KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
   2020/január
MAGYAR MŰHELY
• Soós Tamás Dénes: „Én nem lázadtam, én filmeket csináltam” Beszélgetés Sándor Pállal – 1. rész
• Darida Veronika: Toll és maszk Gábor Miklós
• Morsányi Bernadett: „Szabad embereket fényképezünk” Beszélgetés Szomjas Györggyel
• M. Tóth Éva: A nyár embere Jankovics Marcell-monográfia
• Kelecsényi László: Elmenni! Visszajönni? Alex és Andy
A DÍSZLET MESTEREI
• Bereczki Zoltán: A dekonstruált építész Rajk László filmdíszletei
• Benke Attila: A tér művészei Alexandre Trauner Art/Film Fesztivál – Szolnok
LÁNGOLÓ LÁNYOK
• Vajda Judit: A lányok angyalok Céline Sciamma
• Beck András: Érettségi után, a senkiföldjén Daniel Clowes: Ghost World
• Kránicz Bence: Műtéti beavatkozás Női remake
• Roboz Gábor: Öngyilkos játék Jason Micallef: Gyilkos játékok
VIRTUÁLIS VALÓSÁG
• Barkóczi Janka: Bazin álma Virtuális valóság és dokumentumfilm
• Herpai Gergely: James Dean digitális szelleme Virtuális színészek
A ZSÁNER MESTEREI
• Varga Zoltán: Szörnyfészek a felhőkarcolóban Larry Cohen démonai
FESZTIVÁL
• Pauló-Varga Ákos: Éles képek Verzió
A MESEÍRÓ MESÉJE
• Adorf Mario: próba szöveg
FESZTIVÁL
• Bartai Dóra: Eldobható társadalmak Jihlava
• Beretvás Gábor: Csillaghullás Nagyszeben – Astra Filmfesztivál
KRITIKA
• Gelencsér Gábor: A változás dogmája A két pápa
• Pethő Réka: Útkereséstől életközepi válságig Házassági történet
• Fekete Tamás: Német história X Jojo Nyuszi
• Vajda Judit: Terhes társaság Seveled
TELEVÍZÓ
• Baski Sándor: Jövőpánik Évek alatt
MOZI
• Pazár Sarolta: Különleges életek
• Vajda Judit: Boldog idők
• Kovács Patrik: Amanda
• Baski Sándor: A hegyek szigete
• Kovács Gellért: Bőrömben
• Kovács Kata: Judy
• Benke Attila: Családból is megárt a sok
• Alföldi Nóra: Lola és a fiúk
• Huber Zoltán: Tőrbe ejtve
• Rudolf Dániel: Hivatali eltávozás
• Herpai Gergely: Charlie angyalai
• Varga Zoltán: Sarkvidéki akció
DVD
• Pápai Zsolt: Hahó, Öcsi!
• Kovács Patrik: Annabelle gyűjtemény
• Benke Attila: Keménykalap és krumpliorr
• Varga Zoltán: Menekülés Los Angelesből
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Hahó, Öcsi!

Pápai Zsolt

Magyar, 1971. Rendezte: Palásthy György. Szereplők: Kovács Krisztián, Kiss Manyi, Koncz Gábor. Forgalmazó: Magyar Nemzeti Filmarchívum. 80 perc.

 

A szocialista mozikultúrában a tömeg- vagy ha tetszik: műfaji filmek csúnya hendikepben voltak a szerzői művekkel szemben, bizonyos vígjátéki alakzatokon és a történelmi filmen kívül mostoha sors jutott nekik. A szocialista magyar műfaji film palettája így első pillantásra nem tűnik színesnek. Közelebbről szemügyre véve azonban találni árnyalatokat rajta: a hatvanas évek végétől a nyolcvanas évek elejéig tartó időszakban születik thriller (Az áldozat) és heist (Nyom nélkül), noir (Dögkeselyű) és krimi (A hamis Izabella, nem beszélve a kiváló Megtörtént bűnügyek-sorozatról, igaz, annak epizódjai a televíziónak készültek), de van musicalünk (Bástyasétány hetvennégy) és westernünk is (Talpuk alatt fütyül szél, A trombitás). Jobban belegondolva, alig akadnak fontos műfajok, amelyek hiányoznak a térképről, talán csak a fantasztikus zsánerek. Illetve azok sem, hiszen Az idő ablakai sci-fije mellett még fantasy, sőt: szuperhős-fantasy (!) is születik: a kifejezetten tömegfilmekre specializálódott (A meztelen diplomata, A varázsló, Égigérő fű, A szeleburdi család) Palásthy György Hahó, Öcsi!-je – tényleg csak icipici túlzással – annak tekinthető.

A szocialista szuperhősnek nem obskúrus angol, hanem tisztességes magyar neve van: Balogh Öcsinek hívják (a korszak gyereksztárja, Kovács Krisztián alakításában), és éppenhogy belépett az ovis korba, ötéves ugyanis. Eleven, a világot felfedezni vágyó kisfiú, akit azonban a fürdőszobába űz és kulcsra zár a szülői szigor, hogy ott, kétnégyzetméteres magányában kalandokat álmodjon magának. Kököjszi és Bobojsza, a két mesebeli törpe kiszabadítja Öcsit, hogy nekivágjon a világnak és megtalálja az időt (hogy miért van erre szükség, nem tudjuk meg: talán, mert a hatvanas évek végén az idő megállt?), bónuszként pedig megmentse a világot. Útja a való világ egyre külsőbb és a fantasztikum egyre belsőbb köreibe vezet, a Baross térről és a „Felszabról” jut el hetedhét Óperencián át a hétfejű sárkány barlangjáig.

A nyitányban Louis Malle Zazie-jának egzaltáltsága találkozik a kádárizmus zacskóstejes, parizeres romantikájával (a család ébredését látjuk). Ezek a jelenetek kevésbé érdekesek. A világ akkor nyílik ki, amikor Öcsit bezárja szálkás modorú apja a fürdőszobába, sőt innentől a film az idült kisrealizmustól experimentális irányba indul. Egyrészt markáns lesz a tudatfilmi jellege: az idősíkokkal folytatott játék, a külső és belső valóság határainak eltörlését célzó építkezés minden bumfordi megoldásával együtt is megkapó, az pedig egyenesen impresszív, hogy a film nem pusztán az idő felkutatásáról szól (emiatt indul útnak Öcsi), de a szerkezetének is az idő a „témája”.

Másrészt Palásthy munkája azért experimentális, mert magyar egész estés filmben először igyekszik a karakteranimációt (az egyénített figurák animálását) ötvözni az élőszereplős felvételekkel. Az úgynevezett rajznatúr-technika alkalmazására rövidebb művekben ugyan korábban is volt példa (Valker István harmincas években készült Polly Ági-rövidfilmjeiben), továbbá az is előfordult hazai nagyjátékfilmben, hogy önálló blokként szerepelt animáció az élőszereplős képsorok között (Gyerekbetegségek), a Hahó, Öcsi! azonban ennél tovább merészkedik. Hiszen a színész (a kisfiú) és a rajzolt alakok (az őt meglátogató jótét törpék) közös képre kerülnek, ráadásul nem egyszerűen egymás mellé helyeződnek, de az interakcióik érzékeltetésére is erőfeszítéseket tesznek a film alkotói (például Öcsi odahajol Kököjszihez, aki a fülébe súg). Az illúzió korántsem tökéletes, a látvány bicebóca, az összhatás barkácsolt, ámde a kísérletezés ténye és bátorsága megsüvegelendő. Ezeknek a részeknek a megvalósítása Temesi Miklós nevéhez fűződik, aki korábban ismeretterjesztő és sorozatanimációkat (többek között néhány Gusztáv-epizódot) jegyzett, de a magyar animáció megszületésénél is szerepet vállalt: Macskássy Gyulát segítette A kiskakas gyémánt félkrajcárja, az Erdei sportverseny és a Két bors ökröcske készítésekor.

A „kevert” jelenetekben ugyan nehezen szervesül egymással hús-vér színész és animált alak képe, a film egészében azonban sikerült egybegyúrni az animációs gondolkozást az élőszereplős filmekével. A Hahó, Öcsi! valójában nem is élőszereplős film, animációs betétekkel, hanem fordítva: a szemléletét, filozófiáját tekintve inkább animációs film, élőszereplőkkel. A jeleneteket ugyanis az animációs logika szervezi, amelynek alapeleme a mesélés korlátozásoktól mentes, szabad szárnyalása, továbbá a fantázia teremtményeinek az élőkkel egyanrangúként tételezése. „Nem tudok olyat kitalálni, ami nincs” – feleli Öcsi, amikor a film végén visszatér övéi közé, és a két törpéről mesélve testvére megkérdőjelezi beszámolója igazságtartalmát, mely mondat nem egyszerűen ismeretelméleti mélységeket rejt, de egyúttal a mesélés létjogáért perel, szelíden, szolidan.

Extrák: Nincsenek.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2020/01 61-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14401