ÁlomlabirintusLynch, Hofstadter, EscherA ciklon szemeBereczki Zoltán
David Lynch
szövevényes, érzékcsalódásokkal, labirintusokkal teli filmjei rokonságban
állnak Escher képeivel. Hofstadter briliáns Escher-elemzése Lynchez is kulcsot
adhat.
1979-ben, négy évvel
az eredetileg festőművésznek készülő David Lynch (1946) első nagyjátékfilmje
után jelent meg az amerikai matematikus-fizikus, Douglas Hofstadter (1945) Gödel, Escher, Bach: An Eternal Golden Braid
című, nagy hatású könyve. (Gödel, Escher,
Bach: Egybefont Gondolatok Birodalma. Typotex Kiadó, 2005). Hofstadter az
1990-es években így beszélt egy interjúban a kötetről: „A Gödel, Escher, Bach az „Én”-ről szól. A tudatról. Arról, hogyan
alakul ki jól elrejtett, alig ismert mechanizmusokból a gondolkodás.”
David Lynch világának
sokféle magyarázata létezik. Az biztos, hogy a direkt megfejtéseknek a nem
lineáris narratívát követő filmjei ellenállnak (ahogy maga a rendező is
következetesen elutasítja ezek megmagyarázását). A megértésben, vagy legalábbis
egyfajta interpretációban viszont nagyban segíthet Hofstadter könyve.
A közel nyolcszáz
oldalas mű szikrázik az eredeti gondolatoktól. Egyik fontos megállapítása, hogy
az emberi gondolkodás, az emberi öntudat nagyon sokszintű rekurziók és
önrekurziók igen kusza szövedéke.
A rekurzió fogalmát Hofstadter tömören így foglalja össze: „egymásba
skatulyázás és változatok egymásra skatulyázásra”. Az alábbi szemléletes
példákat hozza: „történeteken belüli történetek, filmeken belüli filmek,
festményeken belüli festmények, Martjoska babákon belüli Matrjoska babák.”
Rekurzió egy klasszikus értelemben vett irodalmi epizód, például Arany János Toldijának farkas-kalandja is: egy
önálló kis történet, ami megszakítja a fő történetet, és amikor véget ér, a fő
történetszál ott folytatódik, ahol abbamaradt. Ennél bonyolultabb, többszintű
irodalmi rekurzió Mary Shelley Frankenstein,
avagy a modern Prométheusz című regénye: Walton kapitány elmesél egy
történetet, amiben Dr. Frankenstein elmesél neki egy történetet, amiben
Dr. Frankenstein teremtménye elmesél Dr. Frankensteinnek egy
történetet. Ezek egyszerű példák. A zenei rekurzió már egy fokkal bonyolultabb,
ráadásul nem is feltétlenül tudatosul a hallgatóban, hogy rekurziót hall. Ennek
megértéséhez először a számítástechnika rekurzióval kapcsolatos fogalmait kell
megismerni: ezek a belépés (push), a kilépés (pop) és a verem (stack). Hofstadter megfogalmazásában „a belépés azt jelenti, hogy felfüggesztjük
annak a feladatnak a végrehajtását, amelyen dolgozunk, anélkül, hogy
elfelejtenénk, hol tartottunk – és nekilátunk egy új feladatnak. Az új feladat
általában ‘alacsonyabb’ szinten van, mint a korábbi feladat. A kilépés ennek a fordítottja – azt
jelenti, hogy az adott szinten befejezzük a műveleteket, és egy szinttel
feljebb pontosan ott folytatjuk őket, ahol korábban abbahagytuk.” A verem pedig a kapcsolódó legfontosabb
információk tárolására szolgál: hogy hol voltunk a belépés előtt, és hogy mit
csináltunk (hogy a kilépéskor ugyanott tudjuk folytatni).
Zenehallgatás közben „a
hangnemeket egy mentális veremben tároljuk, és mindegyik moduláció új kulcsot
tesz a verembe”. Ez a folyamat önfeledt zenehallgatás közben nyilván semennyire
sem tudatos, azt azonban érzékeljük, ha nem történik meg a feloldás, tehát az
alaphanghoz való visszatérés; vagy nem ott történik meg, ahol (tudat alatt)
vártuk: ilyenkor feszültséget érzünk. Hasonló történik akkor is, ha egy filmben
elindul egy rekurzió (belépünk egy másik történetszálba, másik jelenetbe, másik
idősíkba – például egy flashbackbe –, egy másik világba), és nem ott lépünk ki,
ahol vártuk (vagy ki sem lépünk). Ilyen trükkök már Lynch első
nagyjátékfilmjében, az Eraserheadben
is vannak. A „Gyönyörű Szomszéd Lánnyal” lefolytatott aktus után egy álomjelenet-szerűség
következik, amiből ébredve azonban úgy tűnik (számunkra és Henry számára is),
hogy már az aktus se volt valóságos; és innentől kezdve egyáltalán nem világos,
hogy hol kezdődött az álom, ha álom volt egyáltalán. Ez azonban még viszonylag
egyszerű a kései művek zavarba ejtő rekurzióihoz képest. A Twin Peaks: The Return utolsó epizódjának vége tipikusan ilyen:
érzékeljük, hogy beléptünk egy másik világba, de benne rekedünk, és Laura
Palmer (vagy Carrie Page?) sikolya után csak a meghökkenés marad: ez meg mi
volt? Hasonló az Audrey-féle szál, csak ott a belépés nem történik meg: bár van
az Audrey-féle jelenetekben valami nyugtalanító, alapvetően mégis azt
gondoljuk, hogy ugyanabban a világban vagyunk, mint a sorozat többi részében,
egészen addig, amíg meg nem történik a (meglehetősen brutális) kilépés. Ekkor
felmerül bennünk, hogy az Audrey-szál egy másik világban játszódik, de ekkor
eszünkbe jut, hogy Billyről és Tináról a „rendes” világban is beszélgettek a
szereplők. Marad ismét a tanácstalanság. Hasonló trükköket már Johann Sebastian
Bach (1685–1750) is használt. Hofstadter ezt írja Bach Kis Harmónai Labirintus címen ismert művéről (BWV 591): „A Kis Harmóniai Labirintus egy olyan
Bach-mű, amelyben Bach a gyors hangnemváltások útvesztőjébe próbálja becsalni a
hallgatót. Hamarosan annyira elveszítjük a tájékozódó képességünket, hogy
semmilyen támpontunk sem marad.”
Akár az Inland Empire-ről is írhatta volna. A
művészetben tehát legalább a barokk kortól (valójában még régebbtől)
előfordulnak Lynch filmjeihez hasonló szintkeveredések. De vajon csak ott? A
szintekre tagolódás nemcsak a rekurzív rendszerek sajátossága. Szinte bármi felosztható
szintekre, és ennek megfelelően több szinten értelmezhető. Hofstadter ezt ezzel
a példával mutatja be:
„Mindannyian tudjuk, hogy egy emberi lény irdatlanul sok
sejtből áll, emiatt bármely cselekedetünk elvileg a sejtek szintjén is
leírható. Vagy akár még a molekulák szintjén is. Többségünk elég tárgyilagos
módon elfogadja ezt; elmegyünk az orvoshoz, aki mélyebben lévő szinteken
vizsgál minket, mint ahogy magunkra gondolunk. […] Nagyon ritkán van szükség
arra, hogy a saját magunkról alkotott különböző fogalmak között oda-vissza
kapcsolgassunk.”
Ehhez hasonlóan az
elménk működése is szintekre tagolható: a legfelső szint a tudatos énünk, az
(egyik) legalsó pedig az idegsejtjeink szigorúan determinált, „hardwired”
hálózata. (És persze még ez alatt van a molekuláris, az atomi, majd a szubatomi
szint.) A kettő között természetesen számos szint, réteg van; hogy pontosan mennyi,
az a mesterségesintelligencia-kutatás egyik fő kérdése.
Chris Rodley
interjúkötetében van Lynchnek néhány mondata, amik nagyban rímelnek a
fentiekre: „Megtanultam, hogy közvetlenül a felszín alatt van egy másik világ
és további különböző világok, ahogy egyre mélyebbre ás az ember. Már gyerekként
tudtam ezt, csak nem találtam rá bizonyítékot. Pusztán egy érzés maradt. […]
Pont így van a tudósokkal is: elkezdik a dolgok felszínén, aztán egyre jobban a
mélyére hatolnak. Eljutnak a szubatomi részecskékig, egy roppant elvont
univerzumig. Bizonyos értelemben az absztrakt festőkhöz hasonlítanak. Nehéz
szót érteni velük, mert túlságosan mélyen vannak benne saját világukban.” (David
Lynch – Chris Rodley: Beszélgetések,
Osiris, 2003.)
A dolog szépsége, hogy
ezek a szintek keveredni is tudnak, és nemcsak Lynch filmjeiben. Hofstadter
számos példát hoz a matematika, a számítástechnika, a természet, a művészet
világából. Talán a legérdekesebb, hogy a saját tudatunk is tele van
szintkeveredéssel.
Hofstadter megfogalmazásában:
„A lényeg egyszerűen az, hogy egy szimbólumkezelő rendszerben a jelentés két
vagy több szinten egyszerre létezhet, a jelentés mellett pedig minden egyes
szinten külön-külön létezhet a helyes vagy a helytelen fogalma.”
Lynch filmjeiben a
képzeletbeli, álombeli világok szintjei legalább olyan fontosak, mint a
valóságos világ; sőt kérdéses, hogy van-e egyáltalán értelme annak a
kifejezésnek, hogy „valóságos világ”. A narratív művészetekben egy álomjelenet
tulajdonképpen egy rekurzió, de természetesen ezek Lynchnél egész máshogy
működnek, mint mondjuk a Dallasban
Bobby álma. Lynchnél a (vélhetően) képzeletbeli világok kihatnak a (jobb híján
nevezzük így) valós világra, és fordítva. Amikor a Lost Highway-ben Pete meghallja a rádióból Fred szaxofonszólóját,
nem bírja elviselni: a „felső” világ áttüremkedik. Különösen az Inland Empire-ben és a Twin Peaks: The Return-ben új világok
nyílnak és zárulnak le folyamatosan, de nem feltétlenül teljesen; hatással
vannak egymásra és a fölöttük lévő szintekre is. A racionális gondolkodás az
álmokat, képzeletbeli világokat nem tartja fontosnak, pedig gyakran egy
képzeletbeli esemény ugyanolyan hatással van a tudatunkra (és így a valódi
világra), mint egy valódi. Hofstadter a vizuális képzelet kapcsán ezt a példát
hozza:
„Tegyük fel, hogy egy barátnőnk, aki kölcsönkérte az
autónkat, felhív minket, és elmondja, hogy a kocsi megcsúszott egy nedves hegyi
úton, nekivágódott a korlátnak, felborult, és ő is kis híján meghalt. Ez képek
sorozatát idézi fel bennünk, ami a részletek közlése során fokozatosan egyre
élőbbé válik, és végül ‘az egészet látjuk a lelki szemeinkkel’. Azután a
barátnőnk azt mondja, hogy az egész csupán egy április elsejei tréfa volt, és
sem neki, sem az autónak nincs semmi baja! Sok szempontból ez lényegtelen. A
történet és a képek semmit sem veszítenek az élő voltukból, és még
nagyon-nagyon sokáig megmaradnak az emlékezetünkben. Utóbb még az is lehet,
hogy rossz sofőrnek gondoljuk majd a barátnőnket erőteljes első benyomásaink
alapján. […] A képzelet és a tények nagyon szorosan összekapcsolódnak a
tudatunkban, ez pedig azért van így, mert a gondolkodás során bonyolult
leírásokat készítünk és kezelünk, amelyek nem szükségszerűen kötődnek valós
eseményekhez vagy dolgokhoz.”
Az Inland Empire kapcsán Lynch a Brihadáranjaka-upanisadot idézi: „Olyanok
vagyunk, mint a pók. Szőjük az életünket és a hálónk mentén mozdulunk. Olyanok
vagyunk, mint az álmodó, aki álmait szövi, majd benne él. Ez az egész
világegyetemre igaz.” (David Lynch: Hogyan
fogjunk nagy halat? – Meditáció,
tudat és kreativitás, Pesti Kalligram, 2007.) Ez amellett, hogy a fenti
gondolatokra rímel, tulajdonképpen a procedurális és a deklaratív tudástípus
definícióját is adja. A deklaratív
tudás közvetlenül van tárolva, míg a procedurális
ismeret (nagyon leegyszerűsítve) azt a módot jelenti, ahogyan egy ismeretet
(adatot, bármit) elő tudunk állítani. A fenti idézet pókja procedurális
tudására támaszkodva elkészíti a hálóját, majd a kész hálóról alkotott
deklaratív tudása alapján mozog rajta. Hofstader példája alapján az, hogy az
Egyesült Államok népessége mekkora, deklaratív tudás (nem kell megszámolunk,
egyszerűen megtanultuk); míg az, hogy hány szék van a nappalinkban,
procedurális: minden bizonnyal (valóságosan vagy képzeletben) meg kell
számolnunk, hogy meg tudjuk mondani. A két tudástípus a valóságban persze nem
különíthető el egymástól vegytisztán, ahogy az idézet álmodója is egyszerre
álmodik és él az álomban. A Twin Peaks:
The Return 14. részében Monica Bellucci ugyanezt mondja, mégpedig egy
álomban (Gordonéban, akit maga Lynch alakít): „Olyanok vagyunk, mint az álmodó,
aki álmodik, aztán az álomban él.” Miután Gordon azt mondja, hogy érti, Monica
így folytatja: „De ki az álmodó?” Ne feledjük, hogy mindez egy álomjelenetben
zajlik.
Ami az álmokat, a különböző
világokat és az ezek közötti átjárást illeti, bizonyos szempontból Lynch egész
művészetének tételmondatát egy inkább komikus mellékszereplő (Freddy) mondja ki
az Inland Empire-ben: „Hát… egy
hatalmas hálózat ez, nem? Tengernyi lehetőséggel.” Esterházy Péter hasonló
szavakat ad a matematikus Gödel szájába Rubens
és a nemeuklideszi asszonyok című „dramolettjében” (2006): „a gondolkodás /
a fogalmak / Az ember a semmiből / képes új világot teremteni.”
Vajon mi történik
akkor, ha teljesen túllépünk a rendszeren? Sokak szerint éppen ez történik meg
a Twin Peaks: The Return fináléjában:
az a világ, amiben Cooper felébred a motelben, valójában a mi világunk, ahol
nem létezik Twin Peaks városa, és a Palmer család házába becsöngetve nem Sarah
Palmer nyit ajtót, hanem a ház valódi tulajdonosa. Hasonló jelenség az is, hogy
a fent említett jelenetben Monica Bellucci önmagát játssza, tehát azt is lehet
gondolni, hogy Gordon álma a „valódi” világban zajlik. Ettől persze ezek a
világok ugyanúgy a film világában maradnak, de mindig nagyon érdekes, amikor a
műalkotások szereplői megpróbálnak kilépni a valódi világba. M.C. Escher
(1898−1972) művészetében példa erre, amikor a rajzolt gyíkok kimásznak az
íróasztalra (Hüllők, 1943), vagy
amikor a rajzolt sárkány megpróbál kitörni a harmadik dimenzióba (Sárkány, 1952). www.mcescher.com
Számomra úgy tűnik,
hogy Lynch „szürreális” filmjei éppen azért ilyen megragadóak, mert valami
olyasmit próbálnak elmondani, ami az elme racionális rétege alatt van (ezért
sem lehet őket a hagyományos módon megfejteni, megmagyarázni). Ez a szavakkal
elmondhatatlan világ, a nyelvi elégtelenség a fentebb már idézett interjúkötetben
is többször előkerül:
„Ez a film egy nem verbális természetű ember pokoli
kínjairól szól.” Lynch első valódi filmes alkotásáról, az Alphabetről
mondja ezt Rodley-interjúkötetében Peggy Lynch, a rendező akkori felesége.
„Az életben mindannyian rálelünk a magunk
rejtvénygyűjteményére. És még meg is tudjuk benne fejteni a feladványokat. A
gond csak az, hogy magunkban belül jövünk rá a nyitjukra, ezért hiába mondjuk
el a megfejtést másoknak, nem hisznek nekünk vagy nem ugyanúgy értik a
szavakat, ahogy mi…Az intuíció egyfajta belső tudást ad az embernek, de a belső
tudásnak van egy furcsa tulajdonsága: nagyon nehéz mások felé kommunikálni.”
Egy hagyományos, lineáris narratívájú film történetét
könnyű szavakban összefoglalni. A fentiektől nyilván nem függetlenül Lynch
legtöbb alkotását szinte lehetetlen (ahogy a Twin Peaks: The Return
nyolcadik epizódjáról írta valaki, ez a recap-írók rémálma). Lynch erről így
beszél egy interjúban
(www.origo.hu/filmklub/blog/interju/20071115-david-lynch):
„A film, azaz a kép és a hang együttes előrehaladása az
időben közvetíthet konkrét üzeneteket, illetve absztrakt üzeneteket. Gyönyörű
absztrakciókat közvetíthet, melyeket nehéz szavakba önteni, az élet is ilyen,
valóban. Ez a szépsége az egésznek. És amikor befejezek egy filmet és minden
klappol a legapróbb részletekig, akkor végül sikerült egy ötletet a film
nyelvén átadnom. No, és ebben a stádiumban, ha valaki arra kér, hogy fordítsam
vissza a szavak nyelvére, az szívfájdító. És felesleges.”
Lynch szövevényes történetvezetése nagy hasonlóságokat
mutat a holland festőművész, M.C. Escher illuzionisztikus képeivel. Ahogy
Eschernél, úgy Lynchnél is van egy belső rend, az egész viszont mégis „lehetetlen”.
Az a megmagyarázhatatlan, az agyunk mélyén ható nyugtalanító hatás, amit ezek a
filmek okoznak, nagyrészt ennek a (szándékos) ellentmondásnak köszönhető, ami
most már tudjuk, hogy a szintkeveredésekre vezethető vissza. Lynch és Escher
világában egészen meghökkentő párhuzamokat lehet felfedezni. A Lost Highway leginkább Escher egy különösen kedvelt, több változatban megfestett
témájára, a Möbius-szalagra hasonlít. Elindul a történet, átfordul, majd
visszaér oda, ahonnan elindult. („Dick Laurent meghalt.”) A Mulholland Drive narratívája szinte egy az egyben megfelel a Rajzoló kezeknek. (www.mcescher.com/gallery/back-in-holland/drawing-hands).
Ahogy Chris Rodley megállapította, a film
mindkét része értelmezhető úgy, mint a másik rész „valósága”, tehát mintha Betty
fejében játszódna Diane sztorija és viszont: „A Mulholland Drive első kétharmadában – Diane feltételezhető,
vágyakat beteljesítő ‘álmában’ – a narratíva átlátható és gördülékeny; egyik se
jellemzően álomszerű tulajdonság. […] Ezzel szemben Diane feltételezhető keserű
‘valósága’ – a film utolsó egyharmada – álom- (vagy rémálom-)szerűen van
bemutatva: összefüggéstelen, absztrakt és lázas.” Az Inland Empire és a Twin Peaks: The Return pedig már annyira összekuszált és
kicsavarodott, hogy vissza se lehet fejteni, hasonlóan Escher lehetetlen
világokat ábrázoló képeihez. Mindkét filmben (én is osztom azon véleményeket,
amik szerint a Twin Peaks: The Return
nem sorozat, hanem egy tizennyolc órás film) vannak olyan történetszálak, amik
teljesen logikusnak tűnnek, aztán történik valami olyan, ami ha nem is borítja
fel a dolgokat, de furcsán átalakítja, úgy, hogy lehetetlenné válik az egész,
de közben mintha lenne valamilyen belső rend. Ehhez hasonlóan, ha Escher „lehetetlen”
képeinek külön-külön nézzük az egyes részeit (például letakarjuk a Konvex
és konkáv középső sávját), teljesen valós
geometriákat fogunk látni, de ha felemeljük a kezünket és egyben nézzük a
képet, teljesen megzavarodunk. Itt érdemes még megemlíteni az egyik leghíresebb
képet, a Vízesést is: ha lépésről
lépésre végigkövetjük a víz útját lefelé, nem látunk semmilyen irracionális
ugrást; de aztán mégis ugyanoda jutunk, ahol voltunk, ami persze lehetetlen.
Mind a Lost Highwayben, mint a Mulholland Drive-ban van egy olyan elem,
ami kritikus fontosságúnak tűnik, mégsem kapunk rá magyarázatot. Ez a Lost Highway-ben a Pete-tel történt,
sosem megnevezett esemény; a Mulholland
Drive-ban pedig a kék doboz a kulccsal. Lynch a saját
könyvében ugyan egész fejezetet szentel nekik, de ez a fejezet
egyetlen mondatból áll: „Fogalmam sincs, mik ezek.”
Én ezt készséggel el
is hiszem neki, az Escher-hasonlat azonban segíthet ezek értelmezésében. A Képtár című rajzán van egy rész a kép
közepén, ahol az összes szint találkozik. Hofstadter megfogalmazásában ez a
rész úgy működik, mint egy örvény közepe, vagy mint a ciklon szeme, ami
szükségszerűen nem teljes. Escher ezt a részt a saját monogramjával takarta ki,
hiszen „a képnek ezt a részét csak úgy tudta volna befejezni, ha következetlen
lett volna azokkal a szabályokkal szemben, amelyekkel a képet rajzolta.”
Hasonló a funkciója a Lost Highway
meg nem nevezett eseményének és a Mulholland
Drive kulcsának-dobozának: a szintek találkozásánál olyan besűrűsödés van,
hogy kell valami, ami ezt elfedi; még ha Lynch esetében ez a funkció nem is
biztos, hogy tudatos.
Hofstadtert idézve: „Gondoljanak
például egy íróra, aki bizonyos gondolatokat próbál továbbadni, amelyek számára
gondolati képek formájában léteznek. Nem teljesen biztos benne, hogy ezek a
képek hogyan kapcsolódnak egymással a tudatában, ezért kísérleteket végez, és a
dolgokat először egyféleképpen, majd egy másik módon fejezi ki, és végül
megállapodik valamelyik változatnál. De tudja-e, hogy mindez honnan származott?
Csak homályosan. A dolgok eredetének többsége egy jéghegyhez hasonlóan mélyen a
víz alatt van és nem látható – az író pedig tudja ezt.”
Erre rímel, hogy Lynch
több helyen kifejti, hogy az ötletek tőlünk függetlenül létező dolgok, és a mi
dolgunk az, hogy „befogjuk” őket, majd ragaszkodva hozzájuk véghezvigyük őket.
Itt fontos megemlíteni, hogy az angol „idea” szó nem teljesen azt jelenti, mint
a magyar „ötlet”. Lynch így beszél erről: „Az ötlet gondolat. Olyan gondolat,
ami tartalmasabb, mint először gondolnád.”
Az Escher-párhuzamon
továbblépve, az Inland Empire már a
szintváltások, rekurziók és önrekurziók olyan kusza szövedéke, hogy
síkgrafikában bajos lenne tiszta párhuzamot találni hozzá. Annál inkább
hasonlít egy összetett barokk fúgához. Hofstadter mondandója szempontjából
olyan fontosnak tartotta a barokk zenét, hogy Bach nevét könyve címében is
szerepelteti. A fúga az egyik legjellemzőbb barokk műfaj. Fő jellemzője – ami
megkülönbözteti a klasszicizmus és a romantika zenéjétől –, hogy miközben
erősen polifón, nem tagozódik fő- és alszólamokra: mindegyik szólam egyformán
fontos, hol az egyik, hol a másik kerül előtérbe. A befogadás pedig több
szinten is lehetséges: a fúgát hallgathatjuk mint egészt, de koncentrálhatunk
az egyes szólamokra is; hogy csak a két szélsőértéket említsem.
Gérard Denizeau meghatározásában:
„A fúga valamennyi műfaj közül a legintellektuálisabbnak számít: a zene a
fúgában csak magára van utalva, hiszen a hangzó elemek hierarchiájának elve itt
teljesen eredeti módon érvényesül. A fúga legfőbb törvénye a dinamikai
egyensúly: minden elem szigorúan analóg alkalmazása egy tételben. […] Ebben az
– azonos és variált, kiegészítő és elkülönülő jellegű, független és alárendelt,
dúr és párhuzamos moll hangnemű – szólamok között zajló folyamatban mutatkozik
meg a műfaj szelleme, és lesz a feljebb említett különleges élvezet forrása.” (A zenei műfajok képes enciklopédiája:
Újszerű zenetörténet. Rózsavölgyi, 2009.)
Lynch a fúga műfajáról
elég elítélően nyilatkozik: „A fúgák egyébként is megőrjítenek. Mindig csak egy
bizonyos mennyiséget tudok meghallgatni belőlük, aztán úgy érzem, rögtön
szétrobbanok.” Főleg az utolsó félmondat érdekes: Lynch filmjei sokakra éppen
ilyen hatással vannak, és ez nem véletlen. Ez a jelenség ahhoz hasonló, amit a
számítástechnika „stack overflow”-nak, azaz a verem túlcsordulásának nevez.
Lynch maga is elismeri
az interjúkötetben, hogy a Lost Highway
szerkezete egy fúgához hasonlít. Chris Rodleynak erre a kérdésére: „Elindul az
egyik téma, amit aztán válaszképpen a második téma folytat. Ám az első is
továbbszól, hogy kíséretként vagy ellenpontként szolgáljon. Vajon lehetne-e
ennél tökéletesebben jellemezni a Fred és Pete közti összetett kapcsolatot?”
Lynch így válaszol: „Nem, ez pontosan így van. […] A film elindul az egyik
témával, aztán átvált a másikra, és aztán, szerintem, újra visszatér az első.”
A fúgára emlékeztet az is, amit a zenéről mond a rejtélyek és a megfejtésüket
szolgáló nyomok kapcsán: „Az emberi elme indikációk segítségével őrzi meg a
dolgokat és alkot következtetéseket. Ez olyan, mint a zene. A zene elindul. Egy
téma belép, majd kilép; és amikor újra belép, akkor már sokkal jelentősebb
mindazon dolgok miatt, amik korábban történtek.”
Szintén a fúga műfaja
jut az ember eszébe arról, amit a többszólamúságról vagy a színek használatáról
mond: „Képesek vagyunk egyidejűleg sírni és nevetni vagy rettegni és
elégedettnek lenni. Egy filmnek tudnia kell ilyen ellentéteket egyesíteni
magában. Az egyszólamú film kicsit abszurd vállalkozás. Az életben is minden
pillanatban bejárjuk a teljes skálát.”
„Számomra a színeknek ugyanolyan szerepük van, mint a
hangszereknek egy szimfóniában. Ugyanazokat a kérdéseket vetik fel: melyik
pillanatban kell belépnünk? Mennyi időre? Milyen intenzitással? Van valami
titokzatos ebben az egészben. Megjelenik egy motívum, eljátssza a szerepét,
majd eltűnik, azután később újra feltűnik, s eközben az agy, ami emlékszik a
korábban történtekre, újra hallani véli a dallamot, melyhez immár különféle
járulékos elemek tapadnak. Ettől a mű új dimenzióval gazdagodik, s ez sehogy
másképpen nem következhetett volna be. Varázslatos.”
A szólamok keveredése,
folyamatos egymás alá- és fölérendelődése mellett az Inland Empire időkoncepciója is egészen sajátos: ismét
szintkeveredésekkel és rekurziókkal találkozunk. Ezt a főszereplő egy helyen
meg is fogalmazza: „Az a helyzet, hogy fogalmam sincs… mi volt előtte, vagy
utána. Nem tudom, mi történt először. Szóval rendesen összezavart ez az egész.”
Az önrekurzióra egy egyértelmű példát a film vége felé látunk, amikor Nikki
bemegy a „lost girl”-höz és ugyanazt a szobát látjuk a tévén. Ezután Lynch
elvarr néhány szálat, de korántsem mindegyiket.
Ahogy azt azóta a
mesterséges intelligencia kutatásának fejlődése is alátámasztotta, a Hofstadter
művében megfogalmazottak elég jól használhatók az emberi elme, emberi tudat
modellezésére. Ennek megfelelően Lynch sokszor szürreálisnak nevezett világa
valójában elég jól modellezi az emberi gondolkodást, ami csak a felszínen
racionális. Egy interjújában ezt mondja: „Egyesek mindent szó szerint vesznek,
és rettegnek az absztrakcióktól. Elveszettnek érzik magukat. Szerintük 2 meg 2
csak 4 lehet. És vannak mások, ösztönösebb alkatok, akiknek minden vágyuk, hogy
elvesszenek. Ők belemennek a kalandba és más úton jutnak el a 4-hez.”
Egy barokk fúga
bonyolult matematikai szabályokon alapul. Escher alkotásai szintén erőteljesen
támaszkodnak a matematikára. Mégsem ebben rejlik a lényegük, hanem abban, hogy
egységes művészeti alkotásként tudnak hatni. Ugyanez igaz Lynch filmjeire.
Megkísérelhetnénk felrajzolni a legbonyolultabb alkotás, az Inland Empire térképét, szerkezetét az
összes szinttel, szintváltással, rekurzióval és önrekurzióval, de ez nem sokkal
vinne közelebb a mű lényegéhez. Az egyik legfontosabb (sőt, talán a
legfontosabb) tényező, ami a matematikát (és a matematikai alapokon nyugvó
alkotásokat) művészetté lényegíti, az arányérzék. Ez (is) az, amiben Lynch
különösen tehetséges. Ő maga így nyilatkozik erről a Straight Story és az érzelmek kapcsán:
„Az érzelmeket a mozi
valóban nagyon jól tudja közvetíteni, de a dolog ravasz. Az összetevők
egyensúlya kritikus. Egy kicsit túl sok valamiből és megölöd az érzelmet, túl
kevés valami másból, és a dolog meg se történik.”
Ezt a gondolatot
nyugodtan általánosíthatjuk is.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|