KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
          
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
   1994/május
KRÓNIKA
• Létay Vera: Élt 39 évet Koltai Ágnes

• Bakács Tibor Settenkedő: Pogány evangélium Derek Jarman
• Nádasdy Ádám: Körülötte angyalok Derek Jarman
• Kömlődi Ferenc: Punk karnevál Jubileum, 1977
• Eörsi István: Kitérő: Buñuel (1.) Időm Gombowitz-csal
FESZTIVÁL
• Reményi József Tamás: A szabadság orra Berlin
MAGYAR FILM
• Zsugán István: Egyetlen zseblámpával Beszélgetés Grunwalsky Ferenccel
• Hirsch Tibor: Minden ugyanaz másképpen Balázs Béla Stúdió
AMERIKAI FÜGGETLENEK
• Turcsányi Sándor: Elővárosi állomások Hal Hartley filmjeiről
• Antal István: Minden folyik tovább

• Földényi F. László: Művészet a Harmadik Birodalomban A rombolás építészete (1.)
KRITIKA
• Bori Erzsébet: Orbis Pictus Nyugattól Keletre, avagy a média diszkrét bája
• Turcsányi Sándor: Egy csók és más semmi Rám csaj még nem volt ilyen hatassal
• Forgách András: Egy mozdulat sírfelirata Isten veled, ágyasom!
LÁTTUK MÉG
• Asbóth Emil: A Pelikán-ügyirat
• Békés Pál: Imádlak, Mr. Manhattan!
• Turcsányi Sándor: Egy lövés a fejbe, öt a testbe
• Kovács András Bálint: Veszélyes érintés
• Tamás Amaryllis: Négyfogásos szerelem
• Mockler János: Az ítélet éjszakája
• Harmat György: Szökésben
• Bíró Péter: Robotzsaru 3.

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

A Pelikán-ügyirat

Asbóth Emil

Az Elnök emberei ismét rossz fát tesznek a tűzre. Alan J. Pakula a Watergate-ügyirat nyilvánosságra kerülésének nagy sikerű politikai krimije után most újabb Elnököt vesz célba. Pedig ez az Elnök amúgy rokonszenves férfiú, nyájas nagypapa, állatbarát, az ovális irodában lankadatlan türelemmel idomítja kutyáját, hát istenem, kicsit szereti a hatalmat, s nem volna ellenére, ha újból megválasztanák. Csak azért fogad el hatalmas korrupciós pénzeket választási kampánya támogatására, hogy a népjobbító, honmentő eszméket, a szabadság fennkölt ideáit érvényre juttathassa. Az ügy eltussolásának hadjárata, a bérgyilkosságok sorozatával tarkított piszkosmunka az Elnök embereinek lelkiismeretét terheli.

Pakula mestere a műfajnak, maga a politikai játszma inkább csak hordozó anyaga a feszültségnek, a staccatoszerűen következő izgalmas fordulatoknak, a hangtompítós fegyverek dramaturgiai megoldásainak. Mint egykor Robert Redford és Dustin Hoffman, most is tehetséges sztárszínészek, Julia Roberts és a sötét bőrű férfiszépség, Denzel Washington személyesítik meg a Szent Nyilvánosság rettenthetetlen védelmezőit. A léleknemesítő szónoklatok, gyanúsan szárnyaló ígéretek, szép mosolyú műfogsorok, vértelen hivatalnokmaszkok és véres profigengszterek világával szemben Julia Roberts gyermekien hamvas bőre, őzsuta tekintete.

A természetvédelmi terület pelikánjait kipusztítja a kapzsi profitvágy, a választási kampányon foltot ejt a korrupció, a nyilvánosságot korlátozni próbálja a hatalom. Persze ilyesmi csak Amerikában fordulhat elő. Nálunk például kizárólag szuperlatívuszokat érdemel a fogtechnikusi szakma, és a legtökéletesebb sajtószabadság van. Még a tavasz madárkái is – légyen tolluk bármilyen árnyalatú – korlátozatlanul csiripelhetnek közszolgálati lomb-adóállomásukon.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1994/05 57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=1151