Magyar MűhelyBeszélgetés Reisz Gáborral„Iszonyú sok hülyeséget csinálok”Kránicz Bence
A VAN után tudta, hogy bele fog dögleni a következő filmbe, és akkor
sem felelhet meg mindenkinek. A Rossz
versek menekülés a gyerekkorba.
A magyar filmszakmában az első film leforgatásánál talán csak a
második elkészítése nagyobb kihívás. A VAN
valami furcsa és megmagyarázhatatlan vagy
a Rossz versek készítését élted meg
nagyobb feladatként?
Egyértelműen a Rossz versekét. Mikor visszajöttem
Párizsból és már írtam a filmet, egy buliban összefutottam Török Ferenccel.
Meglátott, és elkezdett röhögni. Aztán azt mondta, bele fogok dögleni a
következő filmbe, annyit dolgozom majd rajta, és úgy sem lesz elég jó. Bele is
döglöttünk. Az elvárás az, hogy mindenki kicsit azt akarja átélni, amit a VAN-tól kapott. Ez érthető nézői igény,
de innen csak csalódni lehet.
Miért döntöttél úgy, hogy kifejezetten hasonló filmet akarsz
csinálni?
Nem akartam, hogy hasonló legyen,
egyszerűen csak azt döntöttem el, hogy nem befolyásolhat a VAN sikere. Sokáig teljesen más típusú zsánerfilmben gondolkodtam,
de rájöttem, hogy nem akarhatok az elvárásoknak megfelelni, nem lehet
racionálisan kitalálni egy stratégiát arra, milyen legyen a második film. Ennél
egyébként is szentimentálisabb, érzékenyebb alkat vagyok, az befolyásol, ami
éppen történik velem.
Milyen lépésekben forrott ki a Rossz
versek koncepciója?
Az említett zsánerfilmből
indultam ki, amit aztán eluralt a személyesség. Az emlékképek, amelyek átszövik
és kicsit asszociatívvá teszik a Rossz
verseket, fontosabbak lettek nekem, mint az, hogy recepteskönyből írjak
filmet. A zsánerfilmeknek vannak szabályai, sajátos formavilága, amiből
folyamatosan ki akartam törni.
Nem tudnád zsánerfilmben megfogalmazni a személyes problémáidat?
Eleinte ezt szerettem volna, a VAN előtti kisfilmjeim sem nyíltan
személyesek. A Rossz verseknél a film
noir volt a kiindulópont, aminek nagy rajongója vagyok. Sok tervem van, nem
tudom, legközelebb mit csinálnék. Nehéz megtalálni, mi az, ami tényleg érdekel,
ami érzelmileg meghatároz. Most jobban érdekelt a személyesség.
Volt olyasmi, amit rendezőként a Rossz verseknél tanultál meg
vagy próbáltál ki először?
Nincs olyan területe a
filmkészítésnek, ahol ne lett volna valami újdonság a Rossz versek esetében. Megírtam életem első
nagyjátékfilm-forgatókönyvét, a VAN-nál
ugyanis rendes, összefüggő, fejlesztett könyvünk sem volt. Egy teljes csapattal
fél évig kőkeményen készítettük elő a filmet, nagy stábbal forgattunk, két
operatőrrel, öt különböző nyersanyagra, VFX-trükkökkel. A zenét három
alkotótárssal közösen írtuk. Ezek mind újdonságok voltak. Számomra az volt a
legfontosabb, hogy eklektikus filmet csináljunk, amiben látszólag nincs
rendszer, ami még a kronológiát is felborítja, de van egy biztos, összetartó
pontja: a főhős személye.
Nem említetted nehézségként, hogy te játszod a főszerepet.
Azt kifelejtettem, teljesen
extrém helyzet volt. Játszani nagyon élvezetes, remek színészekkel
dolgozhattam, profikkal és amatőrökkel is. A filmbeli legjobb barátom a
valóságban is a lakótársam, vele még este tízkor, otthon, egy sör mellett is
folytattuk a próbákat. Engem is meglepett, hogy nem zavart, ahogy játszom.
Néhány helyzetben éreztem csak úgy, hogy feszélyez, ha sokan néznek a monitoron
keresztül, ennél nagyobb intimitásra van szükségem.
Instruált valaki a forgatáson?
Szóltak, ha technikailag valami
nem stimmelt, vagy béna volt egy-két mondat. Leginkább három emberre
hallgattam: Berkes Juli producerre, Bacskai Brigitta szkriptesre és Fignár
Annára, aki dramaturgként és asszisztensként is, a rendező munkatársaként
dolgozott mellettem, és végigcsinálta az egész próbafolyamatot. A színészeknek
biztosan frusztráló volt, hogy őket instruálom, magamat nem, mintha én olyan jó
lennék. De ha te vagy a rendező és a színész is egyszerre, nincs külső hang,
aki azt mondja neked, hogy rendben volt egy jelenet. Ez nagyon nyomasztó volt,
bizonytalanságban tartott. Először egy beállításban vettük fel a jeleneteimet,
ezeket akartuk váltogatni a feszesebbre vágott emlékképekkel. Ez papíron nagyon
jó ötletnek tűnt, de rá kellett jönnünk, hogy nem működik: eklektikus stílusú
film van, de eklektikus ritmusú nincs, vagy legalábbis mi nem tudjuk
megcsinálni. Szerencsénk volt, hogy kísérletezhettünk, így ezt a koncepciót is
félre tudtuk tenni.
Van kedvenc színész-rendeződ?
Nyilván Woody Allen, de közben
ő nem olyan jó színész – ő Woody Allen. Soha nem tudnám elképzelni az Annie Hallt Danny DeVitóval vagy Gene
Hackmannel. Amúgy nem volt még olyan filmem, ahol a forgatáson ne került volna
szóba az Annie Hall.
A főhős szüleit ugyanazok játsszák, akik a VAN-ban is, míg a báty
karakterét például más színészre bíztad. Hogyan döntötted el, hogy milyen
szerepekre válassz új színészt, és hol tartsd meg az összeszokott gárdát?
Nekem ők nem a megszokott
gárda. Nem az volt a szempont, hogy a VAN-ból
hozzak át színészeket, hanem az, hogy Kovács Zsolttal és Takács Katival vagyok
annyira jóban, hogy tudtam, hamarabb létrejön a bizalmi háló, és gyorsabban
fogunk haladni a forgatáson. A többi stábtagnál is szükségem van arra, hogy a
barátaimnak tartsam őket, így tudunk nyugodtan, kölcsönös bizalommal dolgozni.
A főhős szüleit játszó színészek nyilván hasonlítanak is valamennyire a saját
szüleimre, de ezzel persze vállaltam az összehasonlítást a VAN-nal. A Rossz versek
apafigurája viszont drámaibb, kidolgozottabb, kevésbé komikus karakter.
Alkotótársaidtól idézek néhány megállapítást rólad: „nagyon
maximalista”, „nem lát lehetetlent”, „iszonyú bátran és erősen átvitte az
akaratát”. Te is ilyennek látod magad?
Nem vagyok maximalista. Igaz,
hogy igyekszem végigvinni, amit kitaláltam. De próbálok alkalmazkodni, ami
szerintem a filmkészítés lényege: születik egy terv a fejedben, amiért
lelkesedsz, és onnantól, hogy meg akarod valósítani, minden pillanat a
kompromisszumokról szól. Arról, hogy meg tudj szeretni valamit, ami már rég nem
az, amit eredetileg kitaláltál. Szerintem én képes vagyok erre, annak ellenére,
hogy iszonyú sok hülyeséget csinálok, és gyakran ragaszkodom olyasmihez, aminek
semmi értelme. Például az eredeti helyszínek energiáját akarom érezni a
forgatáson akkor is, ha aztán a képen semmi nem látszik a helyszínből.
Nemcsak a stábodból, hanem a filmjeid közönségéből is igyekszel
közösséget építeni, például a filmzenekoncertekkel. A közösségépítéshez
személyes filmekre van szükség?
Mindegyik film személyes
valamennyire, csak több szűrő kerül a személyességre, ez lehet a választott
műfaj vagy egy határozott formavilág is. A
nagy kékség köré is szerveznek koncerteket, és az is nagyon személyes film.
Rendezői szempontból a Trainspotting
kevésbé személyes, de annak is kultikussá vált a zenéje. Nem hiszem, hogy ha a
noirt csinálom meg, amiről beszéltem, akkor lennének ahhoz kapcsolódó
koncertek. Ez teljesen kiszámíthatatlan: emlékszem, amikor a VAN filmzenekoncertjén meghallottam,
hogy a közönség azokat a dalokat énekli, amelyek benne sem voltak a filmben,
fel sem fogtam, mi történik. Nem tudtam, hogy az embereknek ekkora szükségük
van valamiféle érzelmi bombára.
A Rossz versekben fontos helyen hallható a Gyöngyhajú
lány. Ideges lettél, mikor megtudtad,
hogy Jonah Hill is beletette ugyanezt a dalt az első rendezésébe?
Igen, bár ott nem halljuk Kóbor
János hangját. Túltettem magam rajta.
Ma is elégedett vagy a VAN-nal? Mikor láttad utoljára?
Nyár közepén volt egy
gimnáziumi vetítés. Előtte szerveztek egy beszélgetést, aztán elindult a film,
és páran ottragadtunk. Megértettem egy csomó negatív kritikát a filmmel
kapcsolatban, például azt, mennyire érthető, ha zavarja a nézőket Áron, a főhős
passzivitása. Volt, aki azt mondta, soha nem volt ilyen ideges egy filmen –
most ezt is megértettem. De nem néztem végig a filmet.
A VAN után milyen munkalehetőségeket kaptál? Milyen kapukat nyitott meg
előtted a film?
Pár hónappal később már
Franciaországban voltam, amit főleg a VAN
sikerének köszönhettem. Fél évig nem voltam benne a körforgásban, és mikor
visszajöttem, nem nagyon jöttek össze a dolgok. Indultam reklámtendereken, de
négyből egyet sem nyertem meg, és rájöttem, hogy az ötödiknek neki sem akarok
menni: semmi közöm ahhoz a szakmához, távol áll tőlem az értékrendje. Volt egy
filmtervünk, ami sokáig úgy nézett ki, hogy megvalósulhat, már castingoltunk is
hozzá, de a tévétársaság, amely támogatta volna, végül nem tudta vállalni a
költségeket. Közben már a Rossz versekkel
foglalkoztam, és végül nem is csináltam semmit azon kívül. A VAN után mélypont következett az
életemben: sorban gratuláltak az emberek, nekem pedig fogalmam sem volt, hogyan
lépjek tovább. Bemenekültem a gyerekkorba, próbáltam megválaszolni, hogy ki
vagyok, hogyan jutottam ide – szerintem ezeket a kérdéseket két-három évente
mindenki felteszi magának. Ekkor próbálkoztam a reklámokkal, ami nem sokat
javított a helyzetemen. Nem azért nem csinálok reklámokat, mert megtehetem,
hogy ne csináljak, hanem mert nem akarok a saját filmjeim mellett olyasmit
csinálni, amivel hülyítek másokat. Inkább nevelni szeretném az embereket, jó
dolgokra rámutatni, kirobbantani őket a hétköznapokból, olyan értéket
képviselni vizuálisan, aminek van köze a filmművészethez.
A Rossz versek főhősének gyerekkori alteregóiban csalódást
kelt, hogy milyen felnőtt lett belőlük. A te kamasz éned elégedett lenne azzal,
ahogy most élsz?
Nagyon meglepődne, és az anyagi
körülményeimnek biztosan nem örülne. Viszont nagyon szerencsés vagyok, hogy
olyasmit csinálhatok, amiben mind benne van az a sok önkifejezési forma, amivel
gyerekkoromban próbálkoztam. Nagyon boldog vagyok, hogy filmmel foglalkozom.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|