Kísérleti moziStan Brakhage kísérleti dokumentumfilmjeiAz ősélmény horrorjaMáté Bori
A kísérleti film testképünk tabuival is szembesít. Az avantgárd film húszas
évekbeli virágzását közel két évtizedes szünet követte: az experimentális
filmművészet legközelebb a második világháború után vett új lendületet,
központja ekkor már nem a megtépázott Nyugat-Európában, hanem a gazdaságilag
prosperáló Egyesült Államokban volt. Az egyszerűen kezelhető, olcsóbb
felszerelésekhez, mint például 16 mm-es kamerához vagy vetítőgépekhez való
könnyebb hozzáférés lehetővé tette a filmgyártás demokratizálódását: ez volt az
avantgárd film „„második hullámának”” egyik legfontosabb hajtóereje.
A kor rendezői, mint ahogy ez az avantgárd korábbi időszakában is jellemző
volt, erőt és ihletet merítettek a kortárs képzőművészetből. Az absztrakt
expresszionizmus intenzitása például segített egy olyan kameramozgás
kifejlesztésében, mely elsősorban az izgalmat, valamint a látás és egyéni
önkifejezés fontosságát volt hivatott kiemelni. Az emberi jogokért folytatott
küzdelem, a vietnami háború okozta növekvő feszültség az Egyesült Államokban
minden művészeti formában (experimentális zene, beat költészet, irodalom), így
a kísérleti filmben is kifejezésre jutott (Scott MacDonald: Avant-garde
film, 1993). A '‘60-as évek művészeti szcénájában kialakuló testi fordulat nyomán az évtized
elejére, az amerikai avantgárd filmben is komoly változásokon esett át az
emberi test ábrázolásának módja. A korszak filmkészítői provokatív és érzéki
képek megalkotásával közelítettek a testiség felé. Céljuk többek között a materiális megtapasztalásának felfedezése volt, melynek segítségével
igyekeztek megsemmisíteni a határt a vásznon és a közönségben jelenlévő testkép
között.
Az irányzat egyik
legkorábbi és legfontosabb példája Stan Brakhage 1959-es dokumentumfilmje, a Window Water Baby Moving. Brakhage, aki leginkább
későbbi absztrakt filmjei miatt vált szélesebb körben is ismertté, karrierjének
elején megszállottan igyekezett megragadni a szexualitás, születés, élet, halál
és testiség esszenciáját. Noha korai munkái még nem absztraktak, legalábbis nem
teljes egészében, mégis magukon hordozzák a későbbi brakhage-i látásmód
egyértelmű jeleit. Az impresszionisztikus befogadói élmény mellett kiállva
Brakhage azt vallja, hogy a kép érzékelése álomszerűen történik, mintha a
befogadó emlékfoszlányok birtokában válna tudatossá a színekre és a csupán
feltételezett alakokra. A színek és formák ilyen kavalkádjának érzékelése
azokhoz a szín- és fényfoltokhoz válik hasonlatossá, melyek csukott
szemhéjunkon vibrálnak. Ezek a képek sokkal inkább benyomásszerűek és
absztraktak, mintsem konkrétak. Minthogy Brakhage kamera szeme az „„elme szeme”” – ahogy azt Ara Osterweil
írja Flesh
Cinema című
könyvében – a Window
Water Baby Moving-ban azt rögzíti, amit
valójában lát, nem pedig azt, amire trenírozták. A film Brakhage első
gyermekének születéséről szól. Felesége vajúdását filmezve a szülés közben
egyébként rejtve maradó testi funkciók minél valóságosabb, kendőzetlenebb
megragadására törekszik. Döntött kameraállásból vagy éppen kézből felvett, néha
180 fokban elforgatott képsorok keverednek a női testről készült közelikkel és
szuperközelikkel. Felesége arcának, hasának, vaginájának,szinte tapintható közelképei
meglehetősen erős fizikai reakciókat válthatnak ki a nézőből. Brakhage
valósághoz és annak ábrázolásához való viszonya, sem a korszak egészségügyi
oktatófilmjeinek szellemiségéhez, sem pedig a klasszikus dokumentumfilmek vagy
a ’’60-as években induló és az angolszász területeken elterjedő cinema
direct „„fly-on-the-wall”” objektivitásra törekvő attitűdjéhez nem hasonlatos. Egyetlen
pillanatra sem próbálja a tárgyilagosság illúzióját kelteni. Sokkal inkább az
eseményekben való abszolút jelenlét pillanatait vagy ennek igényét rögzíti,
hiszen a szülés természetéből kifolyóan a férfi mindig kívülálló marad. Brakhage
későbbi absztrakt filmjeiben a valóság és anyag metamorfózisa egyszerre érhető tetten
, A Water Window...-ban azzal együtt, hogy a filmnek mint a képet hordozó materialitásnak
jelentős szerepe van, inkább a valóság, a valóság érzékelésének átváltozásáról
van szó.
Brakhage az olyan haptikus („„megragadó””, „„megtapintó””) formanyelvi eszközökkel,
mint a remegő kézi kamera, a sok közeli és szuperközeli, eléri, hogy a néző a
tárgy anyagi jelenlétére, materialitására koncentráljon, miközben a tárgyat
csupán a részletei alapján kellene felismernünk, és emiatt szinte lehetetlen
azonosítani. Ugyan az így megalkotott látvány nem egyezik a néző által valóságnak
vélt környezet képével, mégis képes közelebb vinni őt az operatőr szubjektív
befogadói élményéhez. A „„haptikus filmelmélet”” vezéralakját, Laura U.
Marks-ot idézve, mivel „„a néző nem testetlen szem””(The
Memory of the Senses,
2000), ezért a befogadás a test teljes felületén történik, különösképpen, ha
erőteljes haptikus képeken keresztül kapcsolódik a látványhoz. A zsigeri
hatások következtében, melyek az érzékek memóriájára, az érzékszervekben
elraktározott emlékekre nagyban támaszkodnak, az elme és a test egyaránt reagál
az elé táruló képsorokra. A rendező szubjektív valóságtapasztalata ily módon
aktivizálja a befogadó testi szinten elraktározott élményeit, melynek
eredményeként a nézők könnyebben kapcsolódnak az eseményhez és talán valóságosabbnak
is ítélik, mintha ugyanazt az eseménysort egy alapvetően távolságtartó,
objektív nézőpontból szemlélnék.
Ahogy Marks a The Skin of the Film.
Intercultural Cinema, Embodiment and the Senses (1999) című könyvében írja,
egyes dokumentumfilmek célja – különös tekintettel az experimentális
dokumentumfilmekre – megragadni azt, ami pusztán a látásra támaszkodva elsiklik
a szemünk elől, ám más érzékszervek aktív bevonásával (tapintás, szaglás.)
megismerhető.
Brakhage későbbi
filmjeiben is törekszik erre a zsigeri érzékelésre. The Act of Seeing with One’’s Own Eyes (1971) című
filmje a Water
Window-hoz hasonló formanyelvi
eszközökkel igyekszik megragadni egy boncolás élményét. A zaklatottan remegő,
töredékes képsorok felerősítik azt a kényelmetlen nézői pozíciót, amibe a tabu
látványa kényszeríti. Az ember ösztönösen vonzódik a társadalom által tiltott
témák iránt, ugyanakkor fél is tőlük, hihetetlen ellenállást fejt ki a
halállal, az elmúlással való találkozás során. A meztelen, kiszolgáltatott,
halott férfi testének látványa, amelyen szenvtelen kezek rutinosan végzik kórboncnoki
munkájukat, támadást intéz a kimondható és kimondhatatlan, látható és
láthatatlan látszólag kibékíthetetlen ellentétpárjaira épülő társadalmi tabuk
ellen. Brakhage nem csupán a formával és a szinte tapintható képekkel próbálja
lerombolni az ellenállás falát, arra ösztönözni a nézőt, hogy nézzen szembe
félelmeivel, hanem a test pozicionálásával is erre törekszik. A boncasztalra
fektetett test helyzete, melyet enyhe alsó kameraállásból, a talpak felől
fényképez, erős hasonlóságot mutat Andrea Mantegna Krisztus siratása című festményének
Krisztus-alakjával. A halál brutálisan testi életeseménye egyszersmind
szakrális pillanat is.
Brakhage látásról és
valóságérzékelésről vallott ars poeticája absztrakt filmjeiben
nyeri el tökéletes formáját. Az 1993-as Stellar elkészítéséhez üres
celluloidot használt. A filmszalag megfestésével, kaparásával és egyéb módokon
történő roncsolásával absztrakt festményre emlékeztető képsorokat alkotott. A
fénypontok és egymásba olvadó színek sűrű kavalkádja, a kozmosz bennünk élő
belső képét örökíti meg. Ezekkel az eszközökkel, ahogy Metaphors on Vision (1963) című könyvében említi,
valamiféle nyelv előtti állapot megragadására törekszik, és a tanult dolgokon
túli, zsigeri szinten próbál kapcsolódni a befogadóhoz.
A Stellar izgalmas ellenpontját
képezi Takashi Makino 2009-ben készített Still In Cosmos című alkotása. Mindkettő
az absztrakt filmek kategóriájába sorolható, és mint ilyenek, a valóság
színekre és formákra történő leképezésére törekszenek. Alapvető különbség
azonban a két film között, hogy míg Brakhage kizárólag üres filmszalagot
használ, melyet ő maga fest meg, így a film analóg technikával készül, a japán
Makino analóg és digitális technikát egyaránt alkalmaz. Ebben a munkájában több
különböző réteg („„layer””) látható, egyik réteg
maga a materiális filmszalag, a másik
réteget a digitális géppel fényképezett természeti képek adják. A rengeteg
egymásra helyezett réteg, a közelik és a rétegek más-más ritmusban történő
mozgása absztrakttá teszik a témát. A Stellarral Brakhage inkább belső
utazásra invitálja a nézőt, mintsem, hogy a környezet újraalkotása után annak
zsigeribb megtapasztaltatása lenne a célja, bár elmélete szerint ezek a
mozgóképként nézett absztrakt festmények állnak a legközelebb a valósághoz.
Ezzel szemben a Still
in Cosmos közelebb
hozza a valóságélményt azáltal, hogy időről-időre felvillant egy-egy, a
befogadó saját valóságából ismert képet, ebben az esetben faágak, lombkoronák
részleteit, de olykor a filmszalagra helyezett falevelek formái is
kirajzolódnak a mozivásznon. A sötéten körülölelő képsorok a legbelsőbb emberi
félelmekre rezonáló zenével párosulva, a természeti ősélmény horrorját tárják a
néző elé, mely során újraélheti a fény és meleg utáni kétségbeesett vágyat.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 5 átlag: 4.6 |
|
|