KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2002/október
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
• (X) : Titanic 2002
• N. N.: Hibaigazítás
• (X) : Szürrealizmus a Műcsarnokban
• (X) : Mozisok Nemzetközi Konferenciája 2002. október 2–4.
MAGYAR MŰHELY
• Hirsch Tibor: Clockwork-Belladonna Pálfi György: Hukkle
• Stőhr Lóránt: Minimáltól maximumig Beszélgetés Pohárnok Gergellyel
• Horeczky Krisztina: Filmrendező zenekar Beszélgetés egy szkeccsfilmről

• Bodolai László: Szig. biz. Kémek a moziban
• Herpai Gergely: Az OSS 117 jelenti
• N. N.: Kémek a moziban
• Takács Ferenc: Az író, aki bejött a hidegről Le Carré kémei
• N. N.: Le Carré filmen
• Molnár Gál Péter: Boldogtalan vég Mata Hari és társnői
• Varró Attila: Jane Bond Modesty Blaise
• Hungler Tímea: Kémhatások Hitchcock ügynök
• N. N.: Hitchcock kémei
KULTUSZMOZI
• Ádám Péter: Ábrándképek csapdájában Alfred Hitchcock: Szédülés

• Horváth Antal Balázs: Egy igazi nő Patricia Rozema
VÁROSVÍZIÓK
• Vaskó Péter: Az éhség ünnepei Francia külvárosfilm

• Takács Ferenc: A kelta tigris Írek a moziban
• R. Hahn Veronika: Tax free Ír csoda
KRITIKA
• Báron György: El nem fordult tekintet Dettre Gábor: Felhő a Gangesz felett
• Varga Balázs: A férfi mindig fél Gárdos Péter: Az utolsó blues
• Zoltán Gábor: Polgárirtók Michael Haneke: Funny Games
• Nevelős Zoltán: A pohos, a málé és végzetük asszonya Alfonso Cuarón: Anyádat is
DVD
• Pápai Zsolt: Hol teremnek a szörnyek? Terence Fisher: Frankenstein bosszúja
LÁTTUK MÉG
• Kis Anna: Tenenbaum – a háziátok
• Hirsch Tibor: A jáde skorpió átka
• Vaskó Péter: A Bourne-rejtély
• Varró Attila: Álmatlanság
• Kovács Marcell: XXX
• Köves Gábor: A fegyverek szava
• Elek Kálmán: A kísérlet
• Hungler Tímea: Egy fiúról
• Herpai Gergely: A kismenő

             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Álmatlanság

Varró Attila

 

Öt év alatt két A-szériás hollywoodi remake norvég alapműből nem kis teljesítmény egy alig négymilliós ország filmgyártásától, még akkor is, ha a Hullázó kedélyek krimi-komédiája az eredeti változatban sem igen érdemel ki másfél óra figyelmet. Ki tudja, a fjordok fotogenitása vagy a jeles drámaörökség emeli az országot e tekintetben skandináv riválisai fölé, de még valószínűbb, hogy az a sajátos hozzáállás, amely a filmet száz éve egyfajta közösségi élmény forrásának tekinti, fényjátéknak a féléves éjszakákban. Mindenesetre az már elsősorban Erik Skjoldberg író-rendező érdeme, hogy 1997-es Insomniája nemcsak felkeltette a manapság globális piacra dolgozó álomgyár figyelmét, de az utóbbi évtizedben példátlan módon elég erősnek bizonyult ahhoz, hogy a feldolgozást is szinte sértetlenül kibírja.

Az Insomnia szerencsére értő és tehetséges újrarendezőre talált Christopher Nolan személyében, aki még a Memento sikere előtt felhívta Hollywood figyelmét a norvég pszicho-thrillerre. Skjoldberg alapsztorija a bukott nagyvárosi kopóról, akit a fehér éjszakák földjére küldenek egy kéjgyilkosság ügyében, csupán bilincseit veszti: Nolan a nagyközönség érdekében lefejti kiégett, álmatlanságban szenvedő főhőséről a lélekrajzhoz szőtt szerelmi szálakat, és akcióval tölti ki az űrt (üldözési jelenete az öbölben úszó óriásrönkökön például kicsiny telitalálat). A fordulatok precízen követik a mintát, a ritmus pont annyira feszes, hogy megőrizze a kényes egyensúlyt thriller és pszichológiai dráma között, az eredeti képsorainak verőfényes noir-hangulata pedig Alaszkában is épp olyan bizarr és lenyűgöző, mint Lappföld partjainál.

Az egyetlen lényeges különbség Insomnia és Álmatlanság közt egyben a remake legnagyobb gyengéje: Stellan Skarsgard szexuálisan frusztrált, nézői azonosulásra cseppet sem csábító rendőrfigurája Pacino révén nemcsak megkopott rutinalakítást (lásd Portyántól a Szemtől szembenig), de egyfajta hamis pátoszt kap, amely az alapmű ismerete nélkül is szembetűnő. Főként ennek köszönhető az erőszakolt Belső Ügyosztály-háttérsztori, néhány kényelmetlenül illúzióromboló pillanat polit-korrektre hangolása, sőt a könnyfakasztó végkifejlet is. A beszélő névről nem beszélve, ami már Az ördög ügyvédje idején is legalább ötven éve kínosnak számított.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2002/10 59-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=2726