FesztiválToronto Büszke befogadókHuber Zoltán
Toronto imádja a kulturális sokszínűséget, a gondolkodás szabadságát, így a filmfesztiváljáért is rajong. „A világnak több
Kanadára van szüksége!” – olvasható pólón, vászontáskán és
törülközőn a nem is teljesen komolytalan szlogen. A nagy szomszéd árnyékából
kilépő, egykori provinciális státuszát rég maga mögött tudó hatalmas ország,
élén a tökéletes PR-hadjáratot vezénylő Justin Trudeau miniszterelnökkel joggal
érezheti magát a béke egyik utolsó szigetének az önmagából kifordulni látszó
nyugati világban. Torontóban szinte tapintható, mennyire büszkék a helyiek a
városuk sokszínűségére és nyitottságára, illetve arra, hogy a félelem és butaság
korában náluk azért is nagyon jól működnek a máshol kiátkozott liberális
értékek. Az idén már negyvenkettedik alkalommal megrendezett Torontói
Nemzetközi Filmfesztivál (TIFF) hangulatában és kínálatában is hűen
visszatükrözte az itt élők általános közérzetét.
A
város nyilván joggal büszke a hagyományosan szeptember elején megrendezett
mustrára, hiszen a fesztiválok fesztiváljaként indult vetítéssorozat az
észak-amerikai kontinens egyik legfontosabb filmes rendezvényévé nőtte ki
magát. A kora őszi időpont azért sem mellékes, mert Toronto az egyre hosszabbra
nyúló, hagyományosan az Oscar-gálával véget érő díjszezon egyik első állomása,
ahol a stúdiók először dobják a mélyvízbe a potenciális jelöltjeiket. A vörös
szőnyeges vonulásokkal megtámogatott hollywoodi nagyvadak persze csak a
csillogó felszínt jelentik, a teljes fesztiválprogram a bőség zavarával
sokkolja a látogatót. Hetvennégy országból kétszázötven nagy és nyolcvannégy
rövidfilm, a világpremierek száma bőven száz felett, de ebben még nincsenek
benne a dokumentumfilmek vagy az olyan speciális, elsősorban a tengerentúli
szakmának szóló események, mint a Testről
és lélekről vetítése.
Számos
független amerikai alkotás forgalmazási jogai találnak itt gazdára, de a
nemzetközi kitekintés is lehengerlő, nem is beszélve az olyan szekciókról, mint
a sötétebb darabokat felvonultató „midnight madness” vagy a kiszámíthatatlanabb
kalandokat ígérő „discovery”. Természetesen van külön kanadai merítés is,
illetve az aktuális trendekre érzékeny mustraként ma már a kisebb képernyő sem
marad ki a programból. A két nemzeti kincs, Margaret Atwood és Sarah Polley
együttműködésével készült Alias Grace sorozatpremierjét
hatalmas érdeklődés kísérte, de David „Drót” Simon várva várt új szériája (The Deuce) is itt mutatkozott be.
A
közel fél évszázados története alatt a fesztivál tehát igen komoly rangot
szerzett, a legnagyobb erősségét talán mégis az adja, hogy organikus része,
fontos eseménye az otthont adó nagyváros életének. A szórakoztató negyed erre a
pár napra teljesen átalakul, a patinás színházakba vásznak kerülnek, a fő
ütőeret jelentő King Street a mustra hivatalos utcájává alakul, ahol az autók
és villamosok helyett vörös szőnyegek, színpadok és a szponzorok reklámstandjai
sorakoznak. A TIFF ráadásul nemcsak két szeptemberi hétvégét és néhány
hézköznapot jelent, mozikomplexumként és állandó kulturális térként ugyanis
folyamatosan működik. Szeptemberben többek között Villeneuve-retrospektív és
Guillermo Del Toro munkásságát bemutató kiállítás volt terítéken, biztosítva,
hogy a négy betűs rövidítés (TIFF) a minőségi mozizás márkaneveként rögzüljön a
köztudatban.
Toronto
lakói szemmel láthatóan szeretik a fesztiváljukat és nemcsak sűrűn látogatják, de
abszolút a magukénak érzik. A kígyózó soroknál és telt házaknál talán sokkal
beszédesebb, hogy a programok zökkenőmentes lebonyolításában több száz önkéntes
segített. Akár forgalmat irányítottak, a sorban állást szervezték vagy csak
útba igazították a közönséget, a gimnazistáktól a nyugdíjasokon át a
fogyatékkal élőkig mindenki kapott valami feladatot. Ezek után természetes,
hogy egytől-egyig mosolyogva feszítettek a „festival volunteer” feliratú
pólójukban, a közönség pedig minden alkalommal, még az utolsó napokban is
hatalmas tapssal jutalmazta a filmek elé beszúrt, nekik köszönetet mondó
szpotot.
Az
aktív befogadás, a markáns tetszésnyilvánítás jellemző a vetítésekre, még akkor
is, ha csak a sajtó vagy a forgalmazók képviselői voltak jelen.
Amennyire
várták például George Clooney új rendezését, olyan fagyos lett végül a Suburbicon fogadtatása. (Filmvilág
2017/11.) Csalódás volt a szintén nagyon várt Darkest Hour, a Churchill sorsfordító napjait dramatizáló alkotás
is, mely Nolan filmjéhez hasonlóan a dunkirki csata idején az angol kormányzat
háborús dilemmáit feszegeti. A rendező Joe Wright sajnos nem tudott ellenállni
a kínálkozó pátosznak és giccsnek, Winston Churchill portréja így nem tud
túllépni az ismerős paneleken, sőt, a film mélypontjában a mogorva angol
miniszterelnök leszáll a nép közé, és a metrón heroikus költeményt idéző fekete
munkás hatására jut a megfelelő döntésre. A fő attrakció persze Gary Oldman
ihletett alakítása, aki klasszikus Oscar-kompatibilis átváltozást hajt végre,
játéka így tulajdonképp megmenti a filmet.
A
színészek munkája miatt igazán érdekes a The
Mountain Between Us is, ahol Kate Winslet és Idris Elba zuhan le egy
kisgéppel a semmi közepén, hogy aztán egymást segítve próbálják túlélni a
fagyos hegyvidéki vadont. Az izraeli Hany Abu-Assad filmjének első két harmada
lehengerlő műfaji fúzió, a romantikus kapcsolati drámák és a feszes
katasztrófafilmek ritkán látható elegye. A gondok akkor kezdődnek, mikor kifogy
a feszültség a történetből, amit az alkotók a múltbeli titkok és
bizonytalanságok feltárásával próbálnak pótolni, növekvő hiteltelenséggel és
csökkenő eredményekkel.
Jóval
lelkesebben fogadta a kanadai közönség Alexander Payne új filmjét. A Downsizing hasonló témákat pedzeget,
mint az alkotó eddigi filmjei, de az amerikai kisember útkeresésébe ezúttal
sokkal komolyabb közéleti kritika vegyül. Hőseink jövedelme nem túl nagy, ezért
egy forradalmi eljárással hozzákicsinyítik magukat, hiszen így kevesebbet
fogyasztanak, azaz a pénzükért luxus körülmények között élhetnek. Az idilli minivárosban
persze mégsem felhőtlen az élet és a boldogság sem az anyagiakon múlik, ami
korántsem forradalmi állítás, de Payne keserédes komédiája célba talál.
Az
idei TIFF egyik legváratlanabb meglepetése a világhírű amerikai stand up
komikus, Louis C.K. titokban forgatott, napokkal korábban elkészült filmje volt.
Az I Love You, Daddy pontosan ott
folytatja, ahol a Louie című sorozata
abbahagyta, csak épp izgalmasabb a formátum. C.K. maga kereste meg a
szereplőket és saját pénzből finanszírozta a produkciót, így teljes kontrollal dolgozhatott,
ami jótékonyan befolyásolta a végeredményt. Az apaság és a showbusiness
motívumaival operáló komédia Woody Allen jobb munkáival rokon, miközben
tökéletesen illeszkedik C.K. világába.
Hasonlóan
okos, ám sokkal élesebb humorral operált a kiváló Veep kapcsán ismert Armando Iannucci rendezése, a The Death of Stalin. Az azonos című
képregényből készült film az abszolút hatalom abszurditását járja körül és
morbid fénytörésben képzeli el, vajon mi játszódott le a rettegett generalisszimusz
halálakor. Aki ismeri a fentebb már említett szériát, nagyjából tudhatja, mire
számíthat. A szituációk időzítése hibátlan, a szereposztás elsőrangú és a
poénok is ülnek, közben pedig szép lassan kirajzolódik a hatalomkoncentráció
törvényszerű impotenciája is.
E
két említett alkotás mellett a TIFF legnagyobb sikerét Martin McDonagh új
filmje aratta, mely végül a közönség szavazatai alapján el is nyerte a
fesztivál legfontosabb díját (People’s Choice Award). A Three Billboards Outside Ebbing, Missouri az ír alkotó saját
bevallása szerint kimondottan
Frances McDormand és Sam Rockwell számára íródott, akik lélegzetelállító
alakításokkal hálálták meg a bizalmat.
A
sötétebb oldalon találkozhattunk S. Craig Zahler új filmjével, ami a Csontok és skalpok után ismét brutálisan
behúzza a nézőt a gonoszság szívébe. A Brawl
in Cell Block 99 lassan csordogáló, sokkoló fordulatokkal teli darab, Vince
Vaughn és Don Johnson jutalomjátékával elsősorban azoknak, aki szerették a
rendező előző horror-westernjét.
A
program felelősei az éjféli mozikhoz sorolták James Franco némileg váratlan
remeklését is, mely a kultikus trash The
Room (Tommy Wiseau, 2003) készítését dolgozza fel, rendkívül akkurátusan. Franco
nagy bravúrja, hogy miközben elképesztően viccesen rekonstruálja a hírhedten
rossz jeleneteket, empatikus az elkövetőkkel. A The Disaster Artist pontosan azért működik, mert a készítők végül
fejet hajtanak az önjelölt művészek előtt, akik a végeredmény minőségétől
eltekintve mégiscsak összehoztak egy olyan mozgóképet, amiről mind a mai napig
beszélünk.
A
legkülönlegesebb találat talán mégis a kanadai Les Affamés (Kiéhezettek)
volt, mely ismét bizonyította, hogy bőven van még kraft a zombifilmek mostanság
kissé túlhasznált műfajában. A „québécois” alkotás a legrégebbi, éppen ezért a
legjobban működő eszközökkel, a kiszámítathatlan tempó- és hangnemváltásokkal
dolgozza meg a nézőt. Robin Aubert műve nem véletlenül nyerte el a legjobb
kanadai filmnek járó díjat, hisz a nemzetközi porondon is komolyabb figyelmet
kelthet. A gyönyörűen komponált, statikus életképek elemi erővel ragadják meg a
ritkán lakott vidék csendes hangulatát, amibe időről-időre berobban a
felfoghatatlan apokalipszis. Aubert eléri azt, ami csak keveseknek sikerül
ebben a műfajban: filmje egyszerre egzisztencialista látlelet, izgalmas műfaji
variáció és elgondolkoztató lábjegyzet ahhoz az őrülethez, ami jelenleg a
világban zajlik.
Az
általános felforduláshoz, az öngerjesztő gyűlölethez a legszebb kommentárt mégis
az a Guillermo del Toro fűzte, akit az utóbbi időben kissé mostohán kezelt a
kritika. A The shape of water a
mozihoz fűzött szerelmeslevélként, nosztalgikus műfaji kalandozásként és
aktuális kiáltványként is izgalmas. A mexikói rendező a szépség és a szörnyeteg
ősi történetét a régi hollywoodi rémfilmek és inváziós sci-fik stílusában
meséli újra, miközben ismét a saját alkotói világát építi fel. Az idegentől nem
rettegni kell és nem zsigerből elpusztítani, hanem nyitni felé és megismerni,
mondja a mese, amire mostanság nagyon nagy szükségünk van. Amíg ugyanis
készülnek ilyen filmek és vannak ilyen fesztiválok, ennyire lelkes és befogadó közönséggel,
addig messze nincs veszve minden.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 2 átlag: 7.5 |
|
|