KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1990/május
MAGYAR MŰHELY
• Tamás Amaryllis: Fehér mágia
• Bereményi Géza: A mítosz, amelyet megélsz Privát Magyarország
• Fáber András: Nagy családi vonatozás Da capo
• Báron György: A csehovi légpuska Céllövölde

• Tillmann József A.: Ikonoklasszikus elvetemültségek Képözön és kellékkollázs
FEDERICO FELLINI
• Balassa Péter: Az öreg filmdemokrata Fellini rajza

• Koltai Ágnes: Exodustól Exodusig Az izraeli film a nyolcvanas években
• Bikácsy Gergely: Fecskék a börtönben A francia film vásott kölykei
• Takács Ferenc: Háború és vége Vietnam értelme
FESZTIVÁL
• Csejdy András: Az ötvenfontos részvény London

• Zalán Vince: Kinepolisok
LÁTTUK MÉG
• Bikácsy Gergely: A kötél
• Szemadám György: Kék bársony
• Koltai Ágnes: Cinema Paradisò
• Ardai Zoltán: Rózsák háborúja
• Báron György: Saigon
• Szemadám György: Az utolsó csepp
• Tamás Amaryllis: Az Aranyfiú
• Fáber András: Valami vadság
KRÓNIKA
• Fáber András: A holnap sztárjai Filmfesztivál Genfben

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Valami vadság

Fáber András

 

A huszadik század annyiban emlékeztet a tizennyolcadikra, hogy mindkettő racionális utópiák jegyében telt el, s mindkettő a racionális utópiák csődjének jegyében ér(t) véget. A „jó vadember” ugyanolyan bizarr és irracionális kalandok áldozatává válik egy nem neki teremtett világban, mint – esetünkben – a jólfésült amerikai kispolgár, akinek életét egy váratlan esemény fenekestül felforgatja.

A rutinos Jonathan Demme igazi „crazy” filmet rendezett, amelyből talán csak az a leheletnyi ezoterikus borzongás hiányzik, amely a műfaj egyik legjelesebb mintadarabját, a Scorsese rendezte Lidérces órákat messze az effajta filmek átlaga fölé emelte.

A cselekményhez szükségeltetik legelőbb is egy derék, elvágólagosán becsületes állampolgár, aki elkövet valami apró tragikai vétséget (egy váratlan szélroham kikapja kezéből a bankjegyet, amellyel taxiköltségét akarná kifizetni, mint a Lidérces órák hőse, vagy fizetés nélkül akar meglógni egy bisztróból, mint a Valami vadság Charlie-ja; jellegzetes módon mindkettő egy szerelmi kaland reményében kezd el „helytelenkedni”. Ettől fogva a saját közegén kívül került főszereplővel – csaknem a görög sorstragédiák kikerülhetetlenségével – egyre szörnyűbb és egyre értelmetlenebb dolgok történnek, mígnem a kaland, ugyanolyan váratlan fordulattal, mint ahogyan kezdődött, szerencsés véget ér, s hősünk egy keserédes tanulsággal gazdagabban folytatja korábbi életét, amely már mégsem a régi: barátunk felnőttebb lett, a szokatlan megpróbáltatásokban megállta a helyét, megedződött.

Voltaképpen a WASP, a YUPPIE szemlélet nagyon ravasz, nagyon áttételes felmagasztalásának is beillik, de ha akarom, annak visszáját is felfedezhetem benne. Kényes gyomrúak is fogyaszthatják.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1990/05 63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=4354