KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
   2020/január
MAGYAR MŰHELY
• Soós Tamás Dénes: „Én nem lázadtam, én filmeket csináltam” Beszélgetés Sándor Pállal – 1. rész
• Darida Veronika: Toll és maszk Gábor Miklós
• Morsányi Bernadett: „Szabad embereket fényképezünk” Beszélgetés Szomjas Györggyel
• M. Tóth Éva: A nyár embere Jankovics Marcell-monográfia
• Kelecsényi László: Elmenni! Visszajönni? Alex és Andy
A DÍSZLET MESTEREI
• Bereczki Zoltán: A dekonstruált építész Rajk László filmdíszletei
• Benke Attila: A tér művészei Alexandre Trauner Art/Film Fesztivál – Szolnok
LÁNGOLÓ LÁNYOK
• Vajda Judit: A lányok angyalok Céline Sciamma
• Beck András: Érettségi után, a senkiföldjén Daniel Clowes: Ghost World
• Kránicz Bence: Műtéti beavatkozás Női remake
• Roboz Gábor: Öngyilkos játék Jason Micallef: Gyilkos játékok
VIRTUÁLIS VALÓSÁG
• Barkóczi Janka: Bazin álma Virtuális valóság és dokumentumfilm
• Herpai Gergely: James Dean digitális szelleme Virtuális színészek
A ZSÁNER MESTEREI
• Varga Zoltán: Szörnyfészek a felhőkarcolóban Larry Cohen démonai
FESZTIVÁL
• Pauló-Varga Ákos: Éles képek Verzió
A MESEÍRÓ MESÉJE
• Adorf Mario: próba szöveg
FESZTIVÁL
• Bartai Dóra: Eldobható társadalmak Jihlava
• Beretvás Gábor: Csillaghullás Nagyszeben – Astra Filmfesztivál
KRITIKA
• Gelencsér Gábor: A változás dogmája A két pápa
• Pethő Réka: Útkereséstől életközepi válságig Házassági történet
• Fekete Tamás: Német história X Jojo Nyuszi
• Vajda Judit: Terhes társaság Seveled
TELEVÍZÓ
• Baski Sándor: Jövőpánik Évek alatt
MOZI
• Pazár Sarolta: Különleges életek
• Vajda Judit: Boldog idők
• Kovács Patrik: Amanda
• Baski Sándor: A hegyek szigete
• Kovács Gellért: Bőrömben
• Kovács Kata: Judy
• Benke Attila: Családból is megárt a sok
• Alföldi Nóra: Lola és a fiúk
• Huber Zoltán: Tőrbe ejtve
• Rudolf Dániel: Hivatali eltávozás
• Herpai Gergely: Charlie angyalai
• Varga Zoltán: Sarkvidéki akció
DVD
• Pápai Zsolt: Hahó, Öcsi!
• Kovács Patrik: Annabelle gyűjtemény
• Benke Attila: Keménykalap és krumpliorr
• Varga Zoltán: Menekülés Los Angelesből
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Keménykalap és krumpliorr

Benke Attila

Magyar, 1978. Rendezte: Bácskai Lauró István. Szereplők: Kovács Krisztián, Berkes Gábor, Alfonzó. Forgalmazó: Magyar Nemzeti Filmarchívum. 95 perc.

 

Az államszocializmus évei alatt számos örökzöld ifjúsági film és tévésorozat készült (Fejér Tamás: Tüskevár, Fábri Zoltán: A Pál utcai fiúk, Szemes Mihály: Kincskereső kisködmön). Ezek közé tartozott a nyári szünidőre ideális Keménykalap és krumpliorr. Csukás István a magyar szórakoztató film megteremtését missziójának tekintő Bácskai Lauró István rendezővel készítette el a négy részes minisorozatot a Magyar Televízió számára 1973-ban, majd ennek hatalmas hazai és nemzetközi sikere (1975-ben elnyerte a hollywoodi televíziós fesztivál fődíját) után összevágtak belőle egy másfél órás mozifilmet.

Néhány szembetűnő képkockahibát leszámítva a Filmarchívum által felújított moziváltozat kép- és hangminősége kifogástalan. Ám nem javasolt közvetlenül a DVD-n már korábban megjelent minisorozat után megnézni a mozifilmet. Kimaradtak olyan kulcsjelenetek, mint például a főhős csapat iskolai bemutatkozása. A moziváltozat cselekménye egyből a parkban, az „Itt van, megjött Bagaméri”-jelenettel kezdődik. Nagyobb probléma, hogy a végső cirkuszi produkció nagy része is a vágóolló áldozatává vált. Pedig a Bagamérit eljátszó Alfonzó (Markos József) maga is cirkuszi artistaként dolgozott, így a minisorozat utolsó epizódjában előadott magánszámai nemcsak autentikusak, hanem lebilincselők is. Ezekből sajnos igen keveset láthatunk a moziverzióban. Persze a gyerekek majomtolvajok utáni lelkes nyomozásának komikus és megindító története így is érthető, de a Keménykalap és krumpliorrt nem elsősorban a felnőtt fejjel már kevésbé élvezhető fősztori, hanem emlékezetes epizódjai miatt szeretjük, amelyeket megnyirbáltak a moziforgalmazáshoz.

Mozifilmként sem rossz a Keménykalap és krumpliorr, ám a DVD-re felkerült extrák ezúttal izgalmasabbak az alapműnél. A négy Pom Pom-epizód egy-egy furcsa, antropomorfizált használati tárgy társadalmilag is érzékeny történetét meséli el (például a munkanélküli örökmozgó rugó a Kádár-korszakban különösen erős szimbólum) Csukás István szerethető karaktereivel, Sajdik Ferenc kiváló rajzaival, a mindig remek Dargay Attila rendezésében. Egy kisfilmben pedig a nyolcvanon túl is folyékonyan és tempósan beszélő írólegenda vázolja fel a Keménykalap és krumpliorr mozibemutatójáig terjedő életpályáját. Ebből kiderül többek között az, hogy megbüntették a stábot, amiért „túlforgattak”, vagyis Alfonzó több órás magánszámait is rögzítették. Csukás azt is elárulta, hogy eleinte tartott a gyerekirodalomtól, de az általa nagyra tartott Móricz Zsigmond vagy Weöres Sándor munkásságára gondolva elvállalta első ezirányú felkéréseit. A Keménykalap és krumpliorr amerikai sikere is bizonyította számára, hogy ha a gátlásoktól és ideológiáktól még szabad, boldog gyerekek világáról mesél, akkor örökérvényű, mindenki számára átélhető történeteket képes megalkotni. „Végül is engem a fél ország szeret, mégpedig az ország jobbik fele: a gyerekek” – Csukás István ezzel a mondattal zárta le visszaemlékezését.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2020/01 63-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14403