KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
   2015/július
MAGYAR MŰHELY
• Forgách András: Az egyetlen Nemes Jeles László: Saul fia
• Soós Tamás Dénes: „Olyan, mint egy tánc” Beszélgetés Erdély Mátyással
MAGYAR KLASSZIKUSOK
• Gelencsér Gábor: Staféta a labirintusban Kovács András
• Kovács András: A szerencse fia
HORROR 2.0
• Sepsi László: Hebegés és belezés Új független horrorfilmek
• Hegedüs Márk Sebestyén: Folytatások között Insidious: A gonosz lélek
• Varga Zoltán: Nincsenek itt Poltergeist 1982 vs. 2015
KATASZTRÓFAFILMEK
• Huber Zoltán: Sterilizált evolúció Egynyári katasztrófafilmek
• Barotányi Zoltán: Atomerőmű-katasztrófák Tudomány a moziban
• Andorka György: Felezési idő Atom-dokuk
BOORMAN
• Csiger Ádám: „Ez csak egy játék” John Boorman portré - 2. rész.
WELLES 100
• Kránicz Bence: A mágus ezer arca Welles, a mozihős
• Varró Attila: Ponyvából katedrális Welles noir adaptációi
HATÁRSÁV
• Horeczky Krisztina: Az én XX. századom Robert Wilson színpada
FESZTIVÁL
• Buglya Zsófia: Kiemel, beemel Linz – Crossing Europe
• Ruprech Dániel: Síkban terül el Oberhausen
TELEVÍZÓ
• Huber Zoltán: Korszakok határán Mad Men – Reklámőrültek
KÖNYV
• Veress József: „Megvigasztal két órára” Radnóti Miklósné Gyarmati Fanni: Napló
FILM / REGÉNY
• Jankovics Márton: A hiányérzet krónikása Paul Thomas Anderson: Beépített hiba
KRITIKA
• Pintér Judit Nóra: Hegek a lelken Nagy Dénes: Seb
• Takács Ferenc: Képben vagyunk Mike Leigh: Mr. Turner
• Czirják Pál: Ez nem egy taxi Jafar Panahi: Taxi Teherán
MOZI
• Forgács Nóra Kinga: Lány macskával
• Árva Márton: A második anya
• Kovács Bálint: Világevők
• Baski Sándor: Jön Harold!
• Kránicz Bence: A kém
• Varró Attila: Hullámlovasok
• Vincze Teréz: Szerelemsziget
• Vajda Judit: Csak azért is szerelem!
• Tüske Zsuzsanna: Megőrjít a csaj
• Horváth Eszter: Szex, szerelem, terápia
• Soós Tamás Dénes: Who Am I – Egy rendszer sincs biztonságban
• Sepsi László: Holnapolisz
DVD
• Kránicz Bence: Batman-rajzfilmek
• Pápai Zsolt: Hazárdjáték
• Soós Tamás Dénes: Az interjú
• Kránicz Bence: Agyar
• Fekete Martin: Szarvak
• Pápai Zsolt: Csapatjáték

             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Horror 2.0

Insidious: A gonosz lélek

Folytatások között

Hegedüs Márk Sebestyén

Univerzumépítés a Wan-franchise jegyében.

James Wan, miután a 2004-es Fűrésszel akarva-akaratlanul is megágyazott a később „torture porn”-ként csúfolt, nyíltszíni kegyetlenkedéseket favorizáló filmcsoport rövid sikertörténetének, saját horrorfilmjeivel határozottan biztonságosabb vizekre evezett, és az elmúlt fél évtizedet lényegesen szalonképesebb és polírozottabb kísértetházas rémfilmek készítésével töltötte. Ez a „polírozottság” sajnos jelen esetben nem tekinthető pozitívumnak: Wan rendezői stílusát újabban ugyanis erőteljes kimértség, kiszámítottság jellemzi, a horror műfajának pedig sohasem állt jól a patikamérleg-precizitás, mivel mindig is a határok feszegetéséről szólt. Wan ehelyett biztonsági játékot játszik. Meglepetést sohasem okoz, de mindig hozza az elvárható színvonalat. Előszeretettel zsákmányolja ki a horrortörténet klasszikusait (míg az Insidious nagy vonalakban a Poltergeist cselekményét követte, a Démonok között már-már szégyentelen koppintása volt az Amityville-filmeknek), de ismeri és szereti is a nagy elődöket, nem mellékesen pedig ért is azok stílusosan korrekt – bár kissé lelketlen – újracsomagolásához.

Lehet persze csámcsogni a filmek minősége felett, annyi kétségtelen, hogy filmjeit egyaránt értékeli kritika és közönség, az amerikai meglepetéssiker (és Magyarországon nem forgalmazott) Insidious-t követő, tavalyelőtti Démonok között például még a horrorfilmeket nem éppen szívén viselő magyar moziközönséget is meggyőzte, és igen tisztességes nézőszámokat produkált. Ilyen sikerek mellett persze folyamatosan kell ütni a vasat, így a Wan-franchise-nak addig is folytatódnia kellett, amíg a rendező a Halálos iramban hetedik epizódjával volt elfoglalva. Így a magyar forgalmazásban A gonosz lélek alcímre keresztelt Insidious 3 esetében a Démonok között spin-offjaként tételezhető Annabelle-hez hasonlóan Wan csak producerként bábáskodik a film felett, s a rendezői székbe ezúttal a direktor állandó társírójaként és színészeként ismert, elsőfilmes Leigh Whannell ülhetett.

Az emberek testére vadászó alattomos démonok világába kalauzoló Insidious-sorozat harmadik epizódja – akárcsak a tavalyi Annabelle – prequel, melyben a szellemvadász Elise előtörténetével ismerkedhetünk meg. Már a sorozat idősíkokkal és mellékszálakkal agyonterhelt második epizódja óta nehéz szabadulni a gondolattól, hogy Wan és Whannell célja a kortárs hollywoodi trendeknek megfelelően az univerzumépítés, vagyis egy olyan mellékszereplőkkel és történetszálakkal zsúfolt világ megteremtése, amely korlátlan számú folytatás és előzményfilm kitermelésére lehet alkalmas. Erre csak ráerősít ez az önálló, de idétlenül ide-oda kacsingató harmadik tétel, s ha lehet hinni az amerikai bevételeknek, lesz igény további filmekre is, sőt az sem kizárt, hogy a jövőre érkező folytatás után a Démonok között is hasonló sorsa jut.

A baj csak az, hogy A gonosz lélek – bár nem nézhetetlenül pocsék –érdektelenre sikeredett. Bár a sorozat első két darabja a többi Wan-horrorhoz hasonlóan szintén nem az eredetiségéről volt híres, a túlvilági kalandozások, illetve a második rész zavaros időutazásai révén azért mégiscsak rendelkeztek némi eredeti ízzel. A harmadik epizód azonban visszavonulót fúj és semmi újat nem tesz hozzá a mitológiához ezzel a látványosan kisebb léptékű előzményfilmmel, melyben egy gyászoló tinédzser, Quinn halott édesanyjával kívánja felvenni a kapcsolatot, ehelyett őt szemeli ki magának egy másik, alattomosabb kísértet. Ez a harmadik fejezet a bús-borongósabb, melankolikusabb hangvételű folytatások receptjét követi, s a Paranormal Activity-filmekből, Evil Dead remake-ből és letűnt J-horrorokból egyaránt építkező darab a befejezésben a vaskos melodrámai pátoszt sem kerüli.

A karakterközpontúnak szánt történet azonban jelentéktelen és súlytalan, még a legtöbb szereplő is csak alibiként szolgál a folyamatos, agresszív sokk-effektusok felvezetéséhez, amelyek a lassú expozíciót követően teljesen eluralják a filmet. A gonosz lélek így híján van a valóban emlékezetes képsoroknak is, s leginkább azokban a pillanatokban lesz hatásos, amikor a lábát törött és ágyhoz kötött Quinn mozgásképtelensége, teljes kiszolgáltatottsága válik a feszültség forrásává. Az izgalom azonban – egy-egy hangos effektus kíséretében – ekkor is hamar elillan.

 

INSIDIOUS: GONOSZ LÉLEK (Insidious: Chapter 3) – amerikai, 2015. Rendezte és írta: Leigh Whannel. Kép: Brian Pearson. Zene: Joseph Bishara. Szereplők: Dermot Mulroney (Sean), Stefanie Scott (Quinn), Tate Berney (Alex), Angus Sampson (Tucker). Gyártó: Automatik / Blumhouse. Forgalmazó: InterCom. Feliratos. 97 perc.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2015/07 21-22. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12291