KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

         
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
   2004/november
• Vaskó Péter: Betűt a szénakazalban Digitális archívum
• N. N.: 25 év Válogatás a Filmvilág archívumából
MAGYAR MŰHELY
• Gelencsér Gábor: Határ-esetek Janisch Attila filmjei
• Bori Erzsébet: Midőn egy nyári nap az utazó... Másnap
• Schubert Gusztáv: Felejtés-kurzus A temetetlen halott
• Mihancsik Zsófia: Halálos csönd Beszélgetés Rainer M. János történésszel

• Pápai Zsolt: Keletről jön a fény Abbas Kiarostami és a spirituális hagyomány
• Bikácsy Gergely: Perzsa fűszál Tíz
• Karátson Gábor: Moziszőnyeg Mohsen Makhmalbaf
• Ádám Péter: Ödipusz micisapkában Jean Gabin
FESZTIVÁL
• Báron György: A golflabda röptének íve Velence
KÖNYV
• Bán Zoltán András: Szabadságolt túlélők Kor-képek 1945-47
• Gelencsér Gábor: Állambrigád Gervai András: A tanúk

• Strommer Nóra: Képvágta Visual Jockey
KRITIKA
• Koltai Tamás: Valóság és álság Csodálatos Júlia
• Korcsog Balázs: Mesék K-vonalra Rózsadomb
• Horeczky Krisztina: Hontalanok Ezen a világon
LÁTTUK MÉG
• Bori Erzsébet: Téli álom
• Kis Anna: Bálnalovas
• Vaskó Péter: Nyílt tengeren
• Hideg János: A futball-faktor
• Köves Gábor: Tűzben edzett férfi
• Pápai Zsolt: Vágyastársak
• Varró Attila: A mandzsúriai jelölt
• Vajda Judit: Haverok
• Kovács Marcell: A Halál a Ragadozó ellen
• Köves Gábor: Felejtés

             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Haverok

Vajda Judit

 

Kis hazánkban már másfél éve – a valóságshow-k felbukkanása óta – aktuális a könnyen szerzett hírnév kérdése. A fiatal norvég rendező, Morten Tyldum Buddy című filmje is ezt a problémát veti fel. Két plakátragasztó srác a munkával töltött unalmas perceket úgy dobja fel, hogy az amerikai kaszkadőrshow, a Jackass mutatványaihoz hasonló őrültségeket visz véghez (emeleti ablakokból ugrálnak, romlott tejet isznak, egy kirakati vécécsészében végzik el a dolgukat stb.). Kunsztjaikat persze mindig kéznél lévő kamerájukkal rögzítik, s amikor a felvételek a véletlen folytán egy kereskedelmi tévécsatornához kerülnek, a fiatalok egycsapásra sztárok lesznek. Home videóikra ezentúl egy egész ország kíváncsi.

Keserveset fog azonban csalódni, aki az első negyedóra után is a Jackass vérfagyasztó és gyomorforgató poénjait várja – a Buddy ugyanis nem teljesíti az (elején a saját maga által támasztott) elvárásokat. Aki csatornában úszást, heréndobó versenyt, rajzszögbe ülést és gördeszkás mutatványokat szeretne látni, annak továbbra is be kell érnie az immár Magyarországon is vetített kaszkadőrshow-val. Morten Tyldum kihagyja a ziccert: nem a média álságos világáról mond nagyívű társadalomkritikát. Nem is a laza fiatalok amerikaipités bulizásait és csetlés-botlásait dokumentálja a sztárvilágban közönségcsalogató módon (habár a film Karlovy Varyban és Norvégiában is közönségdíjat nyert). A Buddy nem nagyratörő, nem hatásvadász: nem akar többet, mint emberi érzésekről és kapcsolatokról elmesélni egy történetet (hogy a főhősök Norvégia majkapapái, az ezúttal mellékes). S eközben erőlködés nélkül ábrázol hitelesen olyan dolgokat, mint a kényszerbetegség és az elidegenedés.

Tyldum filmjében nincsenek nagy drámai fordulatok és hatalmas katarzist sem fog okozni, ám élvezhető a maga kicsit csendes-unalmas, de nagyon hangulatos módján.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2004/11 60-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=1834