KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
   2020/január
MAGYAR MŰHELY
• Soós Tamás Dénes: „Én nem lázadtam, én filmeket csináltam” Beszélgetés Sándor Pállal – 1. rész
• Darida Veronika: Toll és maszk Gábor Miklós
• Morsányi Bernadett: „Szabad embereket fényképezünk” Beszélgetés Szomjas Györggyel
• M. Tóth Éva: A nyár embere Jankovics Marcell-monográfia
• Kelecsényi László: Elmenni! Visszajönni? Alex és Andy
A DÍSZLET MESTEREI
• Bereczki Zoltán: A dekonstruált építész Rajk László filmdíszletei
• Benke Attila: A tér művészei Alexandre Trauner Art/Film Fesztivál – Szolnok
LÁNGOLÓ LÁNYOK
• Vajda Judit: A lányok angyalok Céline Sciamma
• Beck András: Érettségi után, a senkiföldjén Daniel Clowes: Ghost World
• Kránicz Bence: Műtéti beavatkozás Női remake
• Roboz Gábor: Öngyilkos játék Jason Micallef: Gyilkos játékok
VIRTUÁLIS VALÓSÁG
• Barkóczi Janka: Bazin álma Virtuális valóság és dokumentumfilm
• Herpai Gergely: James Dean digitális szelleme Virtuális színészek
A ZSÁNER MESTEREI
• Varga Zoltán: Szörnyfészek a felhőkarcolóban Larry Cohen démonai
FESZTIVÁL
• Pauló-Varga Ákos: Éles képek Verzió
A MESEÍRÓ MESÉJE
• Adorf Mario: próba szöveg
FESZTIVÁL
• Bartai Dóra: Eldobható társadalmak Jihlava
• Beretvás Gábor: Csillaghullás Nagyszeben – Astra Filmfesztivál
KRITIKA
• Gelencsér Gábor: A változás dogmája A két pápa
• Pethő Réka: Útkereséstől életközepi válságig Házassági történet
• Fekete Tamás: Német história X Jojo Nyuszi
• Vajda Judit: Terhes társaság Seveled
TELEVÍZÓ
• Baski Sándor: Jövőpánik Évek alatt
MOZI
• Pazár Sarolta: Különleges életek
• Vajda Judit: Boldog idők
• Kovács Patrik: Amanda
• Baski Sándor: A hegyek szigete
• Kovács Gellért: Bőrömben
• Kovács Kata: Judy
• Benke Attila: Családból is megárt a sok
• Alföldi Nóra: Lola és a fiúk
• Huber Zoltán: Tőrbe ejtve
• Rudolf Dániel: Hivatali eltávozás
• Herpai Gergely: Charlie angyalai
• Varga Zoltán: Sarkvidéki akció
DVD
• Pápai Zsolt: Hahó, Öcsi!
• Kovács Patrik: Annabelle gyűjtemény
• Benke Attila: Keménykalap és krumpliorr
• Varga Zoltán: Menekülés Los Angelesből
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Kritika

Seveled

Terhes társaság

Vajda Judit

Orosz Dénes harmadik romkomjában változtat a recepten.

 

Bemutatkozó munkájával, a 2009-es Poligamyval Orosz Dénes megrendezte a rendszerváltás utáni magyar film egyik legfontosabb romantikus komédiáját. A bájos szerelmi vígjáték még a romkomok realista világától alapvetően idegen természetfeletti fordulatot is elbírta, és akkora sikert aratott, hogy négy évvel később színpadi verzió is készült belőle. Ehhez képest Orosz következő romkomja, a 2013-as, ismét a bevált Csányi Sándor – Tompos Kátya páros főszereplésével forgatott, ezúttal is fantasy elemmel vegyített Coming out hatalmas csalódást keltett életidegen sztorijával, sablonos karaktereivel és azzal az ügyetlen homofóbiával, ami az alkotói szándékkal pont ellentétesen sütött a filmből.

Talán ezért történt, hogy az önmagát most már egyértelműen romkomszerzőként definiáló író-rendező harmadik szerelmi vígjátékában változtatott a recepten: a Seveledben elhagyta a misztikus szálat, és a Tompos–Csányi duó helyett a Poligamy mellékszereplőit, Mészáros Bélát és Tenki Rékát léptette elő főszereplőkké, akik szintén működőképes párost alkotnak.

A Sevelednek a Bagoly és Cica című színdarabot megbolondító alaphelyzete kifejezetten izgalmas: hogy szívbeteg édesanyját még utoljára boldoggá tegye, a 40 éves filmkritikus, Gergő beszervezi öthónapos terhes szomszédját, az egykori sztriptíztáncosnőt, Sacit, és – mivel ez az anyuka leghőbb vágya – azt hazudja, a lány az ő gyermekével várandós. Egy szívátültetésnek köszönhetően azonban Emma életben marad, így Gergő és az álbarátnő arra kényszerülnek, hogy a látszatot fenntartva még legalább két hétig (az első kontrollig) játsszák a boldog párt, aminek érdekében össze is költöznek.

Ám az ötletes alapszituáció megvalósítása az első perctől biceg. Kezdve az átverést bemutató nagyjelenet bénázásától (amikor Emma rákérdez, eddig miért nem szóltak neki a dologról, sem Gergő, sem Saci nem mondja ki a nyilvánvalót: azért, mert féltették a szívét a megrázkódtatástól; ehelyett csak hebegnek-habognak) az olyan apró hiteltelenségekig, hogy az öthónapos terhes Saci nyolchónapos terhesnek tűnik, hogy súlyos szívműtétet hajtanak végre egy olyan betegen, aki hörgőhurutban (sic!) szenved, vagy az, hogy a rutinos újságíró úgy készít interjút egy sztárral, hogy diktafon használata helyett tollal jegyzetel.

Ezek a hiteltelenségek ráadásul nem maradnak meg az apróságok szintjén, van, hogy egész jeleneteket rontanak el. Még egy romkomban is bántóan életidegen az a képsor, amikor Saci az asztalon átmászva őrjöngve támad rá egy banki alkalmazottra, aki nem hajlandó hitelt adni neki, ahogy az is, amikor a főhősnő öthónapos terhesen jelenik meg egy bulin, hogy ő legyen a sztriptízes fellépő. Ezek a kabarétréfa színvonalú gegek maximum egy gatyaletolós vígjátékban működnének, nem pedig egy olyan finomabb műfajban, mint a romantikus komédia.

Ehhez hasonló elrajzoltság figyelhető meg a fő szerelmespárt vicces ellenpontként kiegészítő kötelező romkomelemben, a Gergőék földhözragadt, szélsőséges verzióját megjelenítő Adonisz és Hedvig párosában. Habár a hősszerelmes unokatestvér és a pánikrohammal küzdő orvosnő remek jutalomjátékra ad lehetőséget Mészáros Máténak és Rezes Juditnak, a „mellékpár” szerepeltetése túlzó és felesleges.

A sorozatos hiteltelenségek mellett Orosz Dénes és Várady Zsuzsi forgatókönyvére ugyanaz az ügyetlenkedés nyomja rá a bélyegét, mint a karakterek fent említett bénázása az egyik legfontosabb jelenetben. A sztori tele van a semmiből érkező, majd elhaló jelenetekkel (mint Saci szexéhsége, amit végül nem sikerül csillapítani, és nem is térnek vissza rá), az egész forgatókönyvnek pedig sem a jeleneteken belül, sem a nagy egészet tekintve nincs íve. A Seveledben alapvetően csak az apróságok működnek: a temetéshez és a koporsóhoz kapcsolódó poénok, a sajtó helyzetének egyszerre hitelesen és humorosan megragadott pillanatképe, illetve néhány mellékfigura (Gergő munkatársai, a kulturális újságírók egytől egyig jól eltalált karikatúrák).

Mindezek a hibák persze közel sem olyan fájdalmasak, mint a Coming out otrombaságai – ami sajnos egyúttal azt is jelenti, hogy a Seveled még ahhoz sem elég karakteres, hogy rossznak lehessen nevezni.

 

Seveled – magyar, 2019. Rendezte: Orosz Dénes. Írta: és Várady Zsuzsi és Orosz Dénes. Kép: Fillenz Ádám. Zene: Csorba Lóránt és Csengery Dániel. Vágó: Kovács Zoltán. Producer: Tőzsér Attila. Szereplők: Mészáros Béla (Gergő), Tenki Réka (Saci), Básti Juli (Emma), Rezes Judit (Hedvig), Mészáros Máté (Adonisz), Cserhalmi György (Károly), Ónodi Eszter (Anna). Gyártó: Filmkontroll / A2O. Forgalmazó: InterCom. 90 perc.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2020/01 53-54. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14398