőben az erő Paul Verhoeven antihősnői
KÉPREGÉNY LEGENDÁK
• Szép Eszter: A viktoriánus erkölcs réme Marie Duval: Ally Sloper-képregények
ÚJ RAJ
• Fekete Tamás: Nyelvcserék Claudio Cupellini
FILMZENE
• Pernecker Dávid: A mennyországban minden rendben Lynch zene
KÖNYV
• Géczi Zoltán: „Ilyet csak Clint Eastwood tud” Marc Eliot: Amerikai lázadó
FESZTIVÁL
• Nagy V. Gergő: Diadal a törvény felett Rotterdam
• Varró Attila: Kötelékek Japán Filmfesztivál
KRITIKA
• Báron György: Átokföldje Pálfi György: Mindörökké
• Benke Attila: Saul magyar Damaszkusza Fazekas Máté: Kilakoltatás
• Bartal Dóra: Hetedhét határon Jonas Poher Rasmussen: Menekülés
TELEVÍZÓ
• Déri Zsolt: Fekete Woodstock Summer Of Soul
MOZI
• Pethő Réka: Szuperhősök
• Rudas Dóra: Minden rendben ment
• Roboz Gábor: Arany
• Fekete Tamás: Foglalkozása: szülő
• Kovács Kata: Út a díjesőig
• Varró Attila: Katonadolog
STREAMLINE MOZI
• Benke Attila: Harriet – Szabadság vagy halál
• Baski Sándor: A maffia szentjei
STREAMLINE MOZI
• Pazár Sarolta: A megváltás éjszakája
STREAMLINE MOZI
• Herczeg Zsófia: Agancs
• Pethő Réka: A tizenhetes számú ház
• Kolozsi László: Retró szerelem
• Huber Zoltán: Az Adam-projekt
• Varró Attila: Dr. Petiot
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi Aljas utcákon balra, a bűntanyáig egyenesen

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Televízó

Summer Of Soul

Fekete Woodstock

Déri Zsolt


A Roots együttes vezérének díjakkal elhalmozott első filmrendezői munkája egy 1969-es zenei fesztivált dokumentál.

 

Az elmúlt fél évszázad során a „fekete Woodstock” szlogen a köztudatban egy 1972-es Los Angeles-i fesztiválra, a Watts negyed afroamerikai közönségét a memphisi Stax lemezcég sztárjaival (Isaac Hayes, Eddie Floyd, Rufus Thomas, Carla Thomas, The Staple Singers stb.) szórakoztató százezres Wattstax stadionkoncertre vonatkozott, köszönhetően az azonos című koncertfilmnek, melyet még a washingtoni Kongresszusi Könyvtár is beválogatott a becses Nemzeti Filmnyilvántartásba a „kulturális, történelmi és esztétikai szempontból jelentős” művek közé (ahová az Oscar-díjas Woodstock dokumentumfilm szintén bekerült). Pedig korábban már volt egy másik fekete közönségnek szóló óriásrendezvény, mely pont a New York állambeli hippifesztivállal egy időben zajlott 1969 nyarán, New York City közepén a harlemi Mount Morris Parkban – és fellépőinek sztárparádéjával is jócskán felülmúlta a Los Angeles-i megakoncertet. Az ingyenes Harlem Cultural Festivalt június végétől augusztus végéig, hat vasárnapi programblokkra osztva tartották, ahol a soul, gospel, blues, dzsessz és afrokaribi zenék egyaránt kaptak tematikus napokat, alkalmanként 50-50 ezer néző előtt. A szervező Tony Lawrence felkérésére a tévéproducer-rendező Hal Tulchin több mint 40 órányi videoanyagot forgatott stábjával, de a korabeli forgalmazókat nem érdekelte egy „fekete Woodstock”, így a rendező csak néhány részletet tudott értékesíteni belőle, aztán a szalagok évtizedeken át a pincéjében porosodtak. Csak 2017-es halála után nyílt lehetőség a restaurált nyersanyagra dokumentumfilmet építeni – és ahhoz megfelelő rendezőt találni.

A legjobb élő hangszeres hiphopegyüttesként számon tartott és Jimmy Fallon tévéshow-jának házi zenekaraként is ismert – a 2007-es VOLT Fesztiválon és a 2012-es Szigeten magyar közönség előtt is fellépett – philadelphiai gyökerű The Roots dobos-producertagja, a tavalyi és tavalyelőtti Oscar-díjátadók DJ-je és zenei direktora, Ahmir „Questlove” Thompson az első filmrendezői munkájával is nagyot üt. Az alcímével a spoken word költő-énekes Gil Scott-Heron aktív részvételt hirdető 1970-es The Revolution Will Not Be Televised című szerzeményére – és a nagyközönségnek szánt dokumentumfelvételek hányatott sorsára is – utaló Summer Of Soul (...Or, When The Revolution Could Not Be Televised) rögtön történelmi, társadalmi és politikai keretbe helyezi a harlemi fesztivált, mely a vietnami háború alatt, a Martin Luther King és Robert Kennedy elleni 1968-as merényletek (és az az évi nagy zavargások) után egy esztendővel, a black power mozgalom hódítása idején zajlott – a rendezvény biztosításáért konkrétan a Fekete Párducok feleltek. A korabeli híradófelvételek mellett a friss interjúkban megszólalnak a fesztivál hajdani nézői és fellépői is (Gladys Knight, Stevie Wonder, Jesse Jackson tiszteletes stb.), továbbá egyetemi professzorok, írók és polgárjogi aktivisták mellett olyan sztárok is, mint a musical mester Lin-Manuel Miranda, az ütőhangszeres Sheila E. vagy a komikus Chris Rock.

A fekete közösség kreativitását, összetartozását és büszkeségét ünneplő fesztivál dokumentumfilmjének legnagyobb erőssége természetesen az elképesztő koncertanyag: a 19 éves virtuóz Stevie Wonder, a szintén a detroiti Motown kiadóhoz tartozó Gladys Knight & The Pips és a Temptations-sztár David Ruffin, a blues gitáros-énekes B.B. King, a vibrafonos Roy Ayers és a fuvolista Herbie Mann, a Staple Singers családi zenekar, a dzsesszdobos Max Roach és Abbey Lincoln énekesnő házaspárosa a John Coltrane-féle Africa előadásával, a dél-afrikai trombitás-énekes Hugh Masekela, a Puerto Ricó-i ütőhangszeres Ray Barretto, a kubai Mongo Santamaría egy Herbie Hancock-szerzeménnyel, a 5th Dimension énekegyüttes a listavezető Hair-feldolgozásaival, az Edwin Hawkins Singers a világslágerré lett Oh Happy Day gospeladaptációval, Mahalia Jackson és az Aretha Franklin helyére beugró Mavis Staples katartikus duettje a néhai Martin Luther King kedvenc dalával, a Take My Hand, Precious Lorddal. A csúcsot a vagány pszichedelikus soul-funkjával az igazi Woodstockba is eljutó San Franciscó-i Sly And The Family Stone jelentette (melynek zenészei közt két nő és két fehér tag is játszott), no meg persze a zseniális zongorista-énekesnő Nina Simone, aki zenei előadóként a leglázítóbb, legradikálisabb példát mutatta forradalmiságból. Ami annak idején nem került a televízióba.

 

A LÉLEK NYARA (Summer of Soul) - amerikai, 2021. Rendezte és írta: Ahmir-Khalib Thompson. Kép: Shawn Peters. Gyártó: Mass Distraction Media / Concordia Studio / Radical Media. Forgalmazó: TVGo. Feliratos. 118 perc

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/04 56-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15302