DVDFederico Fellini válogatásGelencsér Gábor
Az édes élet (La dolce vita) – olasz–francia,
1960. Szereplők: Marcello Mastroianni,
Anita Ekberg, Anouk Aimée. 167 perc.
A nők városa (La città delle donne)
– olasz–francia, 1980. Szereplők: Marcello
Mastroianni, Anna Prucnal. 133
perc.
A Hold hangja (La voce della luna) –
olasz–francia, 1990. Szereplők: Roberto
Benigni, Paolo Villaggio. 115
perc.
Forgalmazó: Etalon Film.
Az Etalon Film fontos
lépést tett Fellini filmjeinek teljes körű DVD-kiadása felé: a már korábban
megjelent Az édes élet mellé
felkerülhet a polcra A nők városa és A Hold hangja is. Így az első „fél”
film, az Alberto Lattuadával közösen jegyzett A varieté fényei, valamint a rendező sajátos „szerzői
dokumentarizmusát” képviselő Bohócok
és Interjú, továbbá az egész
estésekkel egyenrangú újabb „felek” (a Szerelem
a városban című szkeccsfilmben a Házasságközvetítő
iroda, a Boccaccio 70-ben a Doktor Antonio megkísértése) kivételével
(a Különleges történetek című
szkeccs, benne Fellinitől a Tobby Dammittal,
szintén megjelent nálunk) az életmű legjelentősebb darabjai elérhetők a hazai
cinephilek számára. Tizenöt és fél film a három és féllel szemben – nem rossz
arány.
Jelen válogatásnak tehát
elsősorban a hiánypótlás a célja, mindazonáltal az összeállítás egyfajta
keresztmetszetet nyújt a Maestro stílusának alakulásáról. A három film
történetesen egy-egy évtized élén áll – de nem ezért jelölnek ki új irányt a
pályán.
Az 1960-as Az édes élet Fellini modernista
korszakának nyitánya. A korábbi munkák még a neorealizmus vonzásköréhez
tartoznak, amelytől majd Az édes életet
közvetlenül megelőző Országúton és Cabiria éjszakái fog eltávolodni
egyfajta „spirituális neorealizmus” felé. Az
édes életben a szegénység neorealista közegét a polgári világ
dekadenciájának egyszerre vonzó és taszító televénye váltja fel, a realista
ábrázolásmódból ki-kilépő, egyre erőteljesebb stilizáció pedig átveszi a
formaszervező szerepet, s inkább a realista megoldásokat érezzük „vendégnek” a
film stilizált közegében. Fellini a Trevi-kútnál és a Via Venetón forgatja
legendás képsorait, ám ezek a helyszínek egyre kevésbé valóságosak (a Via
Veneto egyes jelenetei ráadásul már díszletben készülnek), jóval inkább
mitikusak, egy rendezői látomás motívumai. S ugyanígy az olasz jóléti hatvanas
évek világának és az elidegenedés elvont filozófiai fogalmának mezsgyéjén
egyensúlyoz „korunk hőseként” a Marcello Mastroianni alakította kiégett
újságíró, hogy aztán végképp elmerüljön az édes élet bús világában. A 8 és ½ ugyanezt a gondolatot viszi
tovább – immár a modernista tudatfilm teljes vértezetében, ahogy Mastroianni
alteregó karaktere is Az édes életben
fogalmazódik meg először, hogy aztán a 8
és ½-ben teljesedjen ki, s majd folytatódjon A nők városában és lezáródjon a Ginger
és Fredben, mintegy keretbe foglalva az életmű modernista szakaszát.
Fellini „klasszikus”
modernizmusa már a hatvanas évek közepétől ornamens formát ölt (Júlia és a szellemek), s ez – valamint
az önéletrajzi szerzőiség előtérbe kerülése a Rómában és az Amarcordban
– határozza meg a hetvenes évek filmjeit egészen a Casanováig. Az újabb váltást a Zenekari
próba allegorikus fogalmazásmódja jelzi, s ezt a szerényebb, eredetileg a
tévének készült, mindössze 70 perces vállalkozást követi a grandiózus A nők városa, amelyben Fellini visszatér
a kortársi jelenbe, miközben nem adja fel, sőt fokozza addigi munkáinak
látomásos jellegét. Mindehhez a korábbi munkáiban is fellelhető jungiánus
ember- és világkép nyújtja az alapot; ebben téblábol ezúttal mitológiatanárként
a Mastroianni alakította alteregó-főhős. A
nők városa igazi kihívása – és egyúttal problémája – a hétköznapi életvilág
mitologikussá formálása. Casanova esetében ez könnyebb feladat volt a hős
múltidejűsége miatt, most azonban Snàporaz hol közönséges vonaton utazik egy
démoni nőstény társaságában (s persze nyilvánvaló erotikus utalásként robog be
a sötét alagútba), hol gigantikussá stilizált női bokszmérkőzés szemtanúja. Ha
nem alkot is ezúttal koherens egységet e film világa, kétségtelenül lenyűgöző
képekben tanúskodik egy páratlan vizuális fantáziájú rendező nagyszabású
művészetéről. S ezt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a filmből nem a
történetre (ha van egyáltalán), hanem a képekre mint önmagukban álló epizódokra
emlékezünk (mint amilyen a beszélő nevű Katzone doktor házának folyosója a
meghódított nők végtelen – és hangosított – portréival).
Az 1990-es A Hold hangja a három évvel később
elhunyt rendező utolsó filmje lett. Valóban érzünk benne valamiféle
hattyúdalszerű melankóliát: összefoglalást és búcsút. Fellini ismét mitikussá
stilizált benső tájain, archetipikus alakjai között bolyong. Új alteregója
(akit ezúttal Roberto Benigni alakít) viszont már nem elidegenedett a világtól,
nem szorong a nőktől, hanem épp ellenkezőleg, keresi a kapcsolatot mindennel és
mindenkivel – de leginkább a szeretettel és a szerelemmel; míg régi alakmása
(akit most Paolo Villaggio formál meg) rezignált visszafogottsággal kíséri
bolondos társát boldogságkereső útján. S hogy mindez inkább már a Hold hangja…
– nos, úgy tűnik, Fellini ekkor sem feledkezett el arról, hogy a Földön él(t).
Extrák: Nincsenek.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|