KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
   2020/január
MAGYAR MŰHELY
• Soós Tamás Dénes: „Én nem lázadtam, én filmeket csináltam” Beszélgetés Sándor Pállal – 1. rész
• Darida Veronika: Toll és maszk Gábor Miklós
• Morsányi Bernadett: „Szabad embereket fényképezünk” Beszélgetés Szomjas Györggyel
• M. Tóth Éva: A nyár embere Jankovics Marcell-monográfia
• Kelecsényi László: Elmenni! Visszajönni? Alex és Andy
A DÍSZLET MESTEREI
• Bereczki Zoltán: A dekonstruált építész Rajk László filmdíszletei
• Benke Attila: A tér művészei Alexandre Trauner Art/Film Fesztivál – Szolnok
LÁNGOLÓ LÁNYOK
• Vajda Judit: A lányok angyalok Céline Sciamma
• Beck András: Érettségi után, a senkiföldjén Daniel Clowes: Ghost World
• Kránicz Bence: Műtéti beavatkozás Női remake
• Roboz Gábor: Öngyilkos játék Jason Micallef: Gyilkos játékok
VIRTUÁLIS VALÓSÁG
• Barkóczi Janka: Bazin álma Virtuális valóság és dokumentumfilm
• Herpai Gergely: James Dean digitális szelleme Virtuális színészek
A ZSÁNER MESTEREI
• Varga Zoltán: Szörnyfészek a felhőkarcolóban Larry Cohen démonai
FESZTIVÁL
• Pauló-Varga Ákos: Éles képek Verzió
A MESEÍRÓ MESÉJE
• Adorf Mario: próba szöveg
FESZTIVÁL
• Bartai Dóra: Eldobható társadalmak Jihlava
• Beretvás Gábor: Csillaghullás Nagyszeben – Astra Filmfesztivál
KRITIKA
• Gelencsér Gábor: A változás dogmája A két pápa
• Pethő Réka: Útkereséstől életközepi válságig Házassági történet
• Fekete Tamás: Német história X Jojo Nyuszi
• Vajda Judit: Terhes társaság Seveled
TELEVÍZÓ
• Baski Sándor: Jövőpánik Évek alatt
MOZI
• Pazár Sarolta: Különleges életek
• Vajda Judit: Boldog idők
• Kovács Patrik: Amanda
• Baski Sándor: A hegyek szigete
• Kovács Gellért: Bőrömben
• Kovács Kata: Judy
• Benke Attila: Családból is megárt a sok
• Alföldi Nóra: Lola és a fiúk
• Huber Zoltán: Tőrbe ejtve
• Rudolf Dániel: Hivatali eltávozás
• Herpai Gergely: Charlie angyalai
• Varga Zoltán: Sarkvidéki akció
DVD
• Pápai Zsolt: Hahó, Öcsi!
• Kovács Patrik: Annabelle gyűjtemény
• Benke Attila: Keménykalap és krumpliorr
• Varga Zoltán: Menekülés Los Angelesből
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Amanda

Kovács Patrik

Amanda – francia, 2018. Rendezte: Mikhael Hers. Írta: Maud Ameline és Mikhael Hers. Kép: Sebastien Buchmann. Zene: Anton Sanko. Szereplő: Vincent Lacoste (David), Isaure Multrier (Amanda), Stacy Martin (Léna), Ophélia Kolb (Sandrine). Gyártó: Nord-ouest Films / Arte France / Pyramide Films. Forgalmazó: Vertigo Média. Feliratos. 107 perc.

 

Mit tehet az ember, ha terrortámadásban vész oda valamelyik családtagja? Váljék a revans megszállottjává vagy inkább életben maradt szerettei útját egyengetve igyekezzen új célokat maga elé tűzni? Roppant időszerű sorskérdésekről van szó, nem csoda hát, ha korunk mozidirektorait is megtermékenyítik: míg a török származású Fatih Akin Sötétben című mesterműve a bosszú lélektana felől közelítette meg a témát, addig Mikhaël Hers Amandája az egyszerű, mélyen hétköznapi mozzanatokra összpontosít. David súlyos határhelyzetbe sodródik, amikor nővére, Sandrine iszlamista merénylet áldozatává válik. A felelősségvállalástól ódzkodó srác kénytelen-kelletlen elvállalja árván maradt unokahúga, a megszeppent Amanda gyámságát, s egyúttal kalandos utazást tesz a titkokkal terhelt családi múltba, de még egy fiatal lány szerelme is elsuhan mellette. Ellentétben a Sötétben kátrányfekete bosszúdrámájával Hers úgy mesél széthullott családi kötelékekről, tétova emberi sorsokról és emésztő szenvedésről, hogy közben teljességgel eltávolodik a bűnproblematikától.

Az Amanda – jóllehet bevallottan a 2015-ös párizsi terrormerénylet inspirálta – nem annyira az elmúlt esztendők európai közhangulatát tolmácsolja: megmarad nemesen konzervatív és szimpatikusan eszköztelen szerzői mozinak, amely univerzális kérdéseket feszeget. A történet „kortalanságát” nyomatékosítja az is, hogy a tárgyi szféra – az okostelefonokat és a modern számítógépeket leszámítva – a kilencvenes évek meghitt kopottasságát idézi, Hers pedig inkább a múltba réved, mintsem a jelenről beszél. Jelzésértékű például Elvis Presley többszöri megidézése, sőt a nagynénje által Amandának ajándékozott fehér nyúl révén a rendező az Alice Csodaországbant is megidézi. Családi drámája azonban nem válik álomszerűvé, még akkor sem, amikor néhány centivel a realitás talaja felett lebeg. A főhőst alakító Vincent Lacoste végtelenbe vesző, elnyűtt tekinteténél ugyanis semmi sem lehet valószerűbb.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2020/01 56-56. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14407