Magyar MűhelyHamvassy Anna és a Balázs Béla-hagyatékokTárs és koronatanúSzekfü András
Hetven
éve halt meg Balázs Béla. Az író-filmesztéta szellemi társa, második felesége,
Hamvassy Anna életéről méltatlanul keveset tudunk.
Először
1970 tavaszán találkoztam a Balázs Béla hagyatékkal az Akadémiai Könyvtár (a
továbbiakban MTA) Kézirattárában. A Filmkultúra folyóirat „a felszabadulás 25.
évfordulója alkalmából” kétrészes összeállítással emlékezett meg a magyar film
1945 és 1970 közötti történetéről. Az anyag összegyűjtését Bíró Yvette
főszerkesztő négy fiatal emberre bízta, köztük e sorok írójára. Tudtam arról,
hogy a valóban világhírű filmesztéta, aki – kommunista lévén – moszkvai
emigrációból tért haza 1945-ben, sokféle ellenállásba ütközött itthon a kommunista
párton belül és kívül. Az MTA Kézirattárban egy akkor még kiadatlan Balázs Béla
levélre bukkantam, melyet Rákosi Mátyásnak írt. „.. mert én úgy vagyok
pártommal, mint Spinoza az Istennel. Azt mondván: ‘Aki Istent igazán szereti,
nem kívánja, hogy az őt viszontszeresse’.” – írta többek között Balázs a
pártvezérnek 1948 áprilisában. A részlet megjelent a Filmkultúra 1970/2.
számában. Ma már nem emlékszem, miért, talán politikai óvatosságból, nem írtuk
föléje, hogy ki a címzett.
Balázs
Béla hagyatéka (amit akkor a teljes fönnmaradt anyagnak gondoltak) már 1966
eleje óta kutatható volt az MTA Kézirattárában, sőt, úttörő módon, F. Csanak
Dóra 1967-ben publikált is egy katalógust erről a hagyatékról.
Zsuffa
József az 1980-as évek közepén már két közgyűjteményben, az MTA-n kívűl az
Országos Széchényi Könyvtárban (OSzK) is tud Balázs hagyatékról, sőt (kicsit
homályosan) megemlíti, hogy a Petőfi Irodalmi Múzeumba (PIM) is „megtalálta az
útját” az anyag egy része. Valószínűleg azért ez a homály, mert a PIM-ben már
nem tudott kutatni az ottani Balázs Béla anyagban, mely szintén a hagyatékhoz
tartozik. Az Amerikában élő kutató, író és rendező tíz éven át írta 1987-ben
(angolul) megjelent Balázs Béla, az ember
és a művész című hatalmas (550 oldalas) monográfiáját.
A
teljes hazai Balázs Béla szakirodalmat jellemzi ez az egyensúlytalanság: az MTA
Kézirattárában őrzött anyagról mindenki tud, az OSzK-beliről már kevesebben, de
a PIM-belire eddig egyetlen hivatkozást sem találtam.
Tavaly,
2018 nyarán a Filmarchívum Könyvtárában Balázs Béláról beszélgettünk, amikor a
könyvtáros hölgy megemlítette, hogy az egyik ott őrzött hagyatékban is van
néhány Balázs Béla levél. Előbb magánszorgalomból, majd munkaszerződéssel
végignéztem azt a hagyatékot, és nem kevesebb, mint 10 autográf (azaz Balázs
Béla kézírását őrző) tételt találtunk: leveleket, hivatalos előterjesztést
Balázs Béla javításaival. Az eredet megfejtése egyszerű volt: a hagyaték a
Filmfőigazgatóság elődeitől került az Archívumba, Balázs az akkori vezetőknek
írta a leveleket. Ahogy elkezdtem kutatni a lelet összefüggéseit, érdekelni
kezdett: vajon hogyan került „a” Balázs Béla hagyaték három különböző
közgyűjteménybe? Egy hagyaték volt vagy három? Puszta véletlenből alakult-e
így, vagy van egy történet a mai helyzet hátterében? A válasz: nem véletlen, és
van történet.
*
A
történet főszereplője özv. Balázs Béláné Hamvassy Anna, a költő-író-filmesztéta
második felesége. Ő ismeretlenül is odatartozik az előző századforduló nagy
asszony-egyéniségei közé, nevét Lesznai Annával, Kaffka Margittal, Bortstieber
Gertruddal, Gyömrői Edittel, Hajós Edittel, Ritoók Emmával együtt kellene
emlegetnünk – mindegyiküket ismerte is. De nem emlegetjük. Hamvassy Anna nevét
hiába keressük az életrajzi lexikonokban, és e sorok írása idején az interneten
sem található róla érdemi életrajz. Azt még lehetett tudni, hogy 1876. január
5-én született, tehát nyolc évvel idősebb volt Balázs Bélánál. A halála
idejéről viszont csak egy évszám van feltüntetve szakkönyvek jegyzeteiben:
1954. Az is tévesen, mert Hamvassy Anna akkor még élt. Viszonylagos
ismeretlenségének oka lehet, hogy ő maga nem hozott létre tudományos vagy
művészi életművet. Bár nem húzódott be férje mögé, modern asszony volt, mégis
bekerült férje árnyékába.
Hamvassy
Anna jómódú székesfehérvári polgári családba született, 1889-ben végzett a helyi
polgári leányiskolában. Egy, a szomszédjukban lakó leány emlékiratában
olvassuk: „A mellettünk való házban lakott egy nagyon gazdag özvegyasszony. Özvegy
Hamvassynénak hívták, és volt két lánya: Erzsike és Anna. Annát elvette egy
igen jó nevű ügyvéd, dr. Schlamadinger Jenő, és ők nagyon nagy társas életet
éltek. (…) Hamvassy Annát akkor különcnek tartották, mert állandóan a férjével
és annak férfi barátaival ült a kávéházban esténként, nyáron ugye fagylaltozni,
és mindig nagy vitában voltak, és cigarettázott, ami akkor még nagyon nagy
ritkaság volt. Schlamadingeréknek két gyerekük volt, egy fiuk, Ervin, és egy
lányuk, Erna, akiből később neves zongoraművész lett.” Az iskoláról ugyanez az
emlékirat így ír: „… az igazgatónő szavai szerint úrinőket képezett ki, akik
műveltek, de amellett jó gazdasszonyok is, jártasak azokban a dolgokban, amit
egy magyar művelt úrinőnek tudnia kell. Ez hatosztályos volt. Tanítottak
irodalmat, történelmet, kötelező volt elsőtől német és francia.”
Dr.
Schlamadinger Jenőné Hamvassy Anna 1914-ben Budapesten lakott, ahol Erna lányát
zongorázni taníttatta. Itt is „nagy társas életet élt”, mint otthon,
Székesfehérvárott. A Teozófiai Társaság egyik előadásán találkozott Balázs
Bélával, akivel szinte első látásra egymásba szerettek. Mindketten házasok
voltak, azonban ez nem ugyanazt jelentette esetükben. Anna szerelem nélkül ment
férjhez az „igen jó nevű ügyvédhez” és – ahogy akkoriban mondták – szült „neki”
két gyereket. 38 éves volt 1914-ben, férje 42. Balázs Béla (aki 30 éves volt)
egy évvel azelőtt vette feleségül barátnőjét, Hajós Editet (sz. 1889). Amint
naplójában is olvashatjuk, Balázs viharos szerelmi életet élt, és bár szerette
Editet, ebben a házasság sem hozott változást, kaland kalandot követett. Míg a
félrelépések nem jelentettek Balázsnak lelki problémát, az Anna szerelem hosszú
oldalakat kap a naplóban az első naptól fogva. A megoldás nem szokványos: Anna
és Edit között életre szóló barátság kezdődik, és Edit, aki magát „nem
szexuális”-ként jellemezte (bármit is jelentsen ez), mintegy átadta férjét
Annának. Rövidre zárva a történetet, Balázs Béla és Hajós Edit 1918-ban
elválnak, és 1919-ben Balázs feleségül veszi az időközben szintén elvált
Hamvassy Annát, akinek gyermekei ekkor már húsz év körüliek.
„Anna.”
„Szerelem. Nem játékos: komoly szerelem.” Amikor Balázs Béla 1914. április
13-án beírja ezeket naplójába, krónikásául (is) szegődik Hamvassy Annának a
hálás utókor számára. Azért írok „hálás”-at, mert Balázs Béla naplója, iratai,
levelei és benne kettejük levelezése, valamint a róla szóló írások és a barátok
feljegyzései nélkül szinte semmit nem tudnánk Hamvassy Annáról. Viszont ezzel
egy a korban jól képzett, nagyon művelt, szép és okos nő, aki első házasságában
konzervatív férje mellett is öntörvényű személyiség maradt, mintegy a
költő-író-filmesztéta árnyékába került. Anna ezt készségesen, sőt büszkén
elfogadta, azonban ma már talán eljött az ideje, hogy kilépjen ebből az
árnyékból és saját jogán is megismerjük.
A tízes
évek második felében Anna még nem vált el, de egyre inkább önállósult.
Titkárnőként dolgozik Az Est újságnál Fényes László mellett. Megismerkedik
Lukács Györggyel és Balázs Béla más barátaival, és 1915 őszén alapítóként van
jelen a Vasárnapi Körben, ebben a magas szintű művészeti és filozófiai magán társaságban.
Nők csak néhányan voltak a Körben: Lesznai Anna, Rényi (Gyömrői) Edit, Ritoók
Emma valamint Hajós Edit és Hamvassy Anna. Habár Hamvassy Anna nem vált
képzőművésszé vagy íróvá, mint Lesznai vagy Ritoók, és tudós pszichiáter sem
lett belőle, mint Rényiből, a naplókban és visszaemlékezésekben megőrzött
gondolatai, hozzászólás foszlányai alapján elmondható, hogy egyenrangú,
megbecsült tagja volt a társaságnak, akire mindenki odafigyelt.
A
kommün idején a kulturális ügyek a Közoktatásügyi Népbiztossághoz tartoztak,
melyet Lukács György vezetett. Balázs Béla az Írói Direktórium tagja lett,
helyettes népbiztos, a színházi ügyek felelőse. Hamvassy Anna Lukács
titkárságán dolgozott. Amikor a kommün elbukik, a házaspár együtt menekül
Bécsbe.
Bécsben
az emigráns élet nélkülözései fogadják őket. Mindketten jól (Balázs anyanyelvi
szinten) beszélnek németül. Balázs írásai hamarosan osztrák és német lapokban
is megjelennek, Anna mai szóval személyi asszisztensként segíti érvényesülését.
Balázs, aki korábban filmmel nem foglalkozott, rendszeres filmkritikákat ír egy
napilapba, ezekből születik meg 1924-ben az a könyve (A látható ember), amely megszerzi neki az európai, majd világhírt.
A házaspár 1926-ban Berlinbe költözik, Balázs forgatókönyveket ír, filmek
társrendezője is lesz, és megírja második filmesztétikai könyvét (A film szelleme). Anna mindenben segíti,
egy afrikai filmforgatásra is elkíséri. Balázs Béla a német antifasiszta
szellemi élet elismert résztvevőjévé válik.
1931-ben
Balázs Béla meghívást kap a Szovjetunióba, ahol írásait lefordították, kiadták,
ismert személyiség, akivel Eisenstein vitázott. A házaspár ismét költözik.
Hitler németországi hatalomátvétele (1933) után azonban nincs visszaút, az
idealizált új világ, melyben mindketten hittek, egyre inkább bezárult
körülöttük. Balázs, aki negyedszázadon át szabadon utazgatott Európában, és –
mint említettük – még Észak-Afrikába is eljutott, 1931 és 1945 között nem teszi
(nem teheti) ki a lábát a sztalini Szovjetunióból. Ami pedig a filmesztéta
számára talán még súlyosabb csapás lehetett: a diktatúra országába egyre
kevésbé jutottak el a világ („polgári” – ez szitokszó volt) filmművészetének
friss alkotásai.
A
moszkvai magyar emigráció közösség helyet viperafészekké vált, ahol frakciók
képződtek és jelentették fel egymást, pártellenességgel vádolva a másikat. Még
a két ifjúkori jóbarát és fegyvertárs, Lukács György és Balázs Béla is egymás
ellen fordulnak, cikkekben és hosszú levelekben.
Balázs
Béla kézzel írta levélfogalmazványait, majd ezeket Anna tette át gépírásba,
magyarul, németül vagy franciául, és talán oroszul is. A szakításig fajuló
Lukács-Balázs levélvita 1940 elején németül folyt. És Anna, miután letisztázta
férje levelét („tíznapi betegség miatt csak most tudtam … leírni”), külön,
saját levelet is ír „Lukács György elvtársnak” címezve, de „Kedves Gyuri”
megszólítással, hiszen 1914 óta ő is a baráti társaság tagja volt, és 1919-ben
Lukács munkatársaként is dolgozott. Egy anyatigris elszántságával kel férje
védelmére, és keményen érvelve leteremti az akkor már nagytekintélyű
filozófust. Ritka pillanat: Hamvassy Anna kilép férje árnyékából – férje
védelmében.
Így
ír: „… nekem is volna pár szavam. Mint életének részese és koronatanuja, néhány
biográfiai tényre vagyok kénytelen hivatkozni, melyekről van ugyan tudomásod,
de melyeket szívesen elfelejtesz. Arról a bizonyos alkalmazkodásról van szó,
mely szerinted Herbert [Balázs Béla] művészi tehetségét mindig jobban és jobban
lezüllesztette.” Anna részletesen áttekinti Balázs írói és filmes működését az
emigrációban, kezdve ausztriai küzdelmein és németországi sikerein egészen a
szovjetunióbeli fejleményekig. „Mi az Anpassung? Tudatos vagy öntudatlan
alkalmazkodás ahhoz, ami az érdekünk. Herbert egész élete a polgári világban
épen ennek ellenkezőjét bizonyítja.” Annának ez az (itt most nem idézett) áttekintése
mára értékes filmtörténeti forrás lett, a régi vitától függetlenül.
Nehezebb
Annának megvédenie Lukáccsal szemben Balázs szovjetunióbeli írásait, de
megkísérli. „Most aztán – véleményed szerint – Herbert [Balázs Béla] itt
Oroszországban elérkezett… a vörös kiccshez, gyerekkönyveiben. (…) Úgy morális,
mint esztétikai véleményeidbe vetett hitem már régen megrendült … gyakran
olvastam felszisszenve holmi ‘Parteischund’-ról [kb. párt-bóvli] írt elismerő
kritikádat … viszont jó írók (Dostojewsky, Rilke stb.) lebecsmérlését, miket
talán a mindenkori magyar és német forradalompolitikához [értsd: kommunista
elvárásokhoz] alkalmazkodva írtál – én itt nem számítok. Itt most csak tényeket
akartam felsorolni.” Balázs Bélának ezek a „vörös kiccs” gyerekkönyvei és
hasonló partizántörténetei éppen azért védhetetlenek, mert a sztalini diktatúra
csak ezt fogadta el kiadásra. Ezt azonban 1940-ben nem lehetett leírni.
Lukács
levelében kitért Balázs Béla „szerelmi kalandjaira” is, melyeket „burzsoá
szexuálmacchiavellizmusnak” nevezett. Balázsnak gyakorlatilag haláláig
folyamatosan voltak „kalandjai”. Anna tudott a kalandokról – ezek
nem-hagyományos kapcsolatuk részét képezték. Így ír Lukácsnak: „… ki akarok még
térni a szexuális morál kérdésére, habár csak pár szóval. Volna sok
mondanivalóm, de mivel a jövendő kommunista társadalom morálja még nem
született meg, nincs mihez mérnem, amit gondolok. Az egyszeri egyfalubeli
katholikus és református pap sokszor vitatkozott a másvilágról. Egyszer aztán a
református pap meghalt és pár nap múlva éjjel bekopogott a plébánia ablakán: ‘Csak
azért jöttem, hogy megmondjam, hogy a másvilágon se úgy nincs, ahogy te
mondtad, se úgy ahogy én mondtam.’ – Azt hiszem, hogy az új világ szexuális
morálja sem bohém, sem dogmatikus kispolgári nem lesz, de semmi esetre se merev
és természettelen.”
Egyébként
Lukács Györgyöt 1941. június 29-én az NKVD [a szovjet titkosrendőrség]
letartóztatta, és néhány napig fogvatartották. Feltehetőleg ekkor tűntek el –
semmisültek meg Lukács emigrációs iratai, köztük például Anna levelének eredeti
példánya.
Anna
65 éves, amikor 1941-ben a behatoló német csapatok elől részben kiürítik
Moszkvát, és a Balázs házaspárt Alma Atába evakuálták. (Lukács Taskentbe
került.) 1944-ben kerülnek vissza Moszkvába, majd 1945 nyarán hazatérnek
Magyarországra.
Itthon
Balázs Béla verseit kiadják, színdarabjait bemutatják, a filmgyártásban is
foglalkoztatják, számtalan belföldi és külföldi előadást tart, mégis boldogtalan.
Két nagy ambíciója közül egyik sem teljesül: nem lesz a teljes magyar
filmgyártás művészeti vezetője és nem lesz a Színház- és Filmművészeti Főiskola
főigazgatója. (Hont Ferenccel való áldatlan viszonyukról talán majd máskor.)
Megkapja viszont 1947-ben a külföldre menekült Páger Antal Tamás-utcai (ma
Tamási Áron utca) úszómedencés luxusvilláját. Anna egészségi állapota hullámzó,
többször kerül kórházba is. Ennek ellenére továbbra is asszisztense férjének.
Balázs Bélával kapcsolatban a négy év alatt (hazatérésétől haláláig) több mint
600 újság- és rádióközlemény jelenik meg, azaz átlagosan minden második hétköznapon
egy, tudjuk meg az Arcanum Digitális Tudománytárból. És nem volt sem munkahelyi
beosztottja, aki mindezt intézi, sem – mai szóval – píár-ügynöksége. Valakinek
értesítenie kellett az MTI-t, az újságírókat Balázs Béla programjairól,
eseményeiről, és ez a valaki csak Anna lehetett.
1949
március 15-én Balázs Béla Kossuth-díjat kapott. Tele volt tervekkel. Május 9-én
azonban szélütés érte, kórházba kellett szállítani, ahol május 17-én meghalt.
Május 20-án temették, a temetésen az özvegy mellett Bauer Hilda, Balázs húga,
és Kodály Zoltán, a régi barát álltak.
*
Az
MTA Kézirattárba került hagyaték eredetéről F. Csanak Dóra ezt írja a katalógus
bevezetőjében: „Amikor [Hamvassy Anna] 1949-ben özvegyen maradt, már 73 éves
volt, s az előző tíz évben több súlyos betegségen esett át. Feladatának érezte
azonban, hogy férje hagyatékát rendezve adja át az utókornak. (…) Több
példányban legépelte a Balázs életére és munkásságára vonatkozó dokumentumok nagy
részét (…) s a másolatok egy példányát Kodály Zoltán közvetítésével
felajánlotta az Akadémiai Könyvtárnak. A könyvtár megbízottja 1951. jun. 23.-án
átvette az özvegy által sajátkezűleg piros „BB” feliratú viaszpecséttel lezárt
bőröndöt, melyre Balázs Béláné ráírta az átadás napját és a felbontás
megengedett időpontját [15 év múlva]. Néhány évvel később meghalt Balázs Béláné
is. A még birtokában lévő kéziratok ekkor végrendelete végrehajtójához, Haász
Árpád egyetemi tanárhoz, a Balázs házaspár régi barátjához kerültek. … [A
Balázs Béla Bizottság] úgy határozott, hogy a Haász Árpádnál őrzött hagyatékot [is]
felajánlja az Akadémiai Könyvtárnak. A könyvtár megbízottja 1960 június 15-én
átvette és elszállította a kéziratokat Haász Árpád lakásáról.”
Kérdés
marad azonban, hogy a fentieken túl hogyan kerültek jelentős (az MTA-ban
őrzötthöz közelítő terjedelmű) Balázs Béla hagyatékok az OSzK-ba és a PIM-be? F.
Csanak Dóra hosszú és tanulmány értékű bevezetésében nem említi egyik további
hagyaték létezését sem. A választ keresve, felvilágosítást kértem az OSzK-tól
és a PIM-től a náluk őrzött Balázs Béla hagyatékok provenienciájáról, azaz
eredetéről.
Az
OSzK válasza szerint a hozzájuk került anyag 1951. június 29-én érkezett Balázs
Béláné Hamvassy Annától. A hagyaték 15 évre zárt letétként érkezett a
Kézirattárba. Felbontották 1971. június 26-án. [Tehát öt évvel később, mint már
lehetett volna – Sz.A.]
A PIM
válasza szerint a náluk őrzött Balázs Béla-hagyatékrészt az Állami
Könyvterjesztő
Vállalat
Antikváriumi Osztályától „gyűjteményezték” 1972-ben. (Kutathatósági
megkötöttség nélkül.)
Azt
tudjuk tehát, hogy özvegy Balázs Béláné Hamvassy Anna 1951. június 23.-án átad
egy bőröndnyi iratot az MTA-nak, majd hat nappal később 1951. június 29-én átad
egy hasonló csomagot az OSzK-nak, mindkettőt azzal a megkötéssel, hogy csak 15
év után szabad felbontani. Egy jelentős mennyiségű iratot azonban megtart
magánál, ezek halála után a családi baráthoz, örököshöz Haász Árpád (1896-1967)
professzorhoz kerülnek. Onnan 1960-ban további kéziratok kerülnek az MTA-hoz. De
akkor honnan kerül 1972-ben egy jelentős hagyatékrész az antikváriumba, és
onnan a PIM-be? És egyáltalán, miért osztotta meg Hamvassy Anna férje
hagyatékát?
Ezekre
a kérdésekre a három hagyatéki állomány átnézésével és összehasonlításával
kerestem a választ. Tény az, hogy mindhárom állományban nagy számban vannak
autográfok, azaz Balázs Béla kézzel írt, vagy kézzel javított irományai. De
mindhárom anyagban ugyancsak nagy számban vannak írógéppel készült másolatok
ugyanezekről az irományokról. 1951 a Rákosi-diktatúra egyik legsötétebb éve. Egy
diktatúra nem kíméli az ország legtekintélyesebb kulturális intézményeit sem.
Feltételezem, hogy Balázs Béláné úgy gondolta: férje hagyatéka akkor van a
legnagyobb biztonságban, ha két (közelítőleg) teljes példányban helyezi el
közgyűjteményben, és ehhez a két legnagyobb tekintélyű intézményt választotta, Kodály
Zoltán és talán még mások, például Haász Árpád tanácsa szerint. A két csomagot
pedig úgy állította össze, hogy mindkettőben legyenek autográfok, illetve a nem
oda kerülő autográfokról pedig gépelt másolatok. (Ez a logika az állományokból
világosan kirajzolódik, bár nem teljesen következetesen. Ennek azonban lehet
oka az 1960-as Haász-adomány is.)
Azt
tudjuk, hogy az özvegy nem a teljes anyagot adta be 1951-ben, hanem jelentős
rész maradt nála. Ez került halála után Haász Árpádhoz. Fel kell azonban
tételeznem, hogy a Haász Árpádhoz került anyag is (valamilyen okból)
megoszlott: egy részét Haász beadta az MTA-ba 1960-ban. De valószínűsíthető,
hogy egy másik rész továbbra is nála maradt, és ezt Haász 1967-es halála után
valakik (például Haász örökösei) az antikváriumban értékesítették, ahonnan
bekerült a PIM-be. Ezek feltevések, melyeket további kutatás erősíthet meg vagy
cáfolhat. Van azonban egy megfigyelés, mely ebbe az irányba mutat. A PIM-be került
anyag a többi állománynál nagyobb arányban tartalmaz személyes, érzelmi értékű
iratokat, például itt vannak Balázs Béla levelei, melyeket 1945 után számos
külföldi útjáról Tesvi-nek írt. (Így szólították egymást évtizedeken át
Annával.) Ugyanitt vannak Anna, és leánya, Erny Lamadin külföldön élő zongoraművésznő
levelei is. (Fia fiatalon meghalt.) Talán ezeket a szívmelengető leveleket az
idős és beteg Anna haláláig magánál akarta tartani.
Mit
tudunk Hamvassy Anna utolsó éveiről, özvegységéről? Magányos volt, beteg és
anyagi gondjai voltak. Kevés és szomorú információnk van. Történészek
feltárták, hogy amikor Páger Antal 1957-ben hazatért emigrációjából,
visszakérte villáját. A kórházban lévő özvegyet tehát már egy neki kiutalt kis
lakásba költöztették, ahol hamarosan meghalt. De vajon mikor halt meg? Ezek
szerint biztosan nem 1954-ben, ahogy számos helyen olvasható.
Ugyancsak
a Tudománytár segítségével megtaláltam a Népszabadság 1958. január 12-i számát,
amelyben kis hír számol be Balázs Béláné Hamvasy (sic) Anna temetéséről. A
Farkasréti temetőben temették el, tehát nem férje mellé, aki a munkásmozgalom
halottjaként a Fiumei úton kapott sírhelyet és akinek hamvai később a
Munkásmozgalmi Panteon alsó szintjére kerültek. A Farkasréti temető irodájában
tudakozódva, kiderült, hogy Anna 1958. január 8-án halt meg, és január 11-én a
6/a-2-44 parcellába temették. Azonban a sírt senki nem kereste, és a nyolcvanas
évek közepén „megszűnt”.
Köszönöm a kutatáshoz kapott segítséget
Babus Antalnak (MTA), Zichy Mihálynak (OSzK) és Komáromi Csabának (PIM).
Köszönöm a tanácsokat és felvilágosításokat Geréb Annának, Hussein Evinnek,
Karádi Évának és Lenkei Júliának. A tanulmány hosszabb, lábjegyzetekkel
ellátott változata a Filmvilág online archívumában (www.filmvilág.hu) lesz
olvasható.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|