Képregény legendákStan Lee és a PókemberPók-stratégiaFekete Tamás
Pókember sikerének titka abban rejlik, hogy a képregényolvasók számára ő
kínálja a legkönnyebb azonosulási módot egy valódi szuperhőssel.
Hiába
volt elsősorban képregény-alkotó (másodsorban pedig producer), a tavaly, 95
éves korában elhunyt Stan Lee és az általa teremtett figurák nélkül teljesen
másképp nézne ki napjainkban Hollywood. Az persze egyéni ízlés kérdése, hogy a
mindenkin átgázoló Marvel-hősök nélkül változatosabb vagy épp ellenkezőleg,
szegényesebb lenne-e a filmkínálat, de 2019-ben a mozik előterében az egyik
legkomolyabb dilemma mindenképpen az, hogy a popcorn mellé vásárolt üdítő tetején
Vasember vagy inkább a Fekete Özvegy legyen-e a pohárdísz.
Az
akár egy kisebb várost is benépesíteni képes Marvel-karakterek csapatából
Pókember figurája messze a legnépszerűbb és legtöbb bevételt hozó szuperhős, lekörözve
nem csupán a Marvel-istálló összes többi teremtményét, de a konkurens DC
Supermanjét és Batmanjét is. Ahogy adaptációit tekintve Pókember kapta eddig a
legtöbb önálló filmet is: az utóbbi húsz évben hét játékfilm címében állt ott a
neve, ez alatt három színész alakította őt (akik ráadásul mindannyiszor
ugyanazzal a rendezővel dolgoztak), a tavaly bemutatott animáció Oscar-díjat
nyert, és még egyik leghírhedtebb nemezise, Venom is saját spin-offot kapott.
Pókember
1962 augusztusában lépett színre az Amazing
Fantasy 15. számában. Az inkább a felnőtt közönséget megcélzó lap
jellemzően 4-5 oldalas, csavaros befejezésre kihegyezett sci-fi történeteket
tartalmazott, és némileg paradox módon az érdektelenség miatt megszüntetésre
ítélt kiadvány legutolsó kiadásában, amolyan „minden mindegy”-alapon kaphatott
lehetőséget Lee, hogy bemutathassa legújabb gyermekét. Noha Pókember
születésének krónikája – a füzet többi képregényéhez hasonlóan – az eredeti
szándék szerint kerek, egész történet volt, melyhez nem terveztek folytatást, a
búcsúszám váratlan sikere után megnyílt a lehetőség, hogy önálló sorozatot
kapjon a szuperhős. Így került a boltok polcaira A csodálatos Pókember (The
Amazing Spider-Man) első száma 1963 márciusában.
Peter
Parker/Pókember nem csupán az addig ismert képregényhősök között számított
teljesen különlegesnek, de mai napig egyedi ebben a ligában. Parker nem tudós,
feltaláló, idegen lány, esetleg mitológiai istenség, hanem egyszerű, átlagos,
bár társainál jóval intelligensebb és érettebb középiskolás kamaszfiú. Színre
lépésekor csupán két tinédzser szuperhős tevékenykedett, ám egyikük sem
főszerepben: Robin Batman oldalán, illetve Fáklya a Fantasztikus Négyes
tagjaként. A radioaktív pók csípésének következtében emberfeletti képességekre
szert tevő Peter Parker azonban rögtön főszereplőként lépett elénk (sőt,
jellemző módon a későbbiekben sem kapott társat maga mellé a küzdelmekben). Az
új hős így tökéletesen alkalmassá vált arra, hogy a képregényeket faló
célcsoport teljes mértékben magára ismerjen, és azonosulni tudjon vele.
Parker
ugyanis egyáltalán nem nagymenő, és hiába menti meg havonta újra és újra a
világot, mindvégig megmarad félszeg, visszahúzódó srácnak. Mikor először
látjuk, egy ötfős, vidám társaság lekicsinylően mutogat a képkivágás peremére
száműzött fiúra és ugratják szégyenlős, könyvmoly osztálytársukat, majd a
randira hívott lány is visszautasítja őt. Hiába fogadkozik (még a végzetes
rovarmarás előtt) Parker, hogy egy nap majd megmutatja, ki is ő, és majd
sajnálni fogják, hogy kinevették, erre soha nem kerül sor, még akkor sem, mikor
már bármit megtehetne. Hősünk emellett csonka családban él, szülei helyett
nagybátyja és nagynénje neveli, a lányok folyamatosan kikosarazzák (vagy épp ő
retten meg tőlük), és folyamatos pénzzavarral küzd (ezért is kénytelen fotóriporterként
elhelyezkedni az egyik napilapnál, hogy az összecsapásokról készült fényképeket
aztán eladja, és azokat rendszeresen May néni gyógyítására költse). A gúny céltáblájául szolgáló magányos
tinédzserbe tehát bármelyik olvasó beleláthatta saját magát, pont úgy, ahogy a
néhány képkockával később már háztetők felett szökellő igazságosztó alakjába
is.
Annál is inkább, mert Pókember volt egyúttal az első szuperhős, aki olyan
kosztümbe bújt, mely teljesen eltakarta őt, nem csupán testét, de arcát is.
Állandóan visszatérő elem, hogy a közvélemény (így Peter társai is) azon
tanakodik, vajon ki bújhat meg a maszk mögött. Nem is kell sokat várni, hogy
valaki más vegye magára a jelmezt. Az 5. számban Parker osztálytársa, az őt
folyamatosan froclizó Flash úgy dönt, megtréfálja az eminens Petert, és
Pókember-felszerelésben tesz egy sétát az utcán (hogy aztán Fátum doktor őt
rabolja el az igazi helyett), a 13. füzetben pedig Mysteriónak sikerül a
közvéleményt hősünk ellen hangolni, pusztán az álruha használatával. Ahogy
bármelyik rajongó közösséget érezhet a lúzer Peter Parkerrel, úgy bárki
eljátszhat a gondolattal, hogy ő maga lapul a csodált személy gúnyája alatt.
Hogy a hétköznapi srác és szuperhős alteregója mennyire elválaszthatatlan
egymástól, azt jól mutatja a képregények felépítése is (amit amúgy a
filmadaptációk is megtartanak). A 22 oldalas történetekben szinte ugyanakkora
terjedelemben jelenik meg a civil Peter és az álcát öltő Pókember, sőt, az
előbbi gondjai és problémái sokkal izgalmasabbak és komolyabb érzelmi-erkölcsi
dilemmákat rejtenek, mint utóbbié. Míg az őt lenéző Flash elleni bokszmeccsen
valós kérdésnek számít, vajon meg lehet-e ütni a nála nyilvánvalóan jóval
gyengébb ellenfelét, addig a kosztümbe bújt illetőnek nyilvánvalóan nem kell
ilyeneken törnie a fejét a gonosztevők elleni harc közben. Parker számára valós
probléma, hogy a neki tetsző osztálytársa, Liz tudomást sem vesz róla, és
csakis Pókemberért rajong, de éles szituációban természetesen nem dilemma a
szuperhősnek a lány megmentése. A képregények első fele nem csupán a
felvezetésnek, az ellenfél bemutatásának és az összecsapás előkészítésének a
terepe, de Peternek szinte kizárólag itt kell igazi etikai problémákat
megoldania, míg a második rész már szinte csakis az akció, a fizikai küzdelem
terepe, ahol dönteni már csak a támadás elhárításának és az ellentámadás
kivitelezésének módjáról kell.
Ego
és szuperegó csatája folyamatos, a két identitás pedig akár egyetlen kockán
belül is viaskodik egymással: számtalanszor látunk olyan rajzot, ahol a hős
arca mintegy kettéhasad és szinte polémiát folytat egymással, melyben mindig
utóbbi képviseli az egyetlen helyes és erkölcsileg megkérdőjelezhetetlen
döntést: a fogságba esett Thompson megmentése a civilben levő Parker számára
még kérdés, de Pókember számára egyértelmű kötelezettség. Mikor pedig Mysterio
a Pókember-álcájában bűncselekmények sorát követi el, a kétségek között
hánykolódó és saját cselekedeteinek megtörténtében is kételkedő szuperhős
felkeres egy pszichiátert, ahonnan aztán legalább olyan gyorsan távozik is,
mivel attól tart, hogy a terápia során lebukik és megismerik valódi
személyazonosságát, ami épp a legnagyobb félelme. Az újra és újra visszatérő
antagonistáknál is nagyobb és folyamatosabb veszélyt jelent ugyanis számára,
hogy lelepleződik, és kiderül, ki bújik meg a kosztüm alatt – ettől pedig
mindenáron meg akarja kímélni az őt még a széltől is óvó May nénit.
Stan
Lee képregénye ezen felül tele van önreflektív momentummal: Parker nem csupán
hogy fotósként tevékenykedik a Hírharsonánál, de kamerájával kifejezetten
Pókember összecsapásairól szolgáltat fényképes bizonyítékokat – vagyis gépével
pontosan azokat a pillanatokat örökíti meg és adja aztán közre, amelyeket maguk
a képregényolvasók is annyira vágynak. A gonosztevők körében visszatérő motívum,
hogy a médiát (ki)használják: már a 2. szám antagonistája, a Keselyű
mestertervéhez elengedhetetlen, hogy bejelentse a rádiónak és a sajtónak,
rablásra készül; az 5. számban Fátum Doktor az élőben sugárzott Ed Sullivan
show adásába zavar bele, hogy a Fantasztikus Négyesnek üzenjen; a 13. számban
Mysterio egyenesen a Hírharsona hasábjain keresztül hívja találkozóra
Pókembert, a következő füzetben pedig a szuperhőst úgy kívánják ártalmatlanná
tenni, hogy egy filmforgatásra invitálják, ahol a díszletek között szeretnének
lecsapni rá a színésznek hitt és épp ezért semmiféle gyanakvást nem ébresztő
rosszfiúk. Sőt, a fent már említett 5. szám kezdetén Jameson fizetett tévés
programban gyalázza a szuperhőst, ám az első képen a televízió doboza és a
képregény kockája teljes átfedésben van egymással, a következő két kockán egyre
tágul a kép (mintha nyitna a kamera), és csak ekkor látjuk, hogy az íróknak
tulajdonított narráció valójában az egyik karakter szájából hangzottak el.
Az
önreflektív hozzáállás pedig nem csupán a történet alakításában, de Lee írói
megjegyzéseiben is visszaköszön. Rendszeresen kiszólnak az olvasókhoz,
megjegyzéseket téve a történet alakulására vonatkozóan, a nyitóoldalon pedig
mindig szuperlatívuszokban és felsőfokban harangozzák be az aktuális lapszámot,
ám ezek mögött érezni az ironikus hangnemet. Az egyik legemlékezetesebb példa,
mikor a narrátor a történet feléhez érve kénytelen beismerni, hogy a mostani a
valaha volt egyik leghosszabb felvezetés, ám megérte az olvasók fáradozása,
most következik ugyanis az igazi tűzijáték.
Az
író mellett mindenképp ki meg kell említenünk a rajzoló, a szintén tavaly
eltávozott Steve Ditko nevét is. Eredetileg nem ő, hanem az Amerika Kapitányt
és a Fantasztikus Négyest is megteremtő Jack Kirby (1917-94) adott volna formát
Pókembernek, de Stan Lee-nek nem tetszettek Kirby rajzai, így esett választása
Ditkóra. A filmszerű ábrázolásmód a kezdetektől jellemző volt Ditko stílusára,
különösen az akciók bemutatásakor, de csúcspontját kétségkívül a háromkötetes If This Be My Destiny...! című történet
befejező részében érte el. A nagynénje életének megmentéséért egy titkos
szérumért igyekvő Pókember a megelőző fejezet végén egy hatalmas acéltömb alá
szorul, miközben lassan a víz is elkezd beszivárogni a tenger mélyén fekvő
létesítménybe. A fáradt, megsérült és végső erőtartalékait felélő szuperhős
hosszú oldalakon át küzd, míg végre sikerül felemelnie a roncsot – mindezt
Ditko egyre nagyobb képkockákkal ábrázolja, míg a végső megszabadulás a
műfajban ekkor még szokatlan módon egy teljes oldalas, alsó perspektívából
rajzolt képben érkezik el. A néhány oldalas küzdelem – melyben a hősnek nincs
is valódi ellenfele – képeivel, tempójával és beállításaival már-már mozgóképes
befogadási módot generál.
A Pókember: Idegenben a fentiek
mindegyikét beépíti a szövetébe: Parker továbbra is egy tipródó és szorongó,
átlagos kamasz, aki izzadó tenyérrel reménykedik abban, hogy megvallhatja
érzéseit osztálytársnője, MJ előtt, miközben viszonya ambivalens az őt
állandóan kóstolgató Flash Thompsonnal, és továbbra is retteg attól, hogy fény
derül alteregójának személyére. A Marvel-univerzum darabjaiban eddig korábban
egyedül a Vasember harmadik részében
jelent meg az önreflexió, ám a mostani film még ezen is jócskán túllép:
Mysterio személyében egy másfajta gondolkodásmódú antagonista jelent meg, aki
tisztában van azzal, milyen típusú szuperhőst kíván látni a spektákulumokra
vágyó nagyközönség, és aki egyszerre akarja ezt kihasználni, valamint
leszámolni vele, miközben fő stratégiája az illúzió és a látszat maximális
kihasználása – pontosan azt a hatásmechanizmust kínálva a filmbéli karakterek
számára, mint amire a multiplexek közönsége is mindennél jobban vágyik.
PÓKEMBER:
IDEGENBEN
(Spider-Man: Far from Home) – amerikai, 2019. Rendezte: Jon Watts. Írta: Chris
McKenna és Erik Sommers. Kép: Matthew J. Lloyd. Zene: Michael Giacchino.
Szereplők: Tom Hollander (Peter Parker), Samuel L. Jackson (Fury), Jake
Gyllenhaal (Mysterio), Zendaya (MJ), Marisa Tomei (May). Gyártó: Marvel Studios
/ Columbia Pictures. Forgalmazó: InterCom. Szinkronizált. 129 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|