KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
   2004/július
KRÓNIKA
• N. N.: Rökk Marika (1914-2004)

• Ardai Zoltán: Negyedik típusú találkozások Jazz és film
• N. N.: Jazzfilmek
• Mátyás Péter: Éjféli szimfónia Jazz-dokumentumok
• Takács Ferenc: Mámor és hamvazószerda Fitzgerald, a jazzkorszak krónikása
MAGYAR MŰHELY
• Bori Erzsébet: Nehéz fiúk klubja Beszélgetés Tarr Bélával
• Szőnyei Tamás: A megvilágosodott Beszélgetés Szemző Tiborral
• Antal István: Lázad a rajz Reisenbüchler Sándor (1935-2004)

• Nevelős Zoltán: Rosszak és csúfak Euro-western
• N. N.: Eurowestern
• Géczi Zoltán: A komponista, aki lelőtte az éneklő cowboyt Morricone westernzenéi
• Kubiszyn Viktor: Közösség elleni izgatás Kult-western: Délidő
HORROR
• Varró Attila: A mi húsunk Zombi genezis
• Hungler Tímea: Halvajárók Romero zombifilmjei
• N. N.: Zombik a vásznon (válogatás)
• Herpai Gergely: Gonosz halottak Zombik a számítógépben
KÖNYV
• Takács Ferenc: Félközelben Magyar filmtörténet – angol optikával
• Veress József: Lengyel-magyar Encyklopedia Kina
FESZTIVÁL
• Matyasovszki József: A szabadgondolkodás plebejus luxusa Hajdúböszörmény
DVD
• Pápai Zsolt: Kertvárosi gótika Peter Bogdanovich: Célpontok
KRITIKA
• Vágvölgyi B. András: Társutasfilm retróhangulatban Comandante
• Vaskó Péter: Egy amerikai Páriszban Trója
LÁTTUK MÉG
• Tosoki Gyula: Betörő az albérlőm
• Köves Gábor: Wilbur öngyilkos akar lenni
• Pápai Zsolt: Zseton és beton
• Vaskó Péter: Időzavarban
• Varró Attila: Örökség
• Hungler Tímea: A holtak hajnala
• Kis Anna: Chouchou
• Dóka Péter: Shrek 2
• Nevelős Zoltán: A szem

             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Betörő az albérlőm

Tosoki Gyula

A skót és brit filmművészet manapság jobbára csak egy szűk mozibolond réteg előtt ismert, ám az ötvenes–hatvanas években még széles körben tisztelt rendezője Alexander Mackendrick, akit kivételes stílusérzéke és a legkülönbözőbb műfajok (vígjáték, szatíra, noir, kalózfilm) iránti hiperszenzitivitása emelt az élvonalba. Stílus- és műfajérzékenység: Mackendrick művei ezen együtthatók miatt tarthatnának számot posztmodern napjaink mozilátogatóinak érdeklődésére, ám – tudjuk – a korszellem nem kedvez a klasszikusoknak, a remixkultúra inkább az újrafeldolgozásokat kedveli.

Voltaképp nincs abban semmi meglepő, hogy az újabban a hollywoodi gigastúdiók felé kacsintgató – de, mint független karrierjük során, úgy mostanában is műfajjátékokban gondolkozó – Coen fivérek elővettek egy Mackendrick-klasszikust, és leforgatták annak remake-jét. A betörő az albérlőm egy poros déli városkába helyezett cselekményének centrumában egy naiv és jóhiszemű idős hölgy, és a hozzá bérlőnek bejelentkező szélhámos professzor áll. Utóbbi négy főből álló csapatot verbuvál maga köré azzal, hogy a házinéni pincéjéből alagutat fúrva fossza ki a közeli kaszinót. A kis kompánia tagjai templomi zenészeknek adják ki magukat, és levonulnak a pincébe, hogy – úgymond – ott készüljenek fel egy koncertre. A problémák akkor kezdődnek, amikor kiderül, hogy professzorunk munkatársai kivétel nélkül kretének, emellett lassan az is világossá lesz, a házinéni korántsem olyan ostoba, mint kezdetben látszott.

A betörő az albérlőm nem furmányos sztorival operál, hanem erőteljes verbálhumorra és a legváltozatosabb stílusminőségeket egymásra kopírozó dramaturgiára épít. Vérbeli fekete komédia született, amelyben percről percre változik a jelenetek tónusa, és amelynek hangulati hullámvasútján soha nem tudható, hogy éppen egy groteszk, egy szimplán mulatságos vagy netán egy velőtrázóan félelmetes szekvencia következik-e. A mese élvezeti értékét növeli, hogy a benne felléptetett fura figurák beszédmodorának különbözőségét a magyar fordító (a több tucat film mellett a Harry Potter-könyvek honi változatát jegyző Tóth Tamás Boldizsár) bravúrosan adja vissza, és a legfinomabb stiláris nüanszokat is hűen, sőt néhol az eredetinél is szellemesebben tolmácsolja.

Azonban bármilyen mulattató is sokszor, A betörő az albérlőm nem emelkedik a Coen fivérek szerzői munkáinak színvonalára. Az alkotók több kompromisszumra is kényszerültek – ezek közül a film vége felé felbugyborékoló altáji gegek a legmegrázóbbak –, művük azonban elvtelen módon levezényelt bérmunkának sem tekinthető. Félúton áll a tisztes, ám jellegtelen iparosmunkák és a sajátos látásmódú szerzői mozik között, és ez – lévén a ragyogó Coenekről van szó – épp annyira dicséretes, mint amennyire elszomorító.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2004/07 58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=1954