KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
   2015/július
MAGYAR MŰHELY
• Forgách András: Az egyetlen Nemes Jeles László: Saul fia
• Soós Tamás Dénes: „Olyan, mint egy tánc” Beszélgetés Erdély Mátyással
MAGYAR KLASSZIKUSOK
• Gelencsér Gábor: Staféta a labirintusban Kovács András
• Kovács András: A szerencse fia
HORROR 2.0
• Sepsi László: Hebegés és belezés Új független horrorfilmek
• Hegedüs Márk Sebestyén: Folytatások között Insidious: A gonosz lélek
• Varga Zoltán: Nincsenek itt Poltergeist 1982 vs. 2015
KATASZTRÓFAFILMEK
• Huber Zoltán: Sterilizált evolúció Egynyári katasztrófafilmek
• Barotányi Zoltán: Atomerőmű-katasztrófák Tudomány a moziban
• Andorka György: Felezési idő Atom-dokuk
BOORMAN
• Csiger Ádám: „Ez csak egy játék” John Boorman portré - 2. rész.
WELLES 100
• Kránicz Bence: A mágus ezer arca Welles, a mozihős
• Varró Attila: Ponyvából katedrális Welles noir adaptációi
HATÁRSÁV
• Horeczky Krisztina: Az én XX. századom Robert Wilson színpada
FESZTIVÁL
• Buglya Zsófia: Kiemel, beemel Linz – Crossing Europe
• Ruprech Dániel: Síkban terül el Oberhausen
TELEVÍZÓ
• Huber Zoltán: Korszakok határán Mad Men – Reklámőrültek
KÖNYV
• Veress József: „Megvigasztal két órára” Radnóti Miklósné Gyarmati Fanni: Napló
FILM / REGÉNY
• Jankovics Márton: A hiányérzet krónikása Paul Thomas Anderson: Beépített hiba
KRITIKA
• Pintér Judit Nóra: Hegek a lelken Nagy Dénes: Seb
• Takács Ferenc: Képben vagyunk Mike Leigh: Mr. Turner
• Czirják Pál: Ez nem egy taxi Jafar Panahi: Taxi Teherán
MOZI
• Forgács Nóra Kinga: Lány macskával
• Árva Márton: A második anya
• Kovács Bálint: Világevők
• Baski Sándor: Jön Harold!
• Kránicz Bence: A kém
• Varró Attila: Hullámlovasok
• Vincze Teréz: Szerelemsziget
• Vajda Judit: Csak azért is szerelem!
• Tüske Zsuzsanna: Megőrjít a csaj
• Horváth Eszter: Szex, szerelem, terápia
• Soós Tamás Dénes: Who Am I – Egy rendszer sincs biztonságban
• Sepsi László: Holnapolisz
DVD
• Kránicz Bence: Batman-rajzfilmek
• Pápai Zsolt: Hazárdjáték
• Soós Tamás Dénes: Az interjú
• Kránicz Bence: Agyar
• Fekete Martin: Szarvak
• Pápai Zsolt: Csapatjáték

             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Jön Harold!

Baski Sándor

Her er Harold – norvég, 2014. Rendezte és írta: Gunnar Vikene. Kép: Simon Pramsten. Szereplők: Bjorn Sundquist (Harold), Fanny Ketter (Ebba), Björn Granath (Kamprad), Lena-Pia Bernhardsson (Martensson). Gyártó: Mer Film. Forgalmazó: Mozinet Kft. Feliratos. 87 perc.

A skandináv krimikhez hasonlóan a skandináv komédiák is szinte önálló branddé formálódtak az elmúlt évek során, hála a nehezen definiálható, de könnyen felismerhető motívumoknak és hangulatoknak. Ilyen a magányos főhős(ök) figurája, a mindent átitató fanyar humor és világszemlélet, illetve a melankolikus alaphangulat, amelyet elsősorban nyilván a zord időjárási körülmények szavatolnak. Ahogy a skandináv krimik piacát is elárasztották Jo Nesbø és a többi sztárszerző epigonjai, úgy – a markáns „műfaji jegyeknek” hála – minden 101 Reykjavíkra vagy Északra is tucatnyi középszerű produkció jut.

A norvég Gunnar Vikene filmje is jobbára a „futottak még” kategóriáját erősíti. A nyitány a Schmidt történetét idézi, a Jön Harold! címszereplője is felesége hirtelen halálát követően dönt úgy, hogy útnak indul, és menetközben meglátogatja elhidegült felnőtt gyerekét. Karaktere egyben a hatalommal szélmalomharcot folytató kisember archetípusát is megtestesíti, Harold ugyanis a bútorüzlete szomszédságába települő IKEA miatt megy előbb csődbe, aztán Svédországba, hogy elrabolja a cég alapítóját, Ingvar Kampradot.

Ha road movie, akkor sorsfordító találkozás: az utazás közben megismert, vadóc tinédzserlány szembesíti hősünket egy másik nézőponttal. Ebba üdítő jelenléte a (melo)drámai és a komikus szálat egyszerre erősíti – az IKEA-vezér elrajzoltabb figurája inkább csak az utóbbit – és erre a kényes balanszra Vikene mindvégig ügyel. A Jön Harold! csendes és helyenként kifejezetten elégikus dramedy, ugyanakkor ez a legnagyobb hibája is. Hiányoznak belőle a csúcspontok és az igazi meglepetések, így hiába az erős színészi jelenlét és a magabiztos rendezés, a végeredmény épp annyira formalizált és semmitmondó, mint a tengerentúli műfajtársak többsége.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2015/07 56-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12312