Magyar MűhelyBeszélgetés Cibulya NikollalIrinyi mindig újrakezdiSzivák Bernadett
A magyar tudomány
története sok drámai életrajzot rejt. A rendezőnő Irinyiről készült kisjátékfilmje
után Semmelweis haláláról forgat.
Irinyi Jánosról
mindenkinek a gyufa feltalálása jut eszébe, pedig a kémikus élete és
tevékenysége jóval sokrétűbb volt ennél. A hazafias feltalálóról Cibulya Nikol
készített „többé-kevésbé valós eseményeken alapuló” kisfilmet Irinyi címmel, amely a Friss Hús
Rövidfilmfesztiválon debütált a nagyközönség előtt. A történet a forradalom
után mintegy tíz évvel játszódik. A rendezővel az ötletről és a forgatás
körülményeiről beszélgettünk.
*
Elsőfilmes rendező vagy,
a filmed pedig bekerült az idei Friss Hús Rövidfilmfesztivál
versenyprogramjába. Debütáló rendezőként miért pont Irinyi történetére esett a
választásod?
Nyáry Krisztiánnak van
egy Merész magyarok című könyve. A
kötet olyan magyarokról szól, akiknek ismerjük ugyan a nevét, de jóval
sokoldalúbbak és különlegesebbek voltak, mint azt hisszük. Az Irinyiről szóló
részben olvastam, hogy Irinyi sokkal több mindent letett az asztalra, nemcsak a
gyufát. Extra okos volt, már 19 évesen feltalálta a robbanásmentes gyufát, a
szabadalmat viszont eladta egy német gyárosnak, Rómer Istvánnak, aki ebből
rendkívüli módon meggazdagodott. Nyári szerint azért csak hatvan forintért adta
el az ötletet, mert a gyáros lánya, Elza nagyon megtetszett neki – de
valószínűleg nem volt köztük semmi komoly. Irinyi később kémiatankönyvet írt,
ágyúöntödéje volt, és a gyufagyártással is többször próbálkozott, voltak
gyárai, de valahogy mindig keresztbe tettek neki. Végül annak ellenére, hogy a
tudományban ennyire előre járt a kortársaihoz képest, úgy halt meg, hogy
életében sosem ismerték el igazán.
Tehát van egy
elképesztően okos ember, akinek mindig keresztbe tesznek, bezáratják a gyárát,
ellehetetlenítik a tudományos tevékenységét, de ez nem akadályozza meg abban,
hogy újrakezdje. Valójában a film üzenete rendkívül egyszerű: soha ne add fel
az álmaidat. Szerintem ezzel könnyű azonosulni, és azt gondoltam, hogy egy
látványos történelmi filmhez jól passzolna ez az egyszerű üzenet. Összefoglalva
a film mondanivalója, hogy mindig kezdjük újra, még akkor is, ha sokszor
elbukunk.
Tehát először főhősöd
volt, hogyan született meg körülötte a film története?
Fazekas Mátét kértem meg
az ötlet alapján a forgatókönyv megírására, és ő találta ki, hogy Irinyi
építsen egy robotot – ezen kívül viszonylag hitelesek maradtunk a
történelemhez. Irinyi valóban nagy hazafi volt. Részt vett a szabadságharcban,
emiatt börtönben ült, ami eléggé megtörte, majd a szabadulása után visszavonult
a tanyájára. A falubeliek pedig egyrészt féltek tőle, másrészt félnótásnak tartották.
Különféle mezőgazdasági gépekkel kísérletezett, állítólag a kombájn elődjét is
feltalálta, de a terveit senki nem tudta megépíteni. Ebből indult ki a
gondolat, hogy akár építhetett egy harci robotot is, hiszen nem tudhatjuk
pontosan, mivel kísérletezett a tanyáján. Azt is tudjuk, hogy Kossuth bujkált,
és szervezkedett az újabb forradalom ügyében, amiről hitték, hogy megtörténhet.
A szerkezet steampunk
jegyeket is hordoz magán. Hogy jött az ötlet, hogy egy kis modernitást
keverjetek egy százötven éves történetbe?
Ezt Szőke Dániel
operatőrrel együtt találtuk ki. Mikor elkezdtünk gondolkodni a roboton,
biztosak voltunk benne, hogy nem fogunk CGI-technikát használni, hiszen
egyrészt az iszonyatosan drága, másrészt, ha már a XIX. században játszódik a
történet, akkor miért is ne építenénk valami olyat, amiről többé-kevésbé
elhisszük, hogy akkoriban képesek lettek volna megépíteni, és még működik is. A
korszakból adódóan gőzmeghajtásban gondolkodtunk, és ebből következett az enyhe
steampunk stílus megjelenítése. A látványtervező Kalácska Gábor volt, és egy
öt-hat fős csapat nagyjából másfél-két hónapig dolgozott a roboton.
Most hol van a
forradalmi robot? Valahol meg lehet nézni?
Vidéken van, elég nagy
szegény, úgyhogy problémás tárolni. Van benne két bicikli, bele kell mászni, és
hajtja két ember, így március 15-én részt vett egy biciklis felvonuláson,
április 22-én pedig egy másik biciklis rendezvényen, illetve egy ideig a
Gellért téren és Budaörsön volt kiállítva.
Hogyan választottad ki a
szereplőket?
Irinyi szerepére nekem
és a forgatókönyvírónak is egyértelmű volt, hogy Hajduk Károly a tökéletes. Az
újságíró karakterére több ötletünk volt, néhány embert behívtunk
próbafelvételre, és végül Csiby Gergelyre esett a választás, mert úgy
gondoltam, az arca jól beleillik a XIX. századi közegbe.
Milyen volt a közös
munka a stábbal?
A csapat remek volt,
viszont – mint minden rövidfilmes forgatásnál – nagyon kevés volt az idő,
mindössze öt napot forgattunk, négy napot Szentendrén a Skanzenben, egyet pedig
Pilisszentivánon. Folyamatosan viharos idő volt, lógott az eső lába, többször
le is álltunk, ami miatt sok mindent el kell hagyni, amik utólag borzasztóan
hiányoznak a filmből.
Mik a terveid a jövőre
nézve?
Újból pályáztam és
kaptam támogatást a mecenatúránál egy következő kisjátékfilmre, Semmelweis
haláláról. Megint Nyáry Krisztiánhoz fordultunk inspirációért. Semmelweis
halálát rejtély övezi, de van egy olyan teória, hogy saját kollégái csalták el
egy orvos konferenciára – ha jól emlékszem –, ahol figyelmeztetésképp
megverték. Azt akarták elérni, hogy Semmelweis vonja vissza a gyermekágyi
lázról szóló tanait, miszerint az orvosok maguk okozzák a nők és újszülöttek
halálát, pusztán azért, mert nem mosnak kezet a szülés levezetése előtt. A
figyelmeztető verés túl jól sikerült, Semmelweis belehalt a sérüléseibe.
Mi a véleményed a
mecenatúraprogramról?
Nagyon jó, hogy már
évente kétszer is meghirdetik, de lehetne egy kicsit több a támogatás összege.
A kisjátékfilm nagyon mostoha műfaj olyan szempontból, hogy már nem diákokat
vagy ismerősöket kérsz fel az elkészítéséhez, hanem szakembereket, de sosincs
rá elég pénz, és az ilyen projektekben senki nem kap teljes fizetést. Egészében
nézve sok pénzt ad a Mecenatúra, de 4-8 millió forintból viszonylag nehéz
filmet készíteni. Főleg, ha kosztümös-robotok is szerepelnek benne.
Az alkotóról dióhéjban
Cibulya Nikol elsőfilmes
rendező, az ELTE-n végzett filmelmélet és filmtörténet szakon. Számos
videoklipet rendezett népszerű magyar zenekaroknak, de a reklámipar is
foglalkoztatta már. Következő kisjátékfilmje szintén a mecenatúraprogram
támogatásával készül Semmelweis halála
címmel.
A képek forrása: Ametist Films
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 1 átlag: 1 |
|
|