KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
   2022/március
PASOLINI
• Harmat György: Mártírium külvárosi réteken Pasolini egy színtér tükrében
HOLLYWOOD ARCAI
• Orosdy Dániel: Függöny le… Peter Bogdanovich (1939-2022)
MAGYAR MŰHELY
• Kolozsi László: A belső ruhatár Mándy Iván és a film
• Mispál Attila: „A nemzet filmtanítója” Perlaki Tamás (1948-2021)
• Pauló-Varga Ákos: Pengeélen Beszélgetés Muhi András Piressel
ÚJMÉDIA ÉS VIRTUÁLVALÓSÁG
• Süll Kristóf: Falanszter-szimuláció A Meteo „moduláris disztópiája”
• Török Ervin: Utópikus energia Bódy Gábor: Egybegyűjtött filmművészeti írások 3.
KOSZTÜMÖS BŰNÖK
• Földváry Kinga: Noirtól Coenig Shakespeare-bűnfilmek
• Varró Attila: Szemfényvesztés Film/regény: Rémálmok sikátora
• Bárány Bence: Vég nélküli út Max Allan Collins: Road to Perdition
• Kolozsi László: Korszerűtlen utazás Halál a Níluson
• Fekete Tamás: Újravágott változatok Sikoly-filmek
ÚJ RAJ
• Lichter Péter: A meghatódás öröme Mike Mills
TELEVÍZÓ
• Kelecsényi László: Felhőtan Pacskovszky József: Kék róka
A CSEND MESTEREI
• Lichter Péter: Egy ismeretlen formabontó Teinosuke Kinugasa: Az őrület lapja
SZUPERHŐS-FRANCHISE
• Borbíró András: Túltelített dimenziók Számháború a Moziverzumban
FESZTIVÁL
• Boronyák Rita: Pálmafák és gyökerek Budapest Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivál
FILM / ZENE
• Déri Zsolt: Punktum Wolfgang Büld koncert-riportfilmjei
KRITIKA
• Pozsonyi Janka: Apám, a gengszter Maffialányok

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Televízó

Pacskovszky József: Kék róka

Felhőtan

Kelecsényi László

Mit lehet kezdeni ma Herczeg Ferenc Kék rókájával?

Esti Kornél keresi a boldogság színét. Megtalálja? Nem tudjuk. Mi is keressük, sosem találjuk. Helyette boldogságkereső filmeket nézünk. Visszagörgetünk a Jules és Jimre vagy – horribile dictu – a Sztárom a páromra. Avagy próbálkozunk magyarokkal, nemcsak a Szindbáddal, esetleg a Szerelmes biciklistákkal. Herczeg Ferenc eszünkbe se jutna. Sebaj, Pacskovszky József producerének eszébe jutott, aki aztán rávette a rendezőt a munkára. Szerencsénkre.

Hagyjuk most a kultúrpolitika által átírt irodalmi kánont. Hogy az írófejedelemből nagy senki lett az ötvenes évekre. Neki is szerencséje volt, mert az újonnan támadt véleményvezérek nem őt tűzték a zászlóikra. Pedig jobban jártunk volna, mint Wass Alberttel. Amikor a Kék rókát írta, még korántsem testálták rá a koronát. 1917-ben, a darab bemutatójának idején Horthy Miklós még nemhogy korszak, de még kormányzó sem volt. A Vígszínház akkori közönsége azonban biztosan boldog, hogy szívének kedves színművet láthat, hogy apró csalásait, picinyke házasságtördeléseit a kortinák közt viszontlátva felmentheti magát: ha ők ott igen, akkor én itt miért ne?!

Pacskovszky és forgatókönyvíró társa (Somogyi György) meglátott valami mást, valami többletet a bulvár-darabban. Észrevették, hogy a Kék róka alapkérdése nem az, hogy „járt-e Cecília a Török utcában?”, hanem talán olyasmi, hogy jól választott-e Cecília, mikor a felhőkben járó égbolt-kutatóval kötötte össze az életét? Ugyanis a válasz az, hogy nem. Hogy rosszul tette. Ők ketten, a rendező és a forgatókönyvíró-társ viszont nagyon jól tették, hogy kinyitották a darabot, hogy az eredetileg ötszereplős drámából egy új világot teremtettek; nem a már összeomlani készülő Monarchia illuzórikus terepén játszatták el, nem is a lovastengerész korának porhanyós társadalmi szerkezetére helyezték rá a sormintát. Ügyesen közbe-közbevágott pestbudai dokumentumrészletekkel megteremtették ugyan a konkrét miliőt, de az ő érzelmi játékuk térképe valahol tényleg az égben helyezkedett el, ahol jobbik énünk küzd meg önnön természete akaratos elemeivel.

Az egyetemi tanárrá átszabott nem e földön járó felhőkutató (Fekete Ernő) valami nagy-nagy félreértés folytán lép házasságra a saját igazi érzelmeit föl nem ismerő, ezért állandóan kifelé kacsingató bájosan és bajosan szexepiles asszonykájával (Zsigmond Emőke). Aki hibákat keresne az adaptációban (magam nem tartozom e szűkkeblű csapat tagjai közé), annak is el kell ismernie, hogy a rendező csalhatatlan érzékkel osztott szerepet. Ebben a színészcsapatban mindenki nagyon jó. A férfi főszereplő Száraz Dénes (a cicisbeo: irány az Idegen Szavak Szótára), nem is igazán házibarát, ő nagy ő, ő az igazi, aki önnön ügyetlensége miatt marad le az anyakönyvvezetőről, mert barátja, az égfurkász célfotóval nyert a veszettül csinos leány kezének elnyerésekor. Amivel aztán mit sem tud kezdeni, helyette belezúg a céltudatos kis tanítványába (Kovács Panka), akivel a mennyboltot fürkészik, s egymást találják meg. Mert ugyebár a végén mindenki azt kapja, amit megérdemel. A karakterepizódok is remekül megoldottak. A léhűtő sportsman (Schmied Zoltán) mintha Ottlik Hajnali háztetőkjéből sétált volna át ide, szépséges piros automobilját árulva. A szobalánynak (Mészáros Piroska) alig van pár mondata, ám abból a szinte semmiből egy egész világot épít föl. Így van ez, ha egy rendező szereti a színészeit.

A párok végül összejönnek, cserebomlás van, a vonzások győznek az elsőre rossz választások helyett. Elképzelem, mit mondana erről a tévé-produkcióról egy köldöknéző, többszörösen pályázat-visszautasított, magát a szerzői film utolérhetetlen korához béklyózó, örökké csak a terveiben pácolódó filmes. Nem írom ide. A nézőszám ugyan nem igazol semmit, de valami attól, hogy sokan nézik és szeretik, még lehet nagyon jó. A könnyű, a könnyed is lehet mély, „amit a medvék lenéznek” (Kosztolányi). Pacskovszkynak megint sikerült. Az Esti Kornél utazása és A boldogság színe után megint ő lett az a macska, aki egyszerre kinn és benn is fog egeret. Kapunk valamit tőle: a gazdagon tálalt magyar „érzelmek iskolája” mentén életvezető tanácsokat. Hogyan igen és hogyan nem. Mert érzelmi világunk, már akinek van olyanja, s nemcsak a gyorsszerelmek izgatják, olyasféle, mint az égbolton vonuló pára-kavalkád. Néha megüli a mennyet, néha száguld a szelekkel, néha elüldögél felettünk. De kétségkívül színes, alakváltó és százszorszép.

Hogy ez tévé-film lenne? Mozikban a helye.

 

Kék róka – magyar. 2021. Rendezte: Pacskovszky József. Írta: Herczeg Ferenc színművéből Somopgyi György és Pacskovszky József. Kép: Gózon Francisco. Zene: Bacsó Kristóf. Szereplők: Zsigmond Emőke (Cecília), Száraz Dénes (Sándor), Fekete Ernő (Pál), Kovács Panka (Léna), Bánovits Vivianne (Riki), Schmied Zoltán (Trill báró), Sztárek Andrea (Mira), Mészáros Piroska (Cselédlány). Gyártó: Megafilm. A Duna Televízió bemutatója. 88 perc.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/03 47-47. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15277