KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1990/május
MAGYAR MŰHELY
• Tamás Amaryllis: Fehér mágia
• Bereményi Géza: A mítosz, amelyet megélsz Privát Magyarország
• Fáber András: Nagy családi vonatozás Da capo
• Báron György: A csehovi légpuska Céllövölde

• Tillmann József A.: Ikonoklasszikus elvetemültségek Képözön és kellékkollázs
FEDERICO FELLINI
• Balassa Péter: Az öreg filmdemokrata Fellini rajza

• Koltai Ágnes: Exodustól Exodusig Az izraeli film a nyolcvanas években
• Bikácsy Gergely: Fecskék a börtönben A francia film vásott kölykei
• Takács Ferenc: Háború és vége Vietnam értelme
FESZTIVÁL
• Csejdy András: Az ötvenfontos részvény London

• Zalán Vince: Kinepolisok
LÁTTUK MÉG
• Bikácsy Gergely: A kötél
• Szemadám György: Kék bársony
• Koltai Ágnes: Cinema Paradisò
• Ardai Zoltán: Rózsák háborúja
• Báron György: Saigon
• Szemadám György: Az utolsó csepp
• Tamás Amaryllis: Az Aranyfiú
• Fáber András: Valami vadság
KRÓNIKA
• Fáber András: A holnap sztárjai Filmfesztivál Genfben

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Rózsák háborúja

Ardai Zoltán

 

A nyolcvanas évek egyik legolvasottabb amerikai bestselleréből, Warren Adler „házastársi pokol”-tematikájú regényéből Danny De Vito forgatott ideális moziváltozatot. Akár a könyv, a film is a főtéma jellegzetesen művészet-(mondjuk: Albee-) alatti, amúgy viszont extra minőségű hollywoodi-realista feldolgozása, a korábbi (Adrian Lyne-rendezte) Végzetes vonzerő színvonalán. A férfi főszerep ezúttal is Michael Douglas-é (glisszandósan érdes rabló-hangját a szinkronfogyasztó magyar néző persze most sem élvezheti); a Rose-házaspár nőtagját, Kathleen Turner alakítja, aki thrillerek sorának volt egyszerre bomlott-romlott és szigorú magatartású hősnője.

Olivér és Barbara Rose egyaránt elbűvölően ellenszenves emberek; a feleség Olivér lénye iránt kifejlődő heves utálatát éppúgy megérthetjük, mint azt, hogy veszetté fajuló fizikai és pszichikai küzdelmeik megbékéléshez és nem váláshoz vezetnek. A férj károgón gonosz (vagy letaglózott) pillanataiban sem titkolja, hogy nem oldódott el magában a másik „mocskosán édes szagától”, a feleség pedig minél ádázabb, annál feltűnőbben tartózkodik például attól, hogy Olivér biológiai meghatározottságainak becsmérlésébe bocsátkozzon, új szeretővel tüntessen, stb. holott génháborús módszerekkel többre mehetne, mint bárminő alkalmazott durvaságaival. Nehéz eldöntenünk, hogy ezt az esetrajzot koncepciós típustörténetként, vagy nem is oly titoktalan alakok egyedien megteremtődő történeteként tekintsük-e, és ez, akárhogy is, a filmet dicséri.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1990/05 61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=4350