KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
   2010/március
MAGYAR MŰHELY
• Muhi Klára: Tiszta Amerika Magyar filmipar
• Kolozsi László: Magyar kopó Hazai bűnfilmek
• Schreiber András: Pótkávé Bűnügyi tévémagazinok
EDGAR ALLAN POE
• Géczi Zoltán: Míg e rejtélyt meglesem Edgar Allan Poe
• Janisch Attila: Az inga alatt A filmszerűtlen Poe
ALVILÁGI AMERIKA
• Roboz Gábor: A bánatos krónikás Dennis Lehane
EDGAR ALLAN POE
• Kovács Marcell: Többször használatos rémálmok Poe és Corman
KAMASZMOZI
• Varró Attila: A változás kora Farkasember-filmek
• Vajda Judit: Grimm és az idegenek Nem félek a farkastól
• Jankovics Márton: A korona súlya Kamaszkirálynők
• Forgács Nóra Kinga: Nem leányálom Andrea Arnold: Akvárium; Lone Scherfig: Egy lányról
OLIVEIRA 101
• Forgách András: Az öregkor diszkrét bája Manoel de Oliveira
ÉSZAK-KOREA
• Teszár Dávid: Remetediktatúra Dokumentumfilmek Észak-Koreáról
• Csoma Mózes: Pulgaszari Sin Szang Ok megpróbáltatásai
FESZTIVÁL
• Barkóczi Janka: Cigányút
KÖNYV
• Schubert Gusztáv: Filmsziget BBS 50
• Grunwalsky Ferenc: A Sáncban
TELEVÍZÓ
• Kemenes Tamás: Szigorúan nyilvános Rejtett kamerás műsorok
• Baski Sándor: Csak egy kattintás A filmelőzetesek története 3.
KRITIKA
• Hirsch Tibor: Körkörös történelem Oda az igazság
• Bori Erzsébet: Vendégjáték Erdélyben Peter Strickland: Varga Katalin
• Gorácz Anikó: Háromszög franciaágyra Májusi zápor
MOZI
• Vincze Teréz: Éhség
• Schreiber András: Kilenc
• Baski Sándor: A sötétség határán
• Fekete Tamás: Mindenki megvan
• Varró Attila: Komfortos mennyország
• Kovács Marcell: Éli könyve
• Sepsi László: Légió
• Teszár Dávid: Milarepa
• Tüske Zsuzsanna: Testvérek
• Parádi Orsolya: Coco Chanel és Igor Sztravinszkij
• Vajda Judit: Fekete villám
• Alföldi Nóra: 9
DVD
• Ádám Péter: Truffaut-gyűjtemény
• Pápai Zsolt: A vonat
• Alföldi Nóra: Náci zombik
• Tosoki Gyula: Idegenek Velencében

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Könyv

A Sáncban

Grunwalsky Ferenc

A Műcsarnok BBS-kiállításának megnyitója.

Tisztelt Hölgyeim és Uraim!

Kedves barátaim.


Jancsó Miklós Szegénylegények című filmjének végén a következő párbeszéd hangzik el:


Fiatal tiszt: Ezek mind onnan jöttek? – kérdi a fiatal császári tiszt, a fiatal Tordy Géza, az egybeterelt szegénylegényektől.


(És most, ha nem haragudtok, rátok nézek kedves barátaim.)


Jelentő tiszt: Igenis. Ezek mind sáncbeliek.

Fiatal tiszt: Itt van mind?

Jelentő: Igenis.


Tordy végignéz a szegénylegényeken.


Fiatal tiszt: Ezek mind a régiek?

Torma, a sáncbeliek közül: Azok. Ezek a régiek.

Fiatal tiszt: Mind megvan?

Torma: Nincs. Még akkor ottmaradtak sokan. Meg azóta is.

Fiatal tiszt: Szóval, akik megvannak, itt vannak mind?

Torma: A Sándor még hiányzik. De itt vannak.

Fiatal tiszt: Sándor nem kell. De a többiek elveszik méltó büntetésüket.


Kedves barátaim! Remélem akik megvannak, itt vannak, és elnyerik méltó elismerésüket.

1969-ben a Szociológiai Kiáltvánnyal, új vezetőséggel kinyitottuk a kapukat és az alkotók nem voltak többé a diploma kerítésébe zárva, megszűntek az előjogok. Maga az alkotás, a jövő lehetséges és kívánt művészete lett a téma. Ez óriási felszabadító erővel hatott mindenkire és rengeteg ember számára nyílt meg a filmcsinálás lehetősége.


Így, a mából, egy kiállításról visszanézve, sőt kiállításként nézve önmagunkat, az egész BBS történetét úgy látom: ahány ember, annyi BBS-stúdió, annyi emlék, és annyi vita, élet és varázslat, és annyi csalódás vagy siker.


A BBS – jelkép, ami a szabadság felé mutat. A szabad alkotás, a filmes önmegvalósítás lehetőségének és a korlátok ledöntésének jelképe.


Azt remélem, hogy Magyarországon mindig, minden nemzedék számára lesz ilyen lehetőség és szeretettel üdvözlök minden szegénylegényt, aki még élve a Sáncban van, vagyis közöttünk, alkotóképesen.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2010/03 49-49. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10087