KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
   2015/július
MAGYAR MŰHELY
• Forgách András: Az egyetlen Nemes Jeles László: Saul fia
• Soós Tamás Dénes: „Olyan, mint egy tánc” Beszélgetés Erdély Mátyással
MAGYAR KLASSZIKUSOK
• Gelencsér Gábor: Staféta a labirintusban Kovács András
• Kovács András: A szerencse fia
HORROR 2.0
• Sepsi László: Hebegés és belezés Új független horrorfilmek
• Hegedüs Márk Sebestyén: Folytatások között Insidious: A gonosz lélek
• Varga Zoltán: Nincsenek itt Poltergeist 1982 vs. 2015
KATASZTRÓFAFILMEK
• Huber Zoltán: Sterilizált evolúció Egynyári katasztrófafilmek
• Barotányi Zoltán: Atomerőmű-katasztrófák Tudomány a moziban
• Andorka György: Felezési idő Atom-dokuk
BOORMAN
• Csiger Ádám: „Ez csak egy játék” John Boorman portré - 2. rész.
WELLES 100
• Kránicz Bence: A mágus ezer arca Welles, a mozihős
• Varró Attila: Ponyvából katedrális Welles noir adaptációi
HATÁRSÁV
• Horeczky Krisztina: Az én XX. századom Robert Wilson színpada
FESZTIVÁL
• Buglya Zsófia: Kiemel, beemel Linz – Crossing Europe
• Ruprech Dániel: Síkban terül el Oberhausen
TELEVÍZÓ
• Huber Zoltán: Korszakok határán Mad Men – Reklámőrültek
KÖNYV
• Veress József: „Megvigasztal két órára” Radnóti Miklósné Gyarmati Fanni: Napló
FILM / REGÉNY
• Jankovics Márton: A hiányérzet krónikása Paul Thomas Anderson: Beépített hiba
KRITIKA
• Pintér Judit Nóra: Hegek a lelken Nagy Dénes: Seb
• Takács Ferenc: Képben vagyunk Mike Leigh: Mr. Turner
• Czirják Pál: Ez nem egy taxi Jafar Panahi: Taxi Teherán
MOZI
• Forgács Nóra Kinga: Lány macskával
• Árva Márton: A második anya
• Kovács Bálint: Világevők
• Baski Sándor: Jön Harold!
• Kránicz Bence: A kém
• Varró Attila: Hullámlovasok
• Vincze Teréz: Szerelemsziget
• Vajda Judit: Csak azért is szerelem!
• Tüske Zsuzsanna: Megőrjít a csaj
• Horváth Eszter: Szex, szerelem, terápia
• Soós Tamás Dénes: Who Am I – Egy rendszer sincs biztonságban
• Sepsi László: Holnapolisz
DVD
• Kránicz Bence: Batman-rajzfilmek
• Pápai Zsolt: Hazárdjáték
• Soós Tamás Dénes: Az interjú
• Kránicz Bence: Agyar
• Fekete Martin: Szarvak
• Pápai Zsolt: Csapatjáték

             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Szerelemsziget

Vincze Teréz

Ostrov ljubavi – horvát-német, 2014. Rendezte és írta: Jasmila Zbanic. Kép: Christine A. Maier. Zene: Balz Bachmann. Szereplők: Ariane Labed (Liliane), Ermin Bravo (Grebo), Ada Condeescu (Flora), Franco Nero (Polesini). Gyártó: Deblokada Produkcija / komplizen film / Ziva Produkcija. Forgamazó: Mozinet Kft. Feliratos. 90 perc.

A bosnyák Jasmila Zbanic rendezőt (Szerelmem, Szarajevó; Úton) általábana társadalmilag rázós témák, és az általuk kiváltott személyes érzelmi válságok érdeklik. Korábbi három nagyjátékfilmjében e témákat drámai hangnemben dolgozta fel, most azonban fejest ugrott egy őrült zenés nyári komédiába. Közben önmagához is hű maradt, hiszen ismét komoly kérdést feszeget: leszbikus szerelem és biszexualitás, amit ezúttal a társadalmi kontextusból kiszakítva mutat be. Ezt hangsúlyozza, hogy a cselekmény egy adriai üdülőhely zárt világában játszódik, ahová a főszereplő házaspár, a bosnyák Grebo és a francia Liliane utolsó, még gyermektelen nyaralására érkezik – a nő várandóssága kilencedik hónapjában jár. Ő a film központi figurája (Ariane Labed alakítása, akit az idei Titanic Filmfesztivál fődíjas filmjében, a Fidelio – Alice utazásában is láthattunk), az ő múltjában rejtőzik a titok, melynek napvilágra kerülése felforgatja a családi idillt. Az üdülőben váratlanul feltűnik ugyanis a végzet asszonya, aki Liliane számára egy még ki nem hűlt múltbéli szerelmet, Grebo számára pedig a vonzó nyári kaland lehetőségét testesíti meg. Bár a film alapvetően női szemszöget képvisel, kifejezetten együttérző a leforrázott Grebo-val is, miután az szembesül a szerelmi háromszög váratlan dinamikájával. Európa déli és keleti végeinek a szexuális másság tekintetében elfoglalt pozícióját szórakoztatóan összegzi a levitézlett szarajevói rocker büszke macsósága, ami kevéssé vonzó, szűk fürdőnadrágba préselt, szőrös és alaktalan férfitestébe szorult. Világos, hogy a nagy szíve, és nem a külseje vagy az észjárása miatt szereti a felesége.

A drámai konfliktusok feloldására, és végső soron elviccelésükre a film a harsány látványvilágot, a szürreális és bohózati jelenetek kavalkádját, és a sok zenés betétet veti be. Mindennek betetőzése a karaoke produkcióba ágyazott gyerekszülés fináléja, mely jobb híján a „szeressük egymást mindannyian, szexuális orientációra való tekintet nélkül” nem túl bonyolult, de viszonylag fájdalommentes konklúziójával zárul.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2015/07 58-58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12315