KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
   2004/április
KRÓNIKA
• N. N.: A 35. Magyar Filmszemle díjai
• N. N.: 8. Francia filmnapok az Unifrance Film International és az Upperstudio szervezésében
• N. N.: Képtávíró
FILMSZEMLE
• Gelencsér Gábor: Árnyékvilág Játékfilmek
• Muhi Klára: Fölösleges bátorság Beszélgetés Herskó Jánossal
• Varga Balázs: Rövidre vágyva Kisjátékfilmek
• Bori Erzsébet: Mindennapi tabuink Dokumentumfilmek
TELEVÍZÓ
• Rádai Eszter: Adáshiba Közszolgálati televíziózás
• Rádai Eszter: Elnézett milliárdok
• Schubert Gusztáv: Magyar plazma Magántévék, közerkölcsök

• Horváth Antal Balázs: Gonoszság-kurzus Neil LaBute
• Stőhr Lóránt: Az ellenállás tragikomédiája Jean-Pierre Melville
• Kubiszyn Viktor: A halál kék angyala A szamuráj
KULTUSZMOZI
• Géczi Zoltán: Katódsugár Misszió Videodrome
• N. N.: Cronenberg a Filmvilágban
KRITIKA
• Szilágyi Ákos: Gömbfilm Visszatérés
• Hirsch Tibor: Vész-kijárat A mohácsi vész
• Takács Ferenc: Szomorú játék Montecarlo!
• Ágfalvi Attila: Múlt, nincs Mélyen őrzött titkok
• Stőhr Lóránt: Szívem visszahúz Getno
DVD
• Pápai Zsolt: Fekete, fehér, igen, nem Delmer Daves: Sötét átjáró
LÁTTUK MÉG
• Pápai Zsolt: A kiskirály
• Győrffy Iván: Bodysong
• Vaskó Péter: Ítélet eladó
• Mátyás Péter: Ház a ködben
• Nevelős Zoltán: Oké
• Varró Attila: Gothika
• Kovács Marcell: Underworld
• Dóka Péter: Minden végzet nehéz
• Kolozsi László: Vodka Lemon

             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Ítélet eladó

Vaskó Péter

 

Hisz ön az elfogulatlan igazságszolgáltatásban? Vagy esetleg összeesküvés-párti, a bíróságot afféle jogállami fügefalevélnek tartja, amely valójában nyers üzleti, hatalmi érdekeket takargat? Nos, az utóbbiak parájához bőséges muníciót szolgáltat a Gary Fleder által forgatott újabb John Grisham-adaptáció.

A filmbeli tárgyalás tétje, hogy sikerül-e egy munkahelyi mészárlás kapcsán felelőssé tenni a nagy fegyvergyártó cégeket, akik a haszon érdekében blazírt nemtörődömséggel (és az alkotmányba foglalt jog védelme alatt) kínálják portékájukat boldog-boldogtalannak, elősegítve az évi 30.000 halálos áldozattal járó nagy amerikai polgári éleslövészetet. Precedensértéke miatt a tárgyalás olyan fontos, hogy a felek nem is kívánják 12 csóró átlagjenki, azaz az esküdtszék lelkiismeretére bízni a döntést, és minden létező eszközzel beszállnak az esküdtek megdolgozásába. Az áldozat családját képviselő idealista ügyvéddel (Dustin Hoffman) szemben a fegyverlobbi érdekeit képviselő cinikus „esküdt-szakértő” (Gene Hackman) áll, ám velük párhuzamosan az egyik esküdt (John Cusack) is beindítja a saját játszmáját.

A film alkotói nem voltak szívbajosak, és a Grisham-könyvben szereplő dohány-mogulokat a fegyverbiznisz profitéhes cápáira cserélték. Jó érzékű aktualizálás, az utóbbi években a kirúgott alkalmazottak és sértett kamaszok által munkahelyen, iskolában végrehajtott vérfürdők igencsak megingatták az amerikaiak hitét az egyszemélyes háztáji hadseregek helyességében, s persze a tüdőráknál drámaibb egy tüdőlövés. (Michael Moore szintén szép sikert ért el a témához kapcsolódó dokumentumfilmnek álcázott filmpublicisztikájával a Kóla, puska, sültkrumplival.)

Fegyvergörcs és bírósági cirkusz: szinte egymásnak vannak teremtve, és a jónevű színészgárda él is a lehetőséggel. Elsősorban is a lelkesen gonosz Gene Hackman, aki a romlott profi szerepében mindenkit lejátszik a vászonról és egymagában képes összetartani a filmet. Hogy van-e az Ítélet eladóban sablon, közhely, édesbús nyáladzás és előemésztett, puhára csócsált tanulság? Van dögivel, elvégre ez egy drága stúdiófilm. De még ez is működik, csúszik, mint az olajos hal, és a végeredmény egy élvezhető, jó kis ponyvafilm.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2004/04 59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=1891