KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
   2015/július
MAGYAR MŰHELY
• Forgách András: Az egyetlen Nemes Jeles László: Saul fia
• Soós Tamás Dénes: „Olyan, mint egy tánc” Beszélgetés Erdély Mátyással
MAGYAR KLASSZIKUSOK
• Gelencsér Gábor: Staféta a labirintusban Kovács András
• Kovács András: A szerencse fia
HORROR 2.0
• Sepsi László: Hebegés és belezés Új független horrorfilmek
• Hegedüs Márk Sebestyén: Folytatások között Insidious: A gonosz lélek
• Varga Zoltán: Nincsenek itt Poltergeist 1982 vs. 2015
KATASZTRÓFAFILMEK
• Huber Zoltán: Sterilizált evolúció Egynyári katasztrófafilmek
• Barotányi Zoltán: Atomerőmű-katasztrófák Tudomány a moziban
• Andorka György: Felezési idő Atom-dokuk
BOORMAN
• Csiger Ádám: „Ez csak egy játék” John Boorman portré - 2. rész.
WELLES 100
• Kránicz Bence: A mágus ezer arca Welles, a mozihős
• Varró Attila: Ponyvából katedrális Welles noir adaptációi
HATÁRSÁV
• Horeczky Krisztina: Az én XX. századom Robert Wilson színpada
FESZTIVÁL
• Buglya Zsófia: Kiemel, beemel Linz – Crossing Europe
• Ruprech Dániel: Síkban terül el Oberhausen
TELEVÍZÓ
• Huber Zoltán: Korszakok határán Mad Men – Reklámőrültek
KÖNYV
• Veress József: „Megvigasztal két órára” Radnóti Miklósné Gyarmati Fanni: Napló
FILM / REGÉNY
• Jankovics Márton: A hiányérzet krónikása Paul Thomas Anderson: Beépített hiba
KRITIKA
• Pintér Judit Nóra: Hegek a lelken Nagy Dénes: Seb
• Takács Ferenc: Képben vagyunk Mike Leigh: Mr. Turner
• Czirják Pál: Ez nem egy taxi Jafar Panahi: Taxi Teherán
MOZI
• Forgács Nóra Kinga: Lány macskával
• Árva Márton: A második anya
• Kovács Bálint: Világevők
• Baski Sándor: Jön Harold!
• Kránicz Bence: A kém
• Varró Attila: Hullámlovasok
• Vincze Teréz: Szerelemsziget
• Vajda Judit: Csak azért is szerelem!
• Tüske Zsuzsanna: Megőrjít a csaj
• Horváth Eszter: Szex, szerelem, terápia
• Soós Tamás Dénes: Who Am I – Egy rendszer sincs biztonságban
• Sepsi László: Holnapolisz
DVD
• Kránicz Bence: Batman-rajzfilmek
• Pápai Zsolt: Hazárdjáték
• Soós Tamás Dénes: Az interjú
• Kránicz Bence: Agyar
• Fekete Martin: Szarvak
• Pápai Zsolt: Csapatjáték

             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Hullámlovasok

Varró Attila

Ride – amerikai, 2014. Rendezte és írta: Helen Hunt. Kép: Jas Shelton. Zene: Julian Wass. Szereplők: Helen Hunt (Jackie), Brenton Thwaites (Angelo), Luke Wilson (Ian), David Zayas (Ramon). Gyártó: Sandbar Pictures. Forgalmazó: Cinetel Kft. Szinkronizált. 93 perc.

Amennyiben Helen Hunt Oscar-díjas hollywoodi színésznő eddigi kétfilmes rendezői pályája központi motívumának az anyaságot tekintjük, a 2007-es Amikor minden változik és a tavalyi Hullámlovasok szoros párhuzamai komoly önreflektív tanulságokat kínálnak. Míg a debütfilmben Hunt frissen elhagyott, középkorú felesége két férfi között hányódva próbál eredménytelenül összehozni egy saját gyermeket, mígnem végül az örökbefogadás és az új pasi családjába történő beilleszkedés hozza el a boldogságot, addig hét évvel később ugyanez a new yorki asszony már elváltan, az öregség szélén, egy tragikusan meghalt és egy nyugati partig szökött fiúgyermek rabságából szabadul ki, ingatag szörfdeszkán megtéve az önálló, új élet kezdőlépéseit. Hunt művészi függetlenedése a 2007-es álomgyári regényadaptáció félresikerült adoptációja után immár minden tekintetben vér szerinti gyermeket eredményezett, saját ötletből fogant, önállóan írt és low budget indie filmként megrendezett személyes opusz – így aztán anyafigurája számára immár nem az elnyomó Férfi, hanem az elnyomott Gyerek a lelki traumák forrása, a saját teremtmény terheitől kell megszabadulni a Venice Beach csillogó hullámait meglovagolva.

Reese Witherspoon tavalyi Vadonjához hasonlóan a Hullámlovasok fejlődéstörténetében is az Anyatermészet hatalmával való szembesülés, küzdelem és megbékélés hárompilléres hídja vezet a művészi önállóság édenkertjébe, Hunt azonban jóval több alázattal viszonyul a Csendes-óceánhoz, mint pályatársnője a kaliforniai rengeteghez. Filmje színészi és stiláris hivalkodástól mentes, egyszerű vallomás, minden sutaságával és üresjáratával együtt rokonszenves útkeresés – nem az önmegvalósítás diadaláról, inkább kényszerű kompromisszumairól mesél, ahol a leküzdhetetlen hullámok megváltó erejétől a tengerbe szórt hamvakon át a férfivizelet helyi fájdalomcsillapításáig minden metafora arról vall, hogy habár felül a deszka, azért a víz az úr.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2015/07 57-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12313