KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
   2006/január
KRÓNIKA
• (X) : Diák Rövidfilm Fesztivál
• (X) : Metropolis pályázat
• (X) : Hartley-Merrill nemzetközi forgatókönyv-író pályázat

• Varga Anna: A Paradicsom kapui India – Bollywood
• N. N.: Indiai melodrámák
• Király Jenő: Dévi, a Földanya Az indiai melodráma asszonyai
• Beregi Tamás: Gőzdaliák és turbinakriplik Az ipari forradalom mozija
• Poszler György: Tudomány és regénycsoda Verne és a kalandregény
• Varró Attila: A fehér ember bölcsője Tarzan, a civilizátor
• Szilágyi Ákos: A toll démona Eizenstein erotikus rajzai
• Pápai Zsolt: Aranypolgár, Budapestről Fejős Pál portréjához
• N. N.: Fejős Pál filmjei a Duna Televízióban
TELEVÍZÓ
• Ozoli Gábor: Tiétek a világ A francia zavargások és a média
• Reményi József Tamás: A Nagy Óvoda A Nagy Könyv
• N. N.: A Nagy Könyv
FESZTIVÁL
• Palotai János: Mozgóképzőművészet Velencei Biennálé
• Karátson Gábor: A legfőbb jóság Kínai filmhét
KRITIKA
• Schubert Gusztáv: Gengszterek és filantrópok Manderlay
• Báron György: Csoda a plázában Az igazi Mikulás
• Bori Erzsébet: Bumfordiak Szőke kóla
• Csillag Márton: Ajándék ez a mag Csak szex és más semmi
• Barotányi Zoltán: A pénz szaga Kulcsár & Haverok
LÁTTUK MÉG
• Kubla Károly: Harry Potter és a tűz serlege
• Kolozsi László: Az igazság fogságában
• Wostry Ferenc: Hideg csontok
• Békés Pál: Szent Lajos király hídja
• Csillag Márton: Bőrnyakúak
• Kárpáti György: A köd
• Parádi Orsolya: Mianyánk kivan
• Földes András: A bomba átmérője
• Köves Gábor: Durr, durr és csók
• Dercsényi Dávid: Kisiklottak

             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Bőrnyakúak

Csillag Márton

 

Az Oscar-díjas Amerikai szépség és a felemás sikerű A kárhozat útja után Sam Mendes ismét olyan filmmel jelentkezik, mely elé egyszeri néző és kritikus egyaránt nagy várakozással tekint. Egyrészt, mert a napjainkban is zajló iraki háború külön aktualitást ad Anthony Swofford tengerészgyalogos – a forgatókönyv alapjául szolgáló – öbölháborús visszaemlékezéseinek, másrészt pedig mert Jake Gyllenhaal (Donnie Darko) személyében a rendező olyan színészt talált „Swoff” szerepére, aki a háború emberi oldalának kidomborításával parádés hadseregellenes opuszt faraghat a Bőrnyakúakból.

Csakhogy nincs itt sem parádé, sem harcos pacifizmus: szigorú, koncepcionális unalom a néző osztályrésze csupán – annak bemutatása, hogyan lesz hősünk ártatlan újoncból szkeptikus hadviselt, mesterlövészből latrinapucoló, senkiből senki.

Mendes verőfényes, túlexponált jelenetek sorával vezeti be a nézőt az újonc „köcsögfejek” életébe, mely az ő olvasatában nappal az Acéllövedékben részletezett mentál-kiképzési technika túlélése, esténként pedig az Apokalipszis most Walkür-támadásának éljenzése jegyében telik. Aztán jön Szaddám, és tesz egy jókora szívességet a kiképzőtáborban unatkozó hazafiaknak.

A Bőrnyakúak nem politizál, már-már bántóan óvatosan lavíroz hadsereg- és társadalomkritika között, a párbeszédeket pedig mintha az új Nemzeti Alaptantervet összeállító történelemtanárok írták volna. Mendes idézetekkel tarkított rendezéséből és Roger Deakins (Fargo, Kundun) kézikamerás felvételeiből hiányzik a Ryan közlegény... újpatriotizmusa, a MASH pontos jellemábrázolása, A szarvasvadász perverz izgalma – és mindenekelőtt az eredetiség. A történet személyessé tételén Malick (Sivár vidék) és Scorsese (Casino) narrációs technikájának átvétele sem segít, mert a képek és a szöveg nem erősítik egymást: szép, kerek mondatokban kénytelen összefoglalni azt a tanulságot, ami a filmből nem derült ki.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2006/01 60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=8492