KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

            
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
   1992/február
KRÓNIKA
• N. N.: Joe Pasternak Magyar producer Hollywoodban
• Molnár Gál Péter: Kinski
MAGYAR MŰHELY
• Grunwalsky Ferenc: A barlanglakók élete Képeink története
• Báron György: Sok cinkos van szerte a világon Beszélgetés Konrád Györggyel és Makk Károllyal
• Szomjas György: Roncsfilm Forgatókönyv-részlet
GREENAWAY
• Balassa Péter: Prospero lapozgat és vonul
TELEVÍZÓ
• Molnár Gál Péter: Helmer Nóra Hollywoodba megy Greta Garbo
• György Péter: Finom kardigánok Twin Peaks (I-VIII.)
KRITIKA
• Spiró György: Illúziók fogytán A hold hangja
• Márton László: A történelem elvonul Könyörtelen idők
• Békés Pál: Na most mi van? Zsötem

• Kéri László: Pipacsok a fóliában Mi történt velük?
LÁTTUK MÉG
• Lajta Gábor: A hercegnő és a kobold
• Boros József: Szerelmes szívek
• Békés Pál: Visszakézből
• Turcsányi Sándor: Krumplirózsa
• Koltai Ágnes: Meghalsz újra
• Nagy Gergely: Marhakonzerv akció
ELLENFÉNY
• Kovács András Bálint: A legszomorúbb tévéműsor

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Krónika

Magyar producer Hollywoodban

Joe Pasternak

N. N.

Ha majd egyszer megszületik a „Magyarok Hollywoodban” című könyv, akkor ebben az igencsak megírandó kötetben bizonyára jelentős helyet kap Joe Pasternak – az amerikai film egyik legsikeresebb producere. 1901-ben született Szilágysomlyón, 19 éves, amikor kivándorol Amerikába. Legendás karrierje, rövid philadelphiai kitérő után, 1923-ban kezdődik: pincér lesz a Paramount new york-i stúdiójának kantinjában. Először itt mosolyog rá a szerencse: Allan Dwannál harmadasszisztens. Amikor a Paramount bezár New Yorkban, Hollywoodba megy, s az Universal cégnél asszisztenskedik, ahol hamar feltűnik kitűnő szervezőképességével. Sőt, sikerül meggyőznie a cég elnökét, Carl Laemmlet az európai filmkészítés előnyeiről. Megbízást kap, hogy térjen vissza Európába, s Berlinben készítsen német nyelvű hangosfilmeket az Universal számára. 1928-tól a Deutschen Universal produkciósigazgatója, elsőnek Gaál Franciskát szerződteti. Közös filmjük, a Paprika kisasszony hatalmas siker, melyet még jónéhány produkció követett. A következő állomás Budapest, itt nemcsak német nyelvű filmeket gyárt, de ő a producere a Pardon, tévedtem című magyar filmnek is, amelyet Székely István rendezett.

1936-ban tér vissza az Egyesült Államokba. Henry Koster rendezővel (akivel még Berlinben kötött barátságot) felfedezik Deanna Durbint, aki ezután évekig az Universal legnagyobb filmszínésznő-sztárja lesz Hollywoodban. Összes filmjének Pasternak a producere. A negyvenes évek közepén átpártol a Metro-Goldwyn-Mayerhez. Olyan rendezőkkel dolgozik, mint Tay Garnett, Norman Taurog, Mervy LeRoy, Richard Brooks, Robert Wise, Nicholas Ray. Joe Pasternak a széles moziközönség producere volt, tudatosan törekedett a minőségi szórakoztatófilmek gyártására; s – a televíziót megelőzve – olyan filmek elkészítésére, amelyek a családnak szólnak, minden egyes családtag számára élvezetesek. Emlékiratai 1956-ban jelentek meg New Yorkban Easy the Hard Way címmel. Egy héttel 90. életévének betöltése előtt hunyt el.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1992/02 02. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=139