TényképekSilvio és a többiekKész cirkuszKovács Patrik
Paolo Sorrentino második
politikusportréja éppoly szertelen, mint a politikai cirkuszművészetet
megteremtő címszereplője.
Hiánypótló mű született
az elmúlt évtizedek olasz nagypolitikájának emblematikus alakjáról, Silvio
Berlusconiról. Nem csupán azért fontos ezt megállapítani, mert a hírhedt „polihisztor”
(aki hajdani talján kormányfőként, mohó médiacézárként és gátlástalan
botrányhősként is beivódott a nemzetközi köztudatba) tündöklését és bukását, politikai
gaztetteit és kalandos magánéletét eleddig egyetlen olasz játékfilm sem
énekelte meg, hanem azért is, mert a végrehajtó hatalmat, valamint gazdasági-
és médiatőkéjét önös céloknak alárendelő politikai showman a mai korszellemre is rezonál, hiszen a fél világon
átviharzó (Donald Trumptól Jair Bolsonaróig számos névvel illusztrálható)
jobboldali populizmus előhírnöke. Mindennek tükrében talán meglepő, hogy a Silvio és a többiek nem klasszikus
értelemben vett életrajz: Paolo Sorrentino nyolcadik nagyjátékfilmje tudatosan
elmossa a fikció és a történelmi tények közti határvonalat (erre egyébként a
főcím elé illesztett inzert is felhívja a figyelmet), és egyáltalán nem
törekszik Berlusconi életeseményeinek kimerítő leltározására. A történet csak a
2006-tól 2009-ig terjedő időszakot, s az utolsó miniszterelnöki ciklus néhány
mozzanatát öleli fel, továbbá középpontjában a hetvenes éveit taposó Silvio
öregedési pánikja és privát vétkei állnak, tehát Sorrentino ezúttal adós marad
a politikai háttérrajzzal. (Ekként a Silvio
és a többiek izgalmasan ellenpontozza a rendező korábbi, A megfoghatatlan című politikusportréját:
a Giulio Andreotti miniszterelnökről szóló história szinte dokumentumszerű emlékművet
állított néhány fontos fejezetnek a múlt század olasz közéletéből.)
Aki tehát „létösszegző”
életrajzi darabra számít, mely a bölcsőtől jelenkorig kíséri hőse életét, szükségszerűen
csalódni fog. A Silvio és a többiek
inkább távlati, impresszionisztikus képet vázol Berlusconiról és szűkebb-tágabb
ismeretségi köréről: a dúsgazdag észak-olasz elit tagjai, hatalomra sóvárgó
vagy épp a pikszisből kiesett politikusok, félvilági kóklerek, becsvágyó kéjnők
és dörzsölt médiamogulok népes tábora lakja be a történetet, és Sorrentino nem
restell időt áldozni e típusfigurák kibontakoztatására; olyannyira nem, hogy a
címszereplő felbukkanására is sokat kell várnia a nézőnek. A film kezdetben a kisstílű
szélhámos, Sergio Morra és cinkos felesége, Tamara frivol kalandjait beszéli
el: a sikerhajhász páros prostituáltakat szolgáltat befolyásos politikusoknak
és üzletembereknek, hogy aztán – pénzért, stallumért cserébe – megzsarolhassák
ügyfeleiket. Sergio úgy érzi, végre megtalálta az aranytojást tojó tyúkot,
amikor összeismerkedik a veszedelmes szépségű Kirával, hiszen a
luxusprostituált közvetlen összeköttetésben áll Berlusconival. A házaspár
rögvest kiveti hálóját a nagy halra, mégpedig mestertervvel rukkolnak elő: kibérelnek
egy apartmant az ex-kormányfő szardíniai luxusvillájának szomszédságában, megtöltik
lenge öltözetű fiatal szexmunkásokkal, aztán csupán ki kell várniuk, míg a
szebbik nem iránti rajongásáról elhíresült Berlusconi horogra akad.
Az éppen nyugdíjas éveit
töltő Silvio kisvártatva elő is bújik rejtekéből, ám épp kínos kötelességének
hódol: ki kell engesztelnie elhidegült feleségét, Veronicát, aki megelégelte
férje folyamatos hűtlenkedéseit. Mikor azonban az asszony elutazik, hősünk
nemcsak a nevezetes „unga-bunga partik” rituáléját támasztja fel, de a politikai
porondra is visszatér. Mindeközben Sergio és hölgykoszorúja is Silvio mágneses
terébe kerül, ám a törtető strici kénytelen belátni, hogy nem képes csőbe húzni
az örökifjú életművészt, aki időközben ráadásul ötödszörre is elfoglalja a
miniszterelnöki bársonyszéket. A Silvio
és a többiek lassan, de biztosan szűkíti fókuszát címszereplőjére, és
eredményesen teremti meg a titokzatosság érzetét, ám a cselekmény szerkezete az
életmű eddigi tételeihez képest is töredezett, hangsúlyosan epizódokra épül; ráadásul
eredeti, csaknem kétszáz perces játékideje komoly próbatétel elé állítja még az
elszánt mozistákat is. A nemzetközi forgalmazásra szánt verziót már a szélesebb
közönségigényekhez idomították, szűk egyórányi anyagtól szabadulva meg (annak
érdekében, hogy a mű jövőre ringbe szállhasson az Oscar-díjért folyó
versenyben), ám a Silvio és a többiek
ebben a nézőbaráttá szelídített formájában is monstruózus munka, a gördülékeny
befogadást pedig több tényező is nehezíti. Problémás például, hogy Sorrentino szinte
a teljes filmet meztelen női testekkel, leplezetlen erotikával telíti. És bár
ezáltal nem csatlakozik a kortárs európai artfilmes sztenderdhez – hiszen nála
a pőreség sosem öncélú késztetéseket szolgál, a szexualitást szinte mindig
sikerül ironikus-metaforikus összefüggésbe helyeznie –, a modern bacchanáliák, szexpartik,
énekes-táncos vacsorák végeláthatatlan sora egy idő után csömörrel fenyegeti a
nézőt. Mindazonáltal a Silvio és a
többiek nemcsak témája miatt jelentékeny alkotás, de vizuális világában,
stilisztikájában és karakterizálásában is képes felzárkózni Sorrentino előző
munkáihoz, még akkor is, ha formailag nem oly fegyelmezett, mint az Ifjúság, és nem növi ki magát oly
lenyűgöző modernista kommentárrá, mint A
nagy szépség. Sorrentino munkásságában A
nagy szépség óta Fellinit tartják az egyik legfontosabb igazodási pontnak.
Egyesek úgy vélik, a két alkotót csupán bizonyos lelki rokonság kapcsolja
össze, míg mások szerint Sorrentino következetesen kiforgatja-megrabolja nagy
elődje életművét. Az igazság az első állásponthoz áll közelebb, és
tagadhatatlan, hogy a Silvio és a többiek
sem teljesen érintetlen a Fellini-hatástól: főként az oeuvre Az édes élet, a Satyricon és a Casanova
által fémjelzett vonulatához csatlakozik (sőt a neotelevízióra tett utalások
okán az olasz mester kései remekét, a Ginger
és Fredet is idézi), vagyis arról mesél, miként idegenedik el az egyén egy
súlyosan elzüllött, végstádiumban vegetáló társadalom tagjaként. Ám míg a
felsorolt Fellini-opusokban léteztek olyan hősök, akik – ha részlegesen is, de
– érintetlenek maradtak a közösség erkölcsi fertőjétől, korrumpáló mételyétől,
addig a Silvio és a többiek
címszereplője maga is szerves résztvevője, sőt alakítója a körülötte zajló morális
és szellemi rothadásnak.
Dicséretet érdemel
Berlusconi semleges nézőpontú ábrázolása: Sorrentino nem füröszti a sokak által
sejtelmesen csak „doktorként” emlegetett ex-kormányfőt a nosztalgia
aranyködében, de nem is démonizálja, inkább társadalmi válságtünetként tekint
rá, és bár politikai umbuldáit szemérmesen elhallgatja, sikerül egyszerre
modern „gengszterhősként” és szeretnivaló, elbűvölő karizmájú pojácaként
felmutatnia. Ezt a kétarcúságot számos kiváló jelenet cizellálja. Ezek közül is
talán a legragyogóbb és legjellegzetesebb, amikor a saját sikerétől
megrészegült, újra a miniszterelnöki szerepre készülő Silvio azáltal teszteli
szunnyadó „értékesítői” képességeit, hogy találomra felhív egy idős nőt, s
megpróbál rásózni egy olyan házat, melyet még el sem kezdtek – és soha nem is
fognak – építeni. Szintén parádés mozzanat, amikor riválisa, Recchia
segítségért kilincsel Berlusconinál; a „doktor” eleinte nyájasan fogadja, majd
minden átmenet nélkül, kiabálva korholja jellemtelenségéért a cselszövő
politikustársat. Sorrentino hőse már megízlelte a hatalom valamennyi áldását és
ódiumát, és az idő is eljárt felette, ám mégis szomjúhozza a befolyást, akár
ketrecbe zárt vadállat a dzsungel zöldjét. E jelenség szintén nem csupán
lokális érvényű: gondoljunk csak a magyar közéletre, melyben a rendszerváltás
óta csak gyarapodnak a megalomániás politikai túlélők, akik az örökkévalóságra
rendezkedtek be.
Sorrentino
kaméleontermészetű házi színésze, Toni Servillo pompás Berlusconi: tökéletesen
mímeli a miniszterelnök használtautó-kereskedőket idéző, művi vigyorát, felfokozott,
színpadias gesztusait, de éles hangulatváltásai – szangvinikus dévajkodásai,
szertelen dühkitörései és méla hallgatásai – is szenzációsak. Színészi
mesterkurzus ez a javából. Mellette a Sergiót alakító Riccardo Scamarcio méltó
a figyelemre: egynémely külföldi kritika joggal emelte ki, hogy játéka az ifjú
Tony Curtisre emlékeztet A siker édes
illatából. Vizuálisan is kifogástalan munka a Silvio és a többiek: Luca Bigazzi operatőr kompozíciói egyszerre
tetszenek festményszerűnek és talányosan bizarrnak, az asszociatív montázstól
az osztott képmezőig terjedő bravúrok, a gyönyörű fahrtok és méltóságteljes
svenkek pedig nagyszerűen illeszkednek a mozi szilaj, bohó stílusához. A
groteszk toldalékfigurák egyszerre idézik Lynch, Jodorowsky, Leos Carax
világát, némely szimbólumértékű, a cselekmény fősodrához nem kapcsolódó jelenet
pedig a bőrünk alá kúszik (kiváltképpen a földrengésben összeomlott templom
romjai közül kiemelt Jézus-szobor a zárlatban, melynek örvén Sorrentino újfent
tiszteletét rója le Az édes élet
előtt). Hogy Berlusconi kígyónyelvű akarnok-e vagy karizmatikus nagyvilági
kalandor? A Silvio és a többieknek
ezt nem tisztje megválaszolni. Sorrentino filmje nem kimért tanmese arról, hogy
a politika piszkos játék, hanem többrétegű korkép, a romlottság, a szenvedély és
a nárcizmus kacagtató természetrajza. Modern commedia dell’arte.
Silvio és a többiek (Loro) –
francia-olasz, 2018. Rendezte: Paolo
Sorrentino. Írta: Paolo Sorrentino
és Umberto Contrarello. Kép: Luca
Bigazzi. Zene: Lele Marchitelli.
Szereplők: Toni Servillo (Silvio
Berlusconi), Elena Sofia Ricci
(Veronica), Kasia Smutniak (Kira), Riccardo Scamarcio (Sergio Morra), Euridice Axen (Tamara), Fabrizio Bentivoglio (Recchia). Gyártó:
Indigo Film / Pathé / France 2 Cinéma.
Forgalmazó: Mozinet. Feliratos. 150 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|