NeowesternS. Craig Zahler westernjeiCsak gyilkosokSzabó Ádám
Az író-rendező keménykötésű
pszichológiai westernjei az erőszak mindent felemésztő természetét vizsgálják.
Hozsannákat
zeng a tehetségéről Walter Hill, Joe R. Lansdale és Kurt Russell, a publikum
viszont eddig amerikai független zsánerfilmek direktoraként tartotta számon
Steven Craig Zahlert. Elismerően nyilatkoznak a mozijairól – Csontok és skalpok (Bone Tomahawk, 2015), Büntető
ököl (Brawl in Cell Block 99,
2017), Dragged Across Concrete (2018)
–, forgatókönyveiről, regényeiről alig cikkeznek. Dolgozott a Metal Maniacs nevű magazinnak, 2018-tól
a Fangoria új szerkesztőségében
foglal helyet. Czar néven zenészként is letette névjegyét országos cimborája, a
J. H. Halberd néven a három filmjüket is komponáló Jeff Herriott oldalán.
Dobosként erősítette a Charnel Valley
nevű black metal együttest. 2008 óta
aktív old school heavy metal
bandájában, a Realmbuilderben
Herriott mellett énekel és dobol. A barátok 2016 óta a Binary Reptile elektronikus zenéjével tisztelegnek Fabio Frizzi,
Jean-Michel Jarre és John Carpenter hangzásvilága előtt. Zahler úgy véli,
pocsék forgatókönyvekből lehetetlen művészetet csiholni, ezért operatőrszakmáját
íróira cserélte. Lassú folyású, Sam Peckinpah-féle erőszakfinálékig vezető
történeteket ír. 130-260 oldalas westernregényei, illetve a könyvformátumot és
szkriptet ötvöző, ún. scrovelje
epikus, részletgazdag darabok. Zahler a Coen fivérek nyelvjátékait és A siker édes illatát jegyző Ernest
Lehman szimbolizmusát tekinti ihletforrásnak.
Szürke kalap
Protagonista
és antagonista szerepköreinek variációja, ellenmítosz-építés, tehát a
rekonstruktív revizionista sztorik ismérvei dominálják az író-rendező korai
westernjeit. A Rattleborge-i banditák
(The Brigands of Rattleborge, 2006) a
legjobb filmre nem vitt szkripteket gyűjtő Blacklist
első helyén végzett, Sakálok gyülekezete (A Congregation of Jackals, 2010) című
regényét a rangos westernírói Peacemaker
és Spur-díjakra nominálták. 3 éve
Ridley Scott és Drew Goddard vetette ki hálóját egy másik könyvére, a Fejvadászok földjén-re (Wraiths of the Broken Land, 2013). A Rattleborge-i banditák és a Sakálok gyülekezete morális
irányvesztésről regélő, pszichologizáló alkotások, André Bazin és Todd Berliner
nézeteinek örökösei. Kalandnarratívájuk karakterdrámával kel egybe. Zahlert a
múltban elkövetett bűn jelenre gyakorolt hatása izgatja (Sakálok gyülekezete), valamint az erőszak körforgását beindító
összetűzés lefolyását dokumentálja (Rattleborge-i
banditák). Antihőseik tetteiket befolyásolni képtelen, kárhozatuk felé
sodródó átlagemberek. Határozottan induló, majd lépésről lépésre megbomló
személyiségű figurák kísérői leszünk. A Sakálok
gyülekezete főfiguráját, Oswell Danfordot és társait barátjukból
ellenségükké vált partnerük, Quinlan és bandája üldözi, a Rattlerborge-i banditák Pickman seriffje a címbéli kisváros 28
lakosát lemészároló Billy Lee és pribékjei nyomában lohol. Kicsúszik az
irányítás mindkettőjük kezéből. Oswell társuk esküvőjén csap össze
bosszúszomjas ellenfelével, de bajba is sodorja a násznépet. Pickman a főgonosz
nejébe és gyerekeibe ereszt golyót célpontja likvidálása előtt. Kiderül, Billy
Lee önzésből sarjadó tömeggyilkossága és a seriff hajszája is
értelmetlen. Pickman és fegyvertársa okkal erednek a főgonosz után, aki mindkettőjük feleségével végzett: a törvényszolgáéval Rattleborge-ban, a partnere nejével korábban. A bennük pulzáló düh olaj a tűzre, a főhősök ugyanolyan
nihilistákká züllenek, mint ellenfeleik. Zahler olvasatában nem egy oltalomra
méltatlan közösség okoz zűrzavart. Scrovelje
és regényei nem a Délidőre, a Névtelen töltényre vagy Az akasztófára rímelnek. Azért nem állhat
vissza a rend, mert csupán egyetlen karakter önfejűsége láncreakciót indít be
és halált hoz az ártatlanokra. A ’30-as éveket idéző, becsületes, védelemre
szoruló kisközösség méltatlan acsarkodások következtében zuhan a mélybe, végét
járja az amerikai család és civilizáció ideája. Zahler 2016-ban így erősítette
meg véleményét Soós Tamásnak: „Mindenhol sok az idióta (…) Civilizációkat és
kultúrákat irtottak ki (…) Úgy tekintettek a vadnyugatra, mint egy hatalmas
vacsoraasztalra, amiről csak zabáltak és zabáltak, majd az asztal hirtelen
kiürült és csak rosszindulat maradt utána.”
A
Sakálok gyülekezetében a menyasszony
Beatrice apja, a seriff Theodore döbbenten veszi tudomásul, veje, James
korábban gyilkosként ontott vért. Oswell sem futhat önmaga elől, bitóra ítélik.
E regény, csakúgy, mint a Rattleborge-i
banditák, a Will Wright-féle profi westernek antitézise. Hőseink csapata
felmorzsolódik, a könyv egy pontján ostromwesternnel kecsegtető oldalak cáfolatba
fordulnak, a főszereplőkön rajtaütő negatív figurák felakasztják az egykori
Nagy Boxerek néhány tagját és tizedelni kezdik az egybegyűlteket.
Bosszúwesterneket ír Zahler: a Rattleborge-i
banditák szétzilálja a heroizmust, ideológiája az ’50-es évek B-westernjeit
és a ’70-es évek revizionizmusát fedi le. Hiába áll össze Pickman seriff és a
rideg, német származású egykori orvos, Abraham Weiss, nézeteltérés támad
köztük. Weiss ugyanis túl messzire megy, így végül nem a nőket, időseket bántalmazó
Billy Lee, hanem maga – a Sicario
megközelíthetetlen Alejandróját idéző – társ lesz a legnagyobb ellenség. Vele
szemben Pickman jóra törekvő, ám szándékai ellenére és Weiss machinációi révén
bajt halmozó jedermann. Hátba lőve,
tehetetlenül vonyítva szemléli partnere utolsó rémtettét. Bukását azonban nem
ez okozza. Egy félreértés miatt végez az őt revansa miatt előállító Dreighton
seriffel, mire újabb bosszúláncolat indul és Pickman megtörten, hintaszékben
ülve, fegyvertelenül várja a lelőtt kolléga négy tagbaszakadt fivérének
bosszúját. Esőmotívum keretezi a Rattleborge-i
banditákat: a csapadék Billy Lee cseleként hull a felütésben, hogy a zuhatagot
kihasználva öldösse a gyanútlanokat, míg a zárlat ugyancsak ítéletidőben
búcsúztatja Pickmant.
Zahler
nem papírmasé figuraként ábrázolja a Rattleborge-i
banditák főgonoszát. Családja van, apaként jelenik meg. Érdekesebb, hogyan
tükrözi ezt az írásmódja. Hosszú expozíciókat jegyez, betekintést nyújt
kidolgozott szereplői döntéseibe, amelyek révén váratlan haláluk tényleg megrázó.
A Csontok és skalpokban Hunt seriff
neje arra kéri az urát, épségben térjen haza, így önfeláldozása szíven üt.
Oswell egyik barátja, a kártyás Dicky több oldalon át vall szerelmet a
prostituált Violának. Az esküvőn zongoristanőként fellépő idős Wilfreda
jovialitásával lopja be magát az olvasók szívébe (Sakálok gyülekezete). Kocsmárosnő, ékszerész, az öreg Gouley testvérek
utolsó napjai bontakoznak ki a Rattleborge-i
banditákban 70 oldalnyi expozícióként. Zahler előszeretettel áldoz
minitörténeteket látszólag jelentéktelen mellékszereplőkre. A Sakálok gyülekezete berlini zsidó
kalapkészítője, Morton Steinman bemutatásakor nem világos, miért időzik rajta
ennyit a szerző. A karakter gyors fejbelövése után viszont rájövünk: a
betolakodók példát statuáltak rajta, ízelítőt nyújtva abból, mi vár a túszul
ejtett házasokra, barátaikra és rokonaikra. Legutóbbi filmjében is beveti ezt a
módszert: a Dragged Across Concrete
szülési szabadságról visszatérő, kisfiáért aggódó bankpénztárosnőjének végzete sokkoló.
Vadnyugati
kézikönyvek
Zahlernél
egyaránt találunk humánus figurákat és elállatiasodott támadókat. Quinlan, a Sakálok gyülekezete főnemezise
horrorisztikus rémalak. Megcsonkított, fa és fém által összetartott homunculus. A Fejvadászok földjén mexikói, fiait balkezes cselekvésre nevelő
Gris-je vagy jobbkeze, a faorrú Ubaldo szintén vadállati gazfickók. Újabb
szörnyszerű ellenlábas a faragatlan Arthur és az indiántámadásban saját nyelvét
leharapó ikertestvére (Sakálok
gyülekezete), de a többiek sorsa iránt érzéketlen Abraham Weiss rejtélyessége
sem kevésbé ijesztő. Zahler állatszimbolikája is erőteljes: a T. W. Jeffries udvartartásában
gyülekező coydogok ellenpontja a mulatság éjszakáján kibelezett ló. A Fejvadászok földjén
hősét, a dandy-kalandor Nathaniel
Stromlert skorpióval maratná halálra Gris, a Rattleborge-i banditák zárlatában Weiss egy hörcsögöt dug a
meztelenül fellógatott Jordan tüdejéhez irányzott csőbe. Scott Tobias márciusban
azt írta a The Ringer nevű weboldalon: Zahler karaktereire a legsötétebb gonoszság ront
rá. Az író morális relativizmusként tételezi a revanst. A Rattleborge-i banditákban Billy Lee bűnösnek tűnik, majd hirtelen
szeretetteljes közegben látjuk, hogy aztán Pickman és Weiss forduljanak ki
önmagukból. A Sakálok gyülekezete
rengeteget merít a Decision at Sundown
című Boetticher-westernből. A filmbeli idegen (Randolph Scott) sértettként
érkezik a városba, majd kiderül róla, ő okozta a legnagyobb galibát. Zahler
regéjében Oswell tűnik áldozatnak, de ha a főkarakter annak idején nem hagyja sorsára
Quinlanéket, az esküvői vérengzés nem történik meg. Indiánábrázolás frontján
sem kegyesebb, a fiktív törzseket szerepeltető író a ’30-as évek vadorzóiként
láttatja az őslakosokat. A Sakálok
gyülekezete appanuqi-ja a legtaszítóbb kínzásoktól sem retten vissza, a
hasonlóan ijesztő maccanoi a Rattleborge-i
banditákból csupán némi kompromisszumra hajlandó. A mexikói határ
túloldalán strázsáló ellenfelek nem többek irtani való fenevadaknál a Fejvadászok földjén-ben, csakúgy, mint a
Csontok és skalpok troglodita
kannibál-klánja. Nőábrázolás terén Zahler szintén régimódi, noha a történeteiben épp a hölgyek a főszereplők tetteinek katalizátorai. Lemészárolják (Rattleborge-i banditák) vagy fogva tartják őket (Fejvadászok földjén, Csontok és skalpok, Büntető ököl), esküvőre készülnek, rossz körülmények között élnek, illetve jegyesség előtt állnak (Sakálok gyülekezete, Dragged Across Concrete). Angyali teremtései,
mint az örökösnő Alicia Binfrey és a vele barátságot ápoló Valerie, a seriff
felesége (Rattleborge-i banditák), a
rémálomból felriadó, elrabolt, kopaszra borotvált, pucérra vetkőztetett
Beatrice (Sakálok gyülekezete) naiv
áldozati bárányok. A Fejvadászok földjén
féllábú, harcias Dolorese – de akár a Csontok
és skalpok-ban bajba jutott Samantha is – apja és bátyjai örökébe lépő maszkulin
nőalak, egyedül a fogságba esett, az őt prostitúcióra kényszerítő férjének
hátat fordító Yvette hagyatkozik az eszére és nem az erejére.
Zahler
prózája formabravúrokban is bővelkedik. Hol cégérfeliratokra pillantunk (Fejvadászok földjén), esetleg a helyi
szálloda recepcióslánya olvas fel egy egzotikus kalandregényből (Rattleborge-i banditák), más pontokon karakterépítő
levelekkel vagy dalszövegekkel találkozunk. A Fejvadászok földjén-ben a balladaénekes nótaszövegeit puritánul
írja le Zahler, majd zárójelben utal a gesztusaira. Yvette a csalfa férj
magyarázkodó leveléből értesül a cselekmény fordulópontjáról, a Sakálok gyülekezete kerettörténetként
funkcionáló vallomása Oswell Danford halálba rohanásának metaforája. Szépirodalmi
igényűek Zahler írásai, Larry McMurtry fogalmazásmódja köszön vissza bennük. A
Nathaniel után zokogó menyasszony, Kathleen viktoriánus regények stílusában
enged utat érzelmeinek. Az író akkor sem vall kudarcot, ha a Dragged Across Concrete tőmondatos hard boiled noir-szlengjét kell tollba
diktálnia. Jelzői nemesen egyszerűek: „a 47 éves rancher”, „a New York-i
szerencsejátékos”, „a mélynövésű babakészítő”. Árulókat is gyakran szerepeltet.
A Sakálok gyülekezete bűnözőit segítő
Orton tiszteletes vagy a Rattleborge-i
banditák Walter Higginsfordja a kisközösség soraiba épült, azt belülről bomlasztó
vetélytársak táborát erősítik.
Zahlernél
lényeges az utazás motívuma is. Karakterei a Poklot járják meg. Míg a Rattleborge-i banditák és a Sakálok gyülekezete Joseph Conrad
kisregénye, A sötétség mélyén hangulatából
kölcsönözve alkotnak tematikai egységet és noir westernnek tekinthetjük őket, addig a Fejvadászok földjén/ Csontok
és skalpok horrorwestern-duója az Alan Le May írta Az üldözők áthallásaival bír. Oswell szégyennel teli karakter,
Virginiából Montanába vonatozása egyúttal utazás lelke mélyére. Quinlan jogos
revansról beszél, miközben fosztogatásra bírja az embereit. Az apából és két
fiúból összetevődő Plugford-család, plusz a fejvadász Hosszú Clay, az indián
Mély Tavak és Folt, a felszabadított rabszolga viszont a bajtársiasság, a
testvériség és a família hangadói. A Fejvadászok
földjén asszonymentő-narratívájában külön szál jut Nathaniel Stromlernek.
Daliás, de fegyverekhez nem értő szőke hercegből érik gyorstüzelő Férfivá. A Rattleborge-i banditák és a Sakálok gyülekezete patriarchális
krízistől sújtott antihőseihez képest Stromler és Plugfordék konzervatív
típusfigurák.
Traumatikus
erőszak és felszabadító brutalitás egymás mellett létezik Zahler írásaiban. A
szerző bár nem feltétlenül hisz az erőszakban, azt vallja, a kegyetlenséggel
csak erővel lehet szembeszállni. Kérdés, hogy ez milyen eredményt szül. A Rattleborge-i banditákban és a Sakálok gyülekezetében a konfliktusok
feloldhatatlanok maradnak, így ezek traumatizáló, erőszakellenes sztorik. A Fejvadászok földjén-ben, illetve a Csontok és skalpokban viszont diadalmaskodó
hősöket ismerünk meg, akik tettrekészségükkel gátat vetnek a problémáknak,
ekképp felszabadító brutalitás és erőszakpártiság vonul végig a történetükön. David
J. Schow gyomorforgató splatterpunk-irányzata
sejlik fel itt. Gore-ban bővelkedő
hatásmechanizmusuk szöges ellentétben áll a Max Brand-ponyvaregények (Át a Rio Grandén, Dr. Kildare-sorozat) és a revizionista-destruáló sémarendszer
elemeit is használó érett művekével. A Csontok
és skalpok határt von traumaeposz és splatterpunk-futam
között. Zahler börtönthrillerje, a Büntető
ököl nyíltan vállalja exploitation-gyökereit.
Hőse, Bradley Thomas ugyan meghal, de külső segítséggel, rosszemberek holttestén
átgázolva megvédi családját. Grindhouse-messiást
látunk, a Sin City hústornya, Marv inkarnációját.
Ez a film is távol esik a Rattleborge-i
banditák vonalvezetésétől, mely részben Gianfranco Baldanello Black Jack című spagetti westernjére
rímel, de a vadnyugati A bosszú uraként
is értelmezhető, pláne, hogy az Amazon Studios elfogadta az immár The Brigands of Rattlecreekre keresztelt
forgatókönyvet és a hirtelen erőszakkitöréseket preferáló, fekete-fehér etikát mellőző
Park Chan-wookot választotta rendezőnek.
„Elveszett
világ”-típusú fikcióként működik a Fejvadászok
földjén/ Csontok és skalpok
párosa. E fantasztikus alműfaj a sci-fihez és a fantasy-hez egyaránt
kapcsolódik. Az origónak tekintett 1885-ös, Salamon
király kincse című H. Rider Haggard-regény esztétikája teljes vértezetében
ragyog bennük. A Sakálok gyülekezetére
a Judas Priest Blood Red Skiesa
hatott. Legutóbbi mozija, a Dragged
Across Concrete az író eddigi legjobb rendezése. Azt vizsgálja,
érvényesülhetnek-e az átlagemberek erőszakkal? Mel Gibson jelenléte miatt, aki
az öregedő, rasszista Ridgeman nyomozóként önportrét skiccel, reakciós kiáltványként
is aposztrofálhatná magát a film, a buktatókat azonban ügyesen elkerüli.
Munkásosztálybeli figurák nyűgeit tárja fel, általában tartózkodik az
öncélúságtól. Kérdőjeles végkicsengése dacára a Dragged Across Concrete lecsupaszított heist movie-ba forduló, ’70-es éveket idéző zsaruthriller. Sidney
Lumet, Don Siegel és John Flynn modorában mutatja meg a rendőri brutalitás, az osztálykülönbségek,
a faji egyenlőtlenség világát.
*
Zahler
irodalmi munkássága csupán egy parányi kultközegben számottevő. Krimijei,
vagyis a New York uzsorás-alvilágában bonyolódó 2011-es The Big Stone Grid című szkript és 2014-es könyve, a Mean Business on North Ganson Street
elismerő szavakra leltek. 736 oldalas, kétkötetes, Clark Ashton Smith weird fictionjét és George R. R. Martin
szürke morálú fabuláit összhangba hozó, kiadatlan fantasy-regénye, a Slaves of Uzrehan’be és a The Twisted Spine of the Midnight
Collaborator című experimentális, Radírfejet
idéző forgatókönyv szintén figyelemre méltóak. Más zsánerekben is kipróbálta
magát. Sci-fi regényt (Corpus Chrome,
Inc.) adott ki, dickensi rém-fejlődéstörténettel (Hug Chickenpenny) rukkolt elő, a Bábjátékos-franchise legutóbbi részének (The Littlest Reich) szkriptjét is ő jegyzi. Rövidesen a polcokon
landol új, pszichothriller és horror-motívumokkal dúsított bűnügyi regénye, a The Slanted Gutter és úgy hírlik,
Netflix-szériaként valósítaná meg egy elfekvőben lévő 317 oldalas
western-forgatókönyvét.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|