KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
   2022/április
MAGYAR MŰHELY
• Hirsch Tibor: Régi nemzedékek, új lövészárkok Generációk filmtörténete – 1. rész
• Nemes Z. Márió: Növényi politika A hungarofuturista film alternatív valóságai
• Sipos Júlia: Hozzáférés a világhoz Beszélgetés Almási Tamással
• Kormos Balázs: Erkélyekre aggatott nádszövet Az Egy nap és a kortárs román film
• Lakatos Gabriella: Míg az oltár el nem választ Szerelemtől házasságig – 1. rész
ALAIN RESNAIS
• Bikácsy Gergely: Az életmű cserepei Alain Resnais 100
ANTIHŐSÖK, ANTIHŐSNŐK
• Baski Sándor: Traumák hősei Batman és Joker
• Huber Zoltán: A régi iskola Clint Eastwood idős antihősei
• Pozsonyi Janka: Nőben az erő Paul Verhoeven antihősnői
KÉPREGÉNY LEGENDÁK
• Szép Eszter: A viktoriánus erkölcs réme Marie Duval: Ally Sloper-képregények
ÚJ RAJ
• Fekete Tamás: Nyelvcserék Claudio Cupellini
FILMZENE
• Pernecker Dávid: A mennyországban minden rendben Lynch zene
KÖNYV
• Géczi Zoltán: „Ilyet csak Clint Eastwood tud” Marc Eliot: Amerikai lázadó
FESZTIVÁL
• Nagy V. Gergő: Diadal a törvény felett Rotterdam
• Varró Attila: Kötelékek Japán Filmfesztivál
KRITIKA
• Báron György: Átokföldje Pálfi György: Mindörökké
• Benke Attila: Saul magyar Damaszkusza Fazekas Máté: Kilakoltatás
• Bartal Dóra: Hetedhét határon Jonas Poher Rasmussen: Menekülés
TELEVÍZÓ
• Déri Zsolt: Fekete Woodstock Summer Of Soul
MOZI
• Pethő Réka: Szuperhősök
• Rudas Dóra: Minden rendben ment
• Roboz Gábor: Arany
• Fekete Tamás: Foglalkozása: szülő
• Kovács Kata: Út a díjesőig
• Varró Attila: Katonadolog
STREAMLINE MOZI
• Benke Attila: Harriet – Szabadság vagy halál
• Baski Sándor: A maffia szentjei
STREAMLINE MOZI
• Pazár Sarolta: A megváltás éjszakája
STREAMLINE MOZI
• Herczeg Zsófia: Agancs
• Pethő Réka: A tizenhetes számú ház
• Kolozsi László: Retró szerelem
• Huber Zoltán: Az Adam-projekt
• Varró Attila: Dr. Petiot
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi Aljas utcákon balra, a bűntanyáig egyenesen

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Streamline Mozi

Retró szerelem

Kolozsi László


Westwind – német, 2011. Rendezte: Robert Thalheim. Írta: Ilja Haller és Susann Schimk. Kép: Eva Fleig. Zene: Christian Conrad. Szereplők: Friederike Becht (Doreen), Luise Heyer (Isabel), Franz Dinda (Arne), Volker Bruch (Nico), Hannes Wegener (Klaus). Gyártó: Credofilm / Laokoon Filmgroup. Forgalmazó: Netflix. Szinkronizált. 89 perc.

 

Tulajdonképpen az a furcsa, hogy ez nem előbb történt meg. Hogy nem korábban készült el egy olyan a Balaton partján játszódó német romkom, aminek szereplői kelet és nyugat német fiatalok. A számos a kelet-német múltat feldolgozó irodalmi művet lassan követték és követik a filmek, és a többségük ezeknek vagy kémfilmek, vagy egy életrajzi filmek. Ami az irodalomban a magyar írókkal is szoros kapcsolatot ápoló Ingo Schulze vagy Uwe Tellkamp, az a filmben Florian Henckel von Donnersmarck és Christian Petzold. A tizenegy éve készült Retró szerelem esetlenebb, halványabb a Barbaránál, Petzold filmjénél, de nem csak azért szerethető, mert retró, mert tényleg szépen hozza a nyolcvanas évek Balatonjának fényeit, mert a korabeli magyar építészet pökhendisége ugyanúgy megjelenik benne, a vasbeton szállodákkal, mint a bódésoros magyar valóság, mert egy kicsit a magunkénak érezhetjük – hanem azért, mert működő romkom.

Cselekménye – kicsit persze eufemizmus így mondani – nem túl bonyolult, lehet szorítani a magyar tenger partjára, egy evezős edzőtáborként funkcionáló úttörőtáborba vetődött NDK-s ikerpárért, a 17 éves Doreenért és Isabellért, azért, hogy melyikük fogja előbb megtalálni a szerelmet, és ha megtalálja valamelyikük, annak milyen következményeik lesznek a jövőre, jövőjükre, akár a családjuk jövőjére nézve is. Éppen azért szerethető, mert nem fest egy szörnyeteg diktatúrát a lányok mögé, sem traumatizált családot, ahogy a nekik udvarló nyugat-német fiúk mögé sem varázsszőnyeget. Csak a lányok érzelmi fejlődésére koncentrált Robert Thalheim rendező (A végén turisták jönnek című filmje is bizonyítja arányérzéke milyen imponáló), és a forgatókönyvet jegyző Susan Schimk. És akkor lássuk végre a mi „retró Balaton” sorozatunkat, hiszen a Retró szerelem kicsit olyan, mintha A besúgó című sorozat beharangozója lenne.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/04 63-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15307