KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
   1992/február
KRÓNIKA
• N. N.: Joe Pasternak Magyar producer Hollywoodban
• Molnár Gál Péter: Kinski
MAGYAR MŰHELY
• Grunwalsky Ferenc: A barlanglakók élete Képeink története
• Báron György: Sok cinkos van szerte a világon Beszélgetés Konrád Györggyel és Makk Károllyal
• Szomjas György: Roncsfilm Forgatókönyv-részlet
GREENAWAY
• Balassa Péter: Prospero lapozgat és vonul
TELEVÍZÓ
• Molnár Gál Péter: Helmer Nóra Hollywoodba megy Greta Garbo
• György Péter: Finom kardigánok Twin Peaks (I-VIII.)
KRITIKA
• Spiró György: Illúziók fogytán A hold hangja
• Márton László: A történelem elvonul Könyörtelen idők
• Békés Pál: Na most mi van? Zsötem

• Kéri László: Pipacsok a fóliában Mi történt velük?
LÁTTUK MÉG
• Lajta Gábor: A hercegnő és a kobold
• Boros József: Szerelmes szívek
• Békés Pál: Visszakézből
• Turcsányi Sándor: Krumplirózsa
• Koltai Ágnes: Meghalsz újra
• Nagy Gergely: Marhakonzerv akció
ELLENFÉNY
• Kovács András Bálint: A legszomorúbb tévéműsor

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Visszakézből

Békés Pál

Manapság oly kevés lehetőséggel gazdálkodhat egy-egy akció-krimi kevercs, ha igazán meg akarja lepni nézőit. A meglepetés jobbára az öldöklés-tudomány újabb eredményeinek bemutatására korlátozódik. Ilyenkor egy-egy pillanatra felvillan az a játékos szellem, mely naggyá tette az embert. A Ricochet bővelkedik az ilyen tündökletes pillanatokban; például amikor az őrült gyilkos szökik a börtönből, s nyitány gyanánt előkap egy kis izét, rászegezi a szemközt ülőre, a kis izéből kiröppen egy másik kis izé, és sutty, homlokon be, tarkón ki. Hátul a falon velő. Ez azért szellemes. Ki hinné, hogy ilyen ügyes szerkezeteket lehet barkácsolni az amerikai börtönökben. (Ide vezet a liberalizmus!) Az őrült gyilkos társai is igyekeznek felnőni a feladathoz: az egyik hosszában fölfűrészel egy őrt, a másik egy Black and Deckerrel fúrja ádámcsutkán áldozatát. Valóságos kis do-it-yourself oktatófilm, az öldöklésügyi videómagazin barkácsrovata.

A középpontban az őrült gyilkos sátáni terve áll. Ugyanis egy néger rendőr egy sebtében elkövetett négyszeres gyilkosság után nem átallotta foglyul ejteni, s ez bosszúért kiált. A fekete jófiú karrierje időközben felívelt: egyszerű posztos zsaruból kerületi ügyésszé és L. A. köztiszteletben álló polgárává lett. Karizmatikus hérosz. Például pusztán a szó (képtelen néger szleng) és egy kézigránát (valójában öngyújtó) meggyőző erejével egy egész kábítószerárus bandát tesz hívévé. A fiúk attól kezdve csak rossz embert ölnek, jót csupán elvétve.

Az őrült gyilkos bosszúhadjáratának egyes részletei szintén az öldöklésügyi értesítő téboly-rovatának legfényesebb lapjaira tartoznak, mígnem elérkezik a végső leszámolás; az összecsapás egy elhagyatott templomtorony vasszerkezetén veszi kezdetét. Amikor a pozitív már-már lezuhan, a domesztikált heroin-banda hirtelen áramot vezet a vasszerkezetbe, a negatív felszikrázik, és felnyársalja egy villámhárító. A pozitív azonban az érintésügyi szabványok gondos betartásával szigeteli magát s így diadalmaskodik. Lepillant a felnyársalt negatívra, s hirtelen visszatér rég tovatűnt természetes derűje. Viccesen odaszól: „Most aztán hegyiben vagy, mi?” Igazi feszültséget generáló, (amerikai szabvány: 110 volt) megrázó alkotás.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1992/02 59-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=143