Barbár időkConan, a barbárAz elveszett múltakNemes Z. Márió
A „kard és
boszorkányság” romantikus civilizációkritikája korántsem ellentmondásmentes, a
kard egyszerű igazságához képest a mágia kifinomult tudománya maga a
dekadencia.
A múlt század
hatvanas-hetvenes éveiben új erőre kapó fantasy mozgalom egyik fontos
öndefiníciós problémáját képezte, hogyan lehet ugyanabba az esztétikai
univerzumba sorolni azt a két egyre inkább differenciálódó poétikai felfogást,
melyet J. R. R. Tolkien és Robert E. Howard – szélső pontként egymással
szembehelyezhető – életműve fémjelzett. A műfajelméleti megoldás Fritz
Leiberhez kötődik, aki 1961-ben a sword
and sorcery („kard és boszorkányság”) kategóriáját javasolta a Howard-féle
vonal hősi fantasy-n belüli elkülönítésére. A megkülönböztetés a történetek,
illetve a kvázi-mitikus világ alapvető dualizmusára utal, miszerint itt a
kardforgató hős alakjában a heroikus és tiszta természeti erő helyezkedne
szembe a tisztátalan természetfelettivel, amit a mágiahasználat okkult
technológiája jellemez. Ezen felül a tipikus s&s kardforgató több
szempontból eltér a tolkieni önfeláldozó és világmegváltó hősöktől, hiszen – akár
Conan vagy Fafhrd, a rőtszakállú barbár – mindig társadalmon kívüli „idegen”,
akinek moralitása csak saját „önös” érdekeinek függvényeiben értelmezhető, és
kalandjai sem feltétlenül a jó és a rossz univerzális történelmébe, hanem egy
pikareszk világ színes eseményszőttesébe illeszkednek.
A harmincas évek amerikai
ponyvairodalmából kialakuló irányzat második világháború utáni virágzása a
műfaji keretek kialakítása mellett olyan átfogó kezdeményezéseket is
beindított, mint a Lin Carter vezetésével létrejött SAGA (Swordsmen ans
Sorcerers Guild of America). A SAGA egy informális szerveződés volt, mely
számos a szubzsáner iránt elkötelezett írót tömörített (többek között Poul
Anderson, Michael Moorcock, André Norton, Jack Vance és Roger Zelazny is a
tagsághoz tartozott) és több s&s antológiát jelentetett meg, illetve egy
külön díjat (Gandalf Awards) is létrehozott a színtér felélénkítése érdekében.
Az irodalmi mozgolódás nem hagyta érintetlenül a vizuális kultúrát sem, ennek
az összefüggésnek a talán leglátványosabb eredményei a nyolcvanas évek fantasy
sikerfilmjei, a Conan, a barbár
(1982) és a Conan, a pusztító (1984),
de a számos egyéb – különösen olasz – zsánerdarab mellett ki kell emelni a
Ralph Bakshi és a legendás Frank Frazetta együttműködése folytán létrejött Fire and Ice (1983) animációs filmet.
A Fire and Ice rotoszkopikus
technológiával elkészített vizuális orgiáját azért fontos megidézni, mert
nyilvánvalóvá teszi a képregény úttörő szerepét a szubkulturális irodalmi műfaj
szélesebb közönség felé közvetítésében. A film forgatókönyvírói (Garry Conway
és Roy Thomas) a Marvel Comics több Conan-történetet is jegyző tapasztalt szerzői
voltak, Frazettáról meg csak szuperlatívuszokban lehet beszélni, ami a s&s
látványvilágának könyvborítókon és képregényekben való kidolgozásában elért
érdemeit illeti. Ebbéli jelentősége talán csak Boris Vallejóéhoz mérhető,
akinek hiperrealista fantasy-festészetét és felpumpált body-builder hőseit
/hősnőit a nyolcvanas évek IPM magazinjainak borítóiról a magyar közönség is
korán megismerhette. AZ IPM borítók, a kilencvenes években feltűnő Vallejo- albumok,
majd a s&s klasszikusok magyar fordításai mind-mind hozzájárultak ahhoz,
hogy kitermelődjön itthon is egy rajongói bázis, de ha a Hepiend magazin
rendszerváltás környéki kísérleteitől eltekintünk, akkor egészen máig kellett
várni, hogy a klasszikus Conan képregények szakmailag gondozott formában kerüljenek
a magyar olvasók elé.
A Fumax kiadó Conan kegyetlen kardja (2018) címmel
megjelentett válogatása hivatott enyhíteni a magyar s&s rajongók évtizedes
kínjait. (A Fumax láthatóan szívén viseli a fantasy képregények kérdését,
hiszen az idei újdonságok között több csemege is található, mint például
Marjorie Liu és Sana Takeda Monstress –
Fenevad című sikersorozata vagy Esad Ribic és Rob Lodi Lokija) A kötet a Marvel kiadó hetvenes évekbeli két nagy
Conan-sorozatának, a Savage Tales és
a Savage Sword of Conan magazin első
öt számának történeteit gyűjti egybe. Howard eredeti szövegeit a már említett
Roy Thomas adaptálta képregényre olyan rajzolók közreműködésével, mint John
Buscema, Barry Windsor-Smith, Gil Kane, Alfredo Alcala vagy Jim Starlin. A
sztorik nagy része relatíve „hűséges” Howard-adaptáció, de van több az
író-örökségével szabadon bánó történet is, mint például az egyik Fekete Turlogh
novellából Conan alakjára átírt A sötét
isten éjszakája, vagy A Koponya-folyó
titka, mely egy kifejezetten érdekes szempontból – erre még visszatérünk – tárgyalja
újra a kard és boszorkányság műfajalkotó ellentétét, noha a szerzőség teljes
egészében Roy Thomast illeti meg.
Conan alternatív
történelmi világa az úgynevezett hiperboreai korba helyezhető, mely az
Atlantisz elsüllyedése utáni (nem véletlen, hogy Conan és Howard másik s&s
hőse, az atlantiszi Kull király között számos átfedés található) és az ismert
ókori birodalmak létrejött előtti időszak közötti „homályzónának” felel meg. A
hiperborea kifejezés a görög mitológiában egy titokzatos, Pindarosz által is
megénekelt, északi területet jelölt, melyet óriások népesítettek be. Ez a terra
incognita számos spekulációnak adott teret már Howard előtt is, hiszen sokan az
indoeurópai kultúra elveszett bölcsőjeként értelmezték, de a 19. század végi
ezoterikus hagyomány (például H. P. Blavatsky, René Guénon és Julius Evola) az
egész emberiség édeni és spirituális eredetvilágának tekintette. A
Howard-szakértők között élénk viták folynak arról, hogy a hiperboreai kor vajon
időszámítás előtt 10.000 vagy 30.000-re helyezhető-e, de a lényeg igazából az,
hogy itt egy elveszett „téridőről” van szó, olyan hiányzó eredetről
(„retrotópiáról”), mely magába gyűjti és hibridizálja a történelem előttiről
való ismereteinket, vágyainkat és fantáziáinkat. Vagyis vágyunk erre a korra és
kísértetiesen ismerősként tapasztaljuk, ugyanakkor elborzadunk attól, hogy itt
egy egész történelem veszett el, mert
hasonlóan a dinoszauruszokhoz, a hiperboreai korban is az emberiségtörténet
sérülékenységét, saját kihalásunknak vagy degenerációnknak a horrorisztikus
allegóriáját pillantjuk meg. „Láttuk, mint fejlődik ki az ember a majomból, és
építi fel Valusia, Kamelia, Commoria fényló városait és a többit. Láttuk, mint
inognak meg a pogány atlantisziak, piktek, lemúrok rohamai előtt. Láttuk, mint
emelkednek meg az óceánok, és nyeli el Atlantiszt, Lemúriát meg a piktek
szigeteit és a civilizáció dicső városait. Láttuk, mint építik fel a Piktség és
Atlantisz túlélői kőkori birodalmukat, és mint omlanak össze romokban, véres
háborúkban. Láttuk, mint zuhannak vissza a piktek barlanglakókká, az atlantisziak
pedig újra majmokká. Láttuk, mint özönlenek déli irányba új vadak hódító
hullámokban az északi sarkkör felől, hogy új civilizációt építsenek, új
királyságokkal, melyeket Nemediának, Kothnak, Aquilóniának és hasonlónak
neveznek el.” (Robert E. Howard: Az
Elefánt Tornya, fordította Nemes István) Vagyis a történelem fejlődés és
visszafejlődés dialektikájától sújtott önmagába csavarodó esemény, mely Conan
„jelenét” is számtalan elveszett múlt palimpszesztusává avatja. Ezeket a
múltakat nem is lehet pontosan rögzíteni vagy leírni egymáshoz képest, inkább
mellérendelt és idegen „ősiségek” lappangó burjánzásaként jelennek meg, melyek
bármikor – romboló erővel – kirobbanhatnak a jelen „alól”.
A történeti tudatban
érzékelhető illeszkedési zavarok, perverz továbbélések és megemésztetlen
utóidejűségek közelítik Howard kultúraképét a weird fiction (és a legfontosabb példaképként említhető H. P.
Lovecraft esztétikája) felé. Az idegen ősiség, a xenoarchaikum berobbanása legtöbbször izolált terekhez, elhagyott
romokhoz kapcsolódik, mint például a Vasárnyak
a holdfényben című történetben, ahol John Buscema rajzain növényzet és
épített terek kusza keverékeként jelenik meg az a titokzatos szigettemplom,
mely egyfajta gótikus portálként nyitja meg az átjárást a heterogén idők
között. Ez a történet többek között azért is érdekes, mert Howard antropológiájának
rasszista vonásait is szemlélteti, hiszen a sziget „démonjai” szoborszerű
fekete rémalakok, akik angyali fehér férfiakat áldoznak fel, miközben Conan
„kötelező” szörnyellenfele egy emberszerűségében borzalmas szürke gorilla.
Ebből a szempontból
talán A karmazsin körmök a
legjellegzetesebb darab az antológiából, hiszen itt felvonul az összes Howardra
jellemző (poszt)gótikus, illetve lovecraftiánus toposz. A kissé túlmesélt
történetben Conan egy dinoszauruszszerű lényektől körülvett ősi városba
vetődik, ahol két degenerált törzs tagjai, a xotalankok és a tekuhtlik vívnak
egymással generációkon átívelő élethalálharcot. A két törzs tagjai – kései
jövevények lévén – maguk is idegenek saját városukban, nem ismerik annak valódi
természetét, vagyis otthonosság és az idegenség robbanásveszélyes elegyként
sűrűsödik össze a zárt térben, melyet a kinti sárkányoktól és egymástól
rettegve képtelenek elhagyni. Az idegen ősiség lappangó jelenléte ebben a
klausztrofób térben az emberi vonások lassú elvesztéséhez vezet, degenerációhoz,
melyet Howard előszeretettel köt össze a mágiával, illetve a természetfeletti
hatalmakkal és lényekkel. A dehumanizáció és mágia közti kapcsolatnak
majdhogynem karikaturisztikus példája A Koponya-folyó
titka, ahol Sophos nevű várúr alkimista praktikákba kezd, melynek egyik
következménye közeli folyó megmérgezésén keresztül a környék lakóinak fizikai
deformálása. De Sophosnak két mágikus módszerekkel mutált harci óriása is van,
Hanumán és Grandal, akikben egyre halványabban pislákol kitörölt emberi
múltjuk.
És itt térünk vissza
a kard és boszorkányság dualizmusára, hiszen a mágia okkult technológiája
Howardnál mindig az idegen ősiséghez, illetve a „természetellenes”
civilizációhoz kapcsolódik, míg a kard a természetes és józan – alapvetően
technológia előtti – emberi világ jelképeként működik. Vagyis itt egy
nietzschei ihletésű kultúrkritikáról van szó, hiszen a hiperboreai kor
magaskultúrái és birodalmai Conan szempontjából dekadensek minősülnek. A
dekadencia egyik forrása az intellektuális kifinomulás, és az ezzel
összekapcsolódó, hiperkulturális tevékenységként felfogott mágia, mely az
idegen ősiség felszabadítása miatt az emberi természetet és fizikai kondíciót
radikálisan átformálni képes destruktív hatalom. Conan „barbársága” ebben a
kontextusban annak a kultúrától fertőzetlen tisztaságnak a médiumaként jelenik
meg, melyben az élet vitális dinamikája és a szellemnek a szervetlen világ felé
tartó halálösztöne egymásnak feszülhet.
Ha picit túl akarjuk
feszíteni a gondolatmenetet, akkor úgy is fogalmazhatunk, hogy Conan minden
csatájában a szörnyszerűnek látott kultúra és az igazi (vad)ember küzdelme
jelenik meg. Miközben ez az ellentét nem áthidalhatatlan, hiszen a Howardhoz
hasonló naturista gondolkodók nem feltétlenül az elaggott nyugati kultúra
eltörlését várták az autentikus természetitől, hanem egyfajta „reformációt”
vagy újjászületést. Itt válik el Howard esztétikai ideológiája Lovecraftétól,
hiszen a kozmicista horrorszerző számára elképzelhetetlen volt az emberiség
bármiféle megváltása. Az „egészségnél” mindig ősibb a „betegség”, hiszen már az
emberi faj teremtése is a Nagy Öregeknek köszönhető, vagyis nincsen semmi
autentikus az emberben, ami szembe helyezhető lenne a kozmikus idegenséggel.
Lovecraft értelmiségi hősei számára az őrület és a szörnnyé-válás alternatívája
adódik csupán az idegen ősiséggel való konfrontáció során, míg Conan
emberfeletti embersége mindig képes legyőzni az emberen „túlit”, sőt a dekadens
kultúrát „belülről” is képes megváltani, hiszen végül egy birodalom királyaként
fejezi be heroikus pályafutását.
Ha Conant a kultúrát
forradalmasító életerő hőseként akarjuk felfogni, akkor nem tudjuk megkerülni a
barbár testképének értelmezését, hiszen a kard hőse a fizikum hőse is egyben,
mely az idegen ősiség testet deformáló vagy testetlen erejével áll szemben. A Conan kegyetlen kardja számos eltérő
értelmezést ad ezzel kapcsolatban, hiszen itt van például Barry Windsor-Smith
már-már légiesen atletikus és lírai fiatal titánja, aki A fagyóriás lányában szinte egybeolvad a mitikus táj kietlen
fenségével. John Buscema „kimériaija már egy idősebb, viharvertebb képű,
drabális erőszaktömb, egy anatómiai szuperformába öntött élő tömeg,
méltóságteljes, masszív, megállíthatatlan és fenyegető, hercegnők illetlen
álma, feketeszívű kutyák és gonosz varázslók rémképe.” (Rusznyák Csaba: Szemkápráztató bevezetés a kimmériai
barbarizmus alapjaiba – https://geekz.444.hu/2018/11/22 )
De aztán itt van Boris Vallejo is, aki a „drabális erőszaktömbből” egy
részletesen kimunkált fizikumú, szoborszerű testépítőt faragott ki, mely
értelmezés a filmek miatt mértékadóvá vált Schwarzenegger-változathoz áll a
legközelebb. Az utóbbi típusban érezhető egy furcsa paradoxon, miszerint ez a
páncélosított testkép valójában épp az ellentéte bármilyen természeti nyersességnek,
hiszen a nyolcvanas évek férfitest-ideáljaként megjelenő body builder egy
hiperkulturális testfelfogást közvetít. Legalábbis abban az értelemben, hogy a
testépítő a rendelkezésre álló kémiai és technológiai eszközök segítségével
alakítja ki önmagát, vagyis egyfajta poszthumán biokiborgként fogható fel. A
nyolcvanas évek fantasy és posztapokaliptikus barbárjaiként fellépő testépítő
kolosszusok (lásd Barbár fivérek, 1987)
már nagyon távol állnak a Howard-féle
testeszménytől, hiszen épp annak a dekadens technológiának és
„műviségnek” a teremtényei, melyet Conan meghalad, vagyis több közük van a
Hanumán és Grandal-féle meggyalázott monstrumokhoz.
Az egyik személyes
kedvencem az a Conan, a barbár
mozifilmben is bemutatott, de eredetileg a Szülessen
boszorkány! című történetből származó jelenet, ahol a foglyul ejtett Conant
keresztre feszítik a sivatagban, de ereje még ekkor sem hagyja el a barbárt, és
leharapja a testére rászálló keselyű fejét. John Buscema egy egész, rendkívül
drámai oldalt szentel a jelenetnek, ahol Conan félőrült tekintete és a szájából
kilógó keselyű agonizáló pillantása úgy villan össze, hogy ezzel valóban
megnyílik egy kultúra előtti dimenzió, ahol az emberi és állati egy közös
határeseményben keveredik össze. A határesemény rituális jellegét a keresztre
feszítés is felerősíti, noha itt egy olyan elveszett időben vagyunk, ami nem
ismeri a keresztség misztikumát, de mi mégis visszavetítjük rá. Vagyis Conan
egyfajta Jézus előtti Jézusként támad fel a saját idők közötti idejében, de ezt
a feltámadást nem valami transzcendenciának, hanem saját emberfeletti életerejének
köszönheti. Ez az életerő nem csak
emberi, hiszen közös a keselyűvel és a vadakkal, a természet egészével, de
mégis képes emberi formát is ölteni.
És ez a „forma” Conan, aki – történelem nélküli kimmériaként – még nem tudta
eltéríteni magát ettől a közös eredettől.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|