KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
   2011/november
KUBRICK
• Békés Márton: Renitensek A lázadás inflációja
• Simonyi Balázs: Lolita fotelje Kubrick Párizsban
• Hubai Gergely: Strauss az űrben A Kubrick-kotta
FEKETE AMERIKA
• Boros Gábor: Forradalom családi vállalkozásban Melvin és Mario Van Peebles
• Géczi Zoltán: Gyászbeszéd egy virgonc halott sírja felett Kortárs blaxploitation cinema
LATIN MOZI: ARGENTÍNA
• Lénárt András: A Harmadik Film országa A mai argentin mozi
• Ardai Zoltán: Nagy lófrálás délelőtt Cortázar–Antonioni
• Sepsi László: A bűn diktatúrája Argentin bűnügyi filmek
BUDAPEST NOIR
• Kolozsi László: Pesten lehetett este korzózni Beszélgetés Kondor Vilmossal
• Schubert Gusztáv: Bűnös Budapest? Noir Posthumus
RÉMREMAKE
• Varga Zoltán: Ne szemétkedj az eredetivel! Rémremake-ek
• Varró Attila: Vérfrissítés
TATSUMI
• Bayer Antal: A manga felnőttkora Yoshihiro Tatsumi
• Teszár Dávid: Condition humaine Tatsumi
FILMZENE
• Képes Gábor: A borzongás húrjai Riz Ortolani és kortársai
FILM / REGÉNY
• Varró Attila: Csak gépelés Kathryn Stockett: A segítség
• Tüske Zsuzsanna: Fehér fajansz A segítség
• Tüske Zsuzsanna: Fehér fajansz A segítség
KRITIKA
• Kovács Kata: Botlások négy negyedben A halálba táncoltatott leány
• Kovács Kata: Kultúrturizmus Éjfélkor Párizsban
MOZI
• Vajda Judit: Apró kis hazugságok
• Schubert Gusztáv: Kaland
• Kolozsi László: Tengerre, franciák!
• Kovács Marcell: Álmok otthona
• Forgács Nóra Kinga: Tomboy
• Baski Sándor: Az adósság
• Sepsi László: Santiago '73
• Pálos Máté: Room 304
KRITIKA
• Kovács Kata: Egy nap
MOZI
• Tüske Zsuzsanna: Finánc a pácban
• Roboz Gábor: Testcsere
• Varró Attila: Delfines kaland
DVD
• Pápai Zsolt: Aranypolgár
KRITIKA
• Varga Zoltán: Gyilkossághoz öltözve; Halál a hídon
DVD
• Bata Norbert: Bombasiker
• Kardulesz Rita: Éjszakai nap
• Vincze Árpád: Temple Grandin
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Bombasiker

Bata Norbert

Silent Movie – amerikai, 1977. Rendezte: Mel Brooks. Szereplők: Mel Brooks, Marty Feldman, Dom DeLuise. Forgalmazó: Fantasy Film. 87 perc.

A hetvenes évek elsõ felében készített mûfajparódiáit (Az ifjú Frankenstein, Fényes nyergek) követõen Mel Brooks a Bombasikerrel (eredetileg Silent Movie, azaz némafilm) a mozgókép elsõ évtizedeinek legjellegzetesebb mûfaját fölelevenítve kortárs burleszket készített, amely önfeledten tiszteleg Mack Sennett hajszavígjátékai, Chaplin és Keaton pazar komédiái vagy éppen a Marx-testvérek eszement humora elõtt (az utóbbiakhoz Brooks szorosabban kötõdik, amit kivált az igazol, hogy rendezõ-alteregója majdnem végig harmadmagával tûnik föl a filmben). A néma burleszk feltámasztásában formailag a lehetõ legmesszebbre merészkedik, Brooks ugyanis teljesen eltünteti a hangsávból a dikciót, hiába beszélnek a szereplõk – mindössze, önironikus gesztusként, a pantomimmûvész Marcel Marceau-val mondat ki hallható szót –, és az információközlést a némafilmekbõl vett inzertekre bízza. A zörejeket viszont komikus módon alkalmazza a hangsáv, összefonva azokat a vizuális humorral: a burleszk majd’ valamennyi gegtípusára bõségesen találunk példákat, legyen szó automataként mozgó emberrõl, nonszenszbe torkolló kergetõzésrõl (a kórházi parkban és folyosókon zajló tolókocsis üldözés, amely még a Ben-Hur versenyjelenetét is kifigurázza, a film csúcspontja) vagy nevetséges álcázási praktikákról – jóllehet a tréfák színvonala, Brooks szokásához híven, meglehetõsen egyenetlen.

Figyelemreméltó, hogy tüntetõen ódivatú fogalmazásmódja ellenére a Bombasiker egyúttal a kortárs filmipar kordokumentuma: miközben a legdivatosabb sztárokat (Burt Reynolds, James Caan, Liza Minnelli, Anne Bancroft, Paul Newman) vonultatja föl epizodistaként, a bekebelezéstõl rettegõ hollywoodi stúdió motívumával az Álomgyárban ténylegesen lejátszódott tulajdonosváltás reflexiójával is szolgál.

Extrák: elõzetes; filmográfiák.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2011/11 59-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10852